Регистрация по ЗДДС за ФЛ при предоставяне на консултантски услуги към фирма от Кипър

Елена Илиева
на 25 Ноем 2022
Въпрос:
➤ Физическо лице, нерегистрирано по ДДС, регистрирано за извършване на консултантски услуги в регистър БУЛСТАТ (свободна професия), сключва договор с фирма от ЕС - Кипър и предоставя следните услуги - съветва и анализира плащанията, риска и измамите на своя клиент. Кипърската фирма няма ДДС номер. Какъв е статусът на кипърската фирма за целите на ДДС - ДЗЛ или ДНЗЛ? Къде в случая е мястото на изпълнение на доставката? Възниква ли задължение за регистрация по ДДС или се трупа оборот за задължителна регистрация (в случай че получателят е ДНЗЛ място на доставката по чл 21 ал 2 от ЗДДС ли е?) и след достигането му, лицето е длъжно да начислява 20% върху сумата по договора си? Какво следва да пише във фактурата в причина за неначисляване? Кой норматив е водещ при определянето ДЗЛ или ДНЗЛ е лицето - получател на услуги - Директива 2006/112/ЕО (чл. 9) или Регламен за изпълнение (ЕС) № 282/2011 НА СЪВЕТА и винаги ли считаме, че ако клиент на услуги не предостави ДДС номер, е ДНЗЛ (поне така тълкувам чл. 18, т. 2 от Регламента - за ЕС и чл. 18, т. 3, б) за трети страни)
Имам същите въпроси, но за физическо лице, нерегистрирано по ДДС, регистрирано като програмист в регистър БУЛСТАТ (свободна професия), сключило договор с трета страна - за предоставяне на всякакви услуги, свързани с търговските марки на компанията и дигиталните продукти на компанията. Компанията също не предоставя ДДС номер.
Имам същите въпроси, но за физическо лице, нерегистрирано по ДДС, регистрирано като програмист в регистър БУЛСТАТ (свободна професия), сключило договор с трета страна - за предоставяне на всякакви услуги, свързани с търговските марки на компанията и дигиталните продукти на компанията. Компанията също не предоставя ДДС номер.
Отговор:
Директива 2006/112/ЕС представлява общата правна рамка, която регламентира правилата на общата система на данъка върху добавената стойност в ЕС. Съгласно чл. 9 §1 от Директивата „данъчно задължено лице" означава всяко лице, което извършва независима икономическа дейност на някое място, без значение от целите и резултатите от тази дейност (аналогичен на чл. 3, ал. 1 от ЗДДС). Наличието на регистрационен номер за целите на ДДС облагането не е условие за придобиване на статут на данъчно задължено лице. Дейността на дадено лице го определя като данъчно задължено, а не формалното наличие или липса на ДДС-регистрация. В този смисъл, ако описаните консултантски услуги се предоставят на корпоративен клиент, който не е физическо лице, считаме че той следва да се счита за данъчно задължено лице и услугата попада в обхвата на чл 21 ал 2 от ЗДДС. Още повече че съгласно член 196 от Директивата ДДС се дължи от всяко данъчно задължено лице, на което се предоставят услуги, посочени в чл. 44 (аналогичен на чл 21 ал 2 от ЗДДС), ако услугите се предоставят от данъчно задължено лице, неустановено на територията на държавата членка.
Съгласно чл. 1 от Регламент ЕС/282/2011 с него се установяват мерки за изпълнение на определени разпоредби на дялове I - V и VII - XII от Директива 2006/112/ЕО, т.е. разпоредбите на регламента допълват тези на директивата, като определят правила за нейното еднозначно тълкуване и изпълнение, с цел по-голяма правна сигурност на данъчните субекти и избягване на разнопосочна практика в отделните държави членки. Съответно разпоредбите на чл. 18 от регламента не следва да се тълкуват в смисъл, че липсата на регистрация по ДДС на получателя автоматично го превръща в данъчно незадължено лице. Наличието на такава регистрация обаче би облекчило доставчика при преценката на статута на получателя и неговото доказване. Липсата на ДДС-регистрация би могла да създаде допълнителни трудности на доставчика да ангажира доказателства за статута на данъчно задължено лице на получателя пред съответната данъчна администрация.
В конкретния случай считаме, че кипърската компания следва да се счита за данъчно задължено лице, услугите са с място на изпълнение на територията на Кипър на основание чл 21 ал 2 от ЗДДС и доставките не формират оборот за задължителна регистрация по чл. 96 от ЗДДС. Основанието за неначисляване на данък е чл. 86, ал. 3 във връзка с чл 21 ал 2 от ЗДДС.
Що се отнася до доставките на софтуерни услуги към получатели от трети страни на практика статутът на получателя е без значение. Когато доставките са към данъчно задължени лица мястото на изпълнение се определя по чл 21 ал 2 от ЗДДС. Мястото на изпълнение на същите доставки към получател данъчно незадължено лице, установено в трета страна се определя по реда на чл. 21, ал. 5 във връзка с т. 2, буква „в" и мястото на изпълнение отново е там, където е установен получателят.
От описаното не става ясно точно какви услуги извършва лицето, но ако те попадат в изброените в т. 2 от чл. 21, ал. 5, то данъчното третиране е същото.
Съгласно чл. 1 от Регламент ЕС/282/2011 с него се установяват мерки за изпълнение на определени разпоредби на дялове I - V и VII - XII от Директива 2006/112/ЕО, т.е. разпоредбите на регламента допълват тези на директивата, като определят правила за нейното еднозначно тълкуване и изпълнение, с цел по-голяма правна сигурност на данъчните субекти и избягване на разнопосочна практика в отделните държави членки. Съответно разпоредбите на чл. 18 от регламента не следва да се тълкуват в смисъл, че липсата на регистрация по ДДС на получателя автоматично го превръща в данъчно незадължено лице. Наличието на такава регистрация обаче би облекчило доставчика при преценката на статута на получателя и неговото доказване. Липсата на ДДС-регистрация би могла да създаде допълнителни трудности на доставчика да ангажира доказателства за статута на данъчно задължено лице на получателя пред съответната данъчна администрация.
В конкретния случай считаме, че кипърската компания следва да се счита за данъчно задължено лице, услугите са с място на изпълнение на територията на Кипър на основание чл 21 ал 2 от ЗДДС и доставките не формират оборот за задължителна регистрация по чл. 96 от ЗДДС. Основанието за неначисляване на данък е чл. 86, ал. 3 във връзка с чл 21 ал 2 от ЗДДС.
Що се отнася до доставките на софтуерни услуги към получатели от трети страни на практика статутът на получателя е без значение. Когато доставките са към данъчно задължени лица мястото на изпълнение се определя по чл 21 ал 2 от ЗДДС. Мястото на изпълнение на същите доставки към получател данъчно незадължено лице, установено в трета страна се определя по реда на чл. 21, ал. 5 във връзка с т. 2, буква „в" и мястото на изпълнение отново е там, където е установен получателят.
От описаното не става ясно точно какви услуги извършва лицето, но ако те попадат в изброените в т. 2 от чл. 21, ал. 5, то данъчното третиране е същото.

БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg

Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "15 експертни решения на казуси от счетоводната практика"!
Подобни статии от категория Регистрация по ДДС
30Авг2023
Регистрация по ДДС при предоставяне на услуга към дружество от Великобритания
от Теодоси Георгиев
на 30 Авг 2023
30Авг2023
Вписване на промяна на обстоятелства в ТР след регистрация по ДДС и данъчен период на СД по ДДС
от Ели Марова
на 30 Авг 2023
28Авг2023
Стартиране на дейност в Германия през български Булстат
от Теодоси Георгиев
на 28 Авг 2023
28Авг2023
Третиране на краткосрочно отдаване под наем на апартаменти през платформи Booking и Airbnb
от Теодоси Георгиев
на 28 Авг 2023
03Юли2023
Регистрация по ДДС за ФЛ, продаващо апартамент в същата година на покупката му
от Теодоси Георгиев
на 03 Юли 2023
29Юни2023
Регистрация по ДДС преди стартиране на дейност, свързана с козметични процедури
от Теодоси Георгиев
на 29 Юни 2023