Издаване на кредитно известие през 2024 г. за доставка, която е трябвало да се осъществи през 2023 г.

Ели Марова Експерт - ДДС и Данъчно облагане и такси
на 10 Ян 2024
Въпрос:
➤ На 18.12.2023 г. фирмата ни е издала три фактури по износ на обща стойност около 200,000 лева, като очакването е било транспортът и износът да бъдат осъществени в рамките на 2023 г. Към 06.01.2024 г. износът още не е осъществен и продукцията е налична в складовете ни. Кой е най-правилният подход при този казус? Понеже софтуерът, с който разполагаме, не предоставя опция за анулиране, можем да издадем кредитни известия, но с дата през 2024 г. и по този начин ще нарушим поредността в дневниците, тъй като вече има издадени фактури с дата 2024 г. Какви биха били последствията за нас, ако фактурите са издадени 2023 г., а износът не е осъществен дори в първата седмица на 2024 г.?
Отговор:
Съгласно чл. 113, ал. 4 от ЗДДС фактурата се издава задължително не по-късно от 5 дни от датата на възникване на данъчното събитие за доставката, а в случаите на авансово плащане - не по-късно от 5 дни от датата на получаване на плащането. Често в търговската практика се налага издаване на фактура преди да възникне данъчното събитие или преди да се получи авансово плащане и ЗДДС не забранява това.
Съгласно чл. 115 от закона при развалянето на доставката или връщане/прихващане на авансово преведената сума доставчикът е длъжен да издаде известие към фактурата не по-късно от 5 дни от възникване на съответното обстоятелство.
В случая не става ясно защо сте издали предварително фактурата и дали има плащане по нея, но за да издадете кредитно известие, следва да е възникнало някое от обстоятелствата, изброени в чл. 115 от закона.
Ако доставката предстои, т.е. нямате разваляне на доставката и няма връщане на авансово преведена сума, тогава нямате основание да издадете кредитно известие.
Можете да отразите фактурата като авансова. При издаване на авансова фактура за износ преди да е възникнало данъчното събитие, не се изисква доказване на нулева ставка, както е за самата доставка, съгласно чл. 37, ал. 3 от закона. Това означава, че няма да има последствия, ако оставите фактурата, но я отчетете като авансова. Това обаче трябва да е съобразено с договореностите с клиентите относно плащанията.
Ако не е възможно да отчетете фактурата като авансова, тогава следва да я анулирате. Съгласно чл. 116, ал. 4 от закона когато погрешно съставени документи или поправени документи са отразени в отчетните регистри на доставчика или получателя, за анулирането се съставя и протокол - за всяка от страните. В случая, ако сте отразили фактурата в отчетните регистри, за анулирането трябва да издадете протокол. За издаването му не е нужен специален софтуер. Правилата за отразяване на анулираната фактура в дневника за продажби е описан в Приложение № 12 от ППЗДДС и зависи от периода в който се анулира.
Съгласно чл. 115 от закона при развалянето на доставката или връщане/прихващане на авансово преведената сума доставчикът е длъжен да издаде известие към фактурата не по-късно от 5 дни от възникване на съответното обстоятелство.
В случая не става ясно защо сте издали предварително фактурата и дали има плащане по нея, но за да издадете кредитно известие, следва да е възникнало някое от обстоятелствата, изброени в чл. 115 от закона.
Ако доставката предстои, т.е. нямате разваляне на доставката и няма връщане на авансово преведена сума, тогава нямате основание да издадете кредитно известие.
Можете да отразите фактурата като авансова. При издаване на авансова фактура за износ преди да е възникнало данъчното събитие, не се изисква доказване на нулева ставка, както е за самата доставка, съгласно чл. 37, ал. 3 от закона. Това означава, че няма да има последствия, ако оставите фактурата, но я отчетете като авансова. Това обаче трябва да е съобразено с договореностите с клиентите относно плащанията.
Ако не е възможно да отчетете фактурата като авансова, тогава следва да я анулирате. Съгласно чл. 116, ал. 4 от закона когато погрешно съставени документи или поправени документи са отразени в отчетните регистри на доставчика или получателя, за анулирането се съставя и протокол - за всяка от страните. В случая, ако сте отразили фактурата в отчетните регистри, за анулирането трябва да издадете протокол. За издаването му не е нужен специален софтуер. Правилата за отразяване на анулираната фактура в дневника за продажби е описан в Приложение № 12 от ППЗДДС и зависи от периода в който се анулира.

БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg

Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "Счетоводство и данъци: 17 експертни становища"!
Подобни статии от категория ЗДДС
10Март2025
Третиране на доставка на паркет от румънска фирма като ВОД
от Теодоси Георгиев
на 10 Март 2025
25Февр2025
ДДС ставка в протоколи по маржа при туроператор във връзка със самолетни билети и услуги по настаняване
от Ели Марова
на 25 Февр 2025
17Февр2025
Отразяване на кредитно известие във връзка с материали от САЩ, върнати във Франция
от Ели Марова
на 17 Февр 2025
14Февр2025
ДДС ставка при продажба на кафе, безалкохолни и сладоледи
от Ели Марова
на 14 Февр 2025
21Ян2025
Начисляване на ДДС на брак, отпадъкът от който се продава в последствие
от Ели Марова
на 21 Ян 2025
21Ян2025
Коригиране на грешна фактура, включваща цена на гаранционно изделие
от Ели Марова
на 21 Ян 2025