Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се
  • Въпроси и отговори
  • Модели документи
  • Срокове за плащания и отчети
  • Законодателство
  • Новини
  • Процедури и практики
  • Обнародвания на държавен вестник
  • Признаване за данъчни цели на разходи по наети от управители на дружеството автомобили

    Елена Илиева Отговор, предоставен от
    Елена Илиева
    Въпрос:
    ➤ Фирма извършва строителство - ремонти. Не разполага със фирмени коли, за да извършва доставки на строителни материали или служебен транспорт при всекидневни пътувания в рамките на града за организиране на работата на работниците на обектите. Собствениците, които са и действащи управители, ползват личните си автомобили при изпълнение на служебните си задължения. Разходите по горивото и поддръжката на автомобилите не са малки. Ако фирмата сключи договор с управителите като физически лица за наем на личните им автомобили, за да ги ползва за служебни нужди, ще бъдат ли признати за данъчни цели разходите по поддръжката на автомобилите и горивото, както и данъка, застраховка, периодичните ремонти и др.?

    Отговор:
    Договорът за наем е най-често срещаният и най-удачен начин за регламентиране на взаимоотношенията по използване на личен автомобил на съдружник/ собственик за оперативната дейност на неговото дружество. При сключен договор за наем документално обоснованите счетоводни разходи по наемните плащания, както и разходите за поддръжка и експлоатация на автомобила, извършени във връзка с дейността на дружеството, са данъчно признати без допълнителна регулация. Когато наемодателят е физическо лице е приложим чл. 42 от ЗКПО, т.е. на преобразуване подлежат начислените, но неизплатени към 31.12. на годината наемни плащания.

    Тъй като наемателят и наемодателят са свързани лица е необходимо наемната цена да е определена на пазарен принцип при спазване изискванията на Наредба Н-9 от 14.08.2006 г. за реда и начините за прилагане на методите за определяне на пазарните цени.

    Съгласно чл. 231 от ЗЗД дребните поправки, отнасящи се до повреди, които се дължат на обикновено употребление, като замърсяване на стени в помещенията, разяждане на кранове, на брави, запушване на комини и други такива, са за сметка на наемателя. Поправките на всички други повреди, ако не са причинени виновно от наемателя, са за сметка на наемодателя. Съгласно чл. 232 от ЗЗД наемателят е длъжен да плаща наемната цена и разходите, свързани с ползуването на вещта. При договори за наем на движимо и недвижимо имущество, предоставено от съдружник/ собственик за ползване от дружеството контролните органи на НАП изрично следят дали поетите от наемателя разходи по ремонт и поддръжка на наетата вещ представляват действително разходи, свързани с ползването и текущи поправки. Ако са извършени други разходи за сметка на дружеството (например по-значителен ремонт), то те биха могли да бъдат третирани като скрито разпределение на печалба.

    Относно данъка върху МПС по ЗМДТ съществува практика на НАП, че той представлява задължение на собственика и не се възприема като разход, свързан с ползването на вещта. Ако съгласно договора той се поема от дружеството – наемател, се счита, че сумата представлява доход от наем на лицето.

    С уважение:

     

    БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg

    15 експертни решения на казуси от счетоводната практика

    Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
    Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "15 експертни решения на казуси от счетоводната практика"!

    Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

    x