Издаване на кредитно известие през 2024 г. за доставка, която е трябвало да се осъществи през 2023 г.
Отговор, предоставен от
Ели Марова Експерт - ДДС и Данъчно облагане и такси
Ели Марова Експерт - ДДС и Данъчно облагане и такси
на 10 Ян 2024
Въпрос:
➤ На 18.12.2023 г. фирмата ни е издала три фактури по износ на обща стойност около 200,000 лева, като очакването е било транспортът и износът да бъдат осъществени в рамките на 2023 г. Към 06.01.2024 г. износът още не е осъществен и продукцията е налична в складовете ни. Кой е най-правилният подход при този казус? Понеже софтуерът, с който разполагаме, не предоставя опция за анулиране, можем да издадем кредитни известия, но с дата през 2024 г. и по този начин ще нарушим поредността в дневниците, тъй като вече има издадени фактури с дата 2024 г. Какви биха били последствията за нас, ако фактурите са издадени 2023 г., а износът не е осъществен дори в първата седмица на 2024 г.?
Отговор:
Съгласно чл. 113, ал. 4 от ЗДДС фактурата се издава задължително не по-късно от 5 дни от датата на възникване на данъчното събитие за доставката, а в случаите на авансово плащане - не по-късно от 5 дни от датата на получаване на плащането. Често в търговската практика се налага издаване на фактура преди да възникне данъчното събитие или преди да се получи авансово плащане и ЗДДС не забранява това.
Съгласно чл. 115 от закона при развалянето на доставката или връщане/прихващане на авансово преведената сума доставчикът е длъжен да издаде известие към фактурата не по-късно от 5 дни от възникване на съответното обстоятелство.
В случая не става ясно защо сте издали предварително фактурата и дали има плащане по нея, но за да издадете кредитно известие, следва да е възникнало някое от обстоятелствата, изброени в чл. 115 от закона.
Ако доставката предстои, т.е. нямате разваляне на доставката и няма връщане на авансово преведена сума, тогава нямате основание да издадете кредитно известие.
Можете да отразите фактурата като авансова. При издаване на авансова фактура за износ преди да е възникнало данъчното събитие, не се изисква доказване на нулева ставка, както е за самата доставка, съгласно чл. 37, ал. 3 от закона. Това означава, че няма да има последствия, ако оставите фактурата, но я отчетете като авансова. Това обаче трябва да е съобразено с договореностите с клиентите относно плащанията.
Ако не е възможно да отчетете фактурата като авансова, тогава следва да я анулирате. Съгласно чл. 116, ал. 4 от закона когато погрешно съставени документи или поправени документи са отразени в отчетните регистри на доставчика или получателя, за анулирането се съставя и протокол - за всяка от страните. В случая, ако сте отразили фактурата в отчетните регистри, за анулирането трябва да издадете протокол. За издаването му не е нужен специален софтуер. Правилата за отразяване на анулираната фактура в дневника за продажби е описан в Приложение № 12 от ППЗДДС и зависи от периода в който се анулира.
Съгласно чл. 115 от закона при развалянето на доставката или връщане/прихващане на авансово преведената сума доставчикът е длъжен да издаде известие към фактурата не по-късно от 5 дни от възникване на съответното обстоятелство.
В случая не става ясно защо сте издали предварително фактурата и дали има плащане по нея, но за да издадете кредитно известие, следва да е възникнало някое от обстоятелствата, изброени в чл. 115 от закона.
Ако доставката предстои, т.е. нямате разваляне на доставката и няма връщане на авансово преведена сума, тогава нямате основание да издадете кредитно известие.
Можете да отразите фактурата като авансова. При издаване на авансова фактура за износ преди да е възникнало данъчното събитие, не се изисква доказване на нулева ставка, както е за самата доставка, съгласно чл. 37, ал. 3 от закона. Това означава, че няма да има последствия, ако оставите фактурата, но я отчетете като авансова. Това обаче трябва да е съобразено с договореностите с клиентите относно плащанията.
Ако не е възможно да отчетете фактурата като авансова, тогава следва да я анулирате. Съгласно чл. 116, ал. 4 от закона когато погрешно съставени документи или поправени документи са отразени в отчетните регистри на доставчика или получателя, за анулирането се съставя и протокол - за всяка от страните. В случая, ако сте отразили фактурата в отчетните регистри, за анулирането трябва да издадете протокол. За издаването му не е нужен специален софтуер. Правилата за отразяване на анулираната фактура в дневника за продажби е описан в Приложение № 12 от ППЗДДС и зависи от периода в който се анулира.
БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg
Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "15 експертни решения на казуси от счетоводната практика"!
Подобни статии от категория ЗДДС
25Апр2024
Третиране като тристранна операция при доставка в Кипър на закупена от Нидерландия стока
от Теодоси Георгиев
на 25 Апр 2024
25Апр2024
Оформяне на доставка във връзка с продажба на производствен отпадък
от Теодоси Георгиев
на 25 Апр 2024
19Апр2024
Изпращане на стоки за продажба на консигнация с проформа фактура
от Ели Марова
на 19 Апр 2024
28Март2024
Доставка във Франция на стока, продадена на мароканска фирма
от Ели Марова
на 28 Март 2024
01Март2024
Третиране на фактура за доставка на стока от Нидерландия с включено ДДС
от Теодоси Георгиев
на 01 Март 2024
28Февр2024
Последователна доставка на стока между дружества от 3 държави от ЕС
от Ели Марова
на 28 Февр 2024