Признаване за данъчни цели на закупуване на служебни велосипеди

Елена Илиева
на 04 Май 2022
Въпрос:
➤ Нашето дружество е регистрирано по ЗДДС и извършва проектиране и изграждане на ел.оборудване. За ограничаване на вредните емисии в града управителят е закупил един велосипед с данъчна фактура. Има намерение да закупи още велосипеди. Велосипедът е с единична стойност над 1000 лв. Тези велосипеди ще се използват от служителите за транспорт из града, който транспорт е свързан с разнасяне на материали и др. дейности. Велосипедите ще бъдат ли признати за данъчни цели, ако ги заведем като дълготрайни материални активи и им начисляваме амортизации? Ще бъде ли признат данъчният кредит по ЗДДС за тези велосипеди?
Отговор:
Няма някаква специална причина разходите за велосипедите да не бъдат признати за данъчни цели по реда на ЗКПО, ако се използват за целите на дейността. Правилно сте се ориентирали, че те представляват данъчни амортизируеми активи, следва да се признаят като такива и да им се начисляват амортизации. Ако велосипедите се използват както за дейността на дружеството, така и за лични нужди на служителите, е приложимо алтернативното облагане с данък върху разходите по чл. 204, ал. 1, т. 4 от ЗКПО, ако в ГДД по чл. 92 от ЗКПО за предходната година е избран този начин на облагане на разходите в натура.
За целите на ЗДДС също няма ограничения за приспадането на данъчен кредит, ако велосипедите се използват за целите на извършваните от дружеството облагаеми доставки. В случая ограничението по чл. 70, ал. 1, т. 4 и 5 не е приложимо, тъй като то касае само мотоциклети и леки автомобили. Обръщаме внимание, че и за целите на ЗДДС велосипедите представляват дълготрайни активи по смисъла на §1, т. 83 от ДР на ЗДДС (във връзка с т. 49, буква „б"), независимо от стойността им на придобиване, което би имало евентуално значение в случаите на корекция на приспаднат данъчен кредит или относно евентуално право на приспадане на данъчен кредит пропорционално на степента на използване по чл. 71б от закона. Другото генерално условие е, че следва да е налице документална обоснованост на разходите по смисъла на ЗКПО и съответно доказателства по ЗДДС, че велосипедите действително се използват за извършване на облагаеми доставки. Тъй като разходите по тяхната поддръжка и експлоатация са доста по-ниски от тези при моторните превозни средства, ми е трудно да предположа дали контролните органи биха се формализирали дотолкова, че да изискват пътни листа или подобни документи, каквито са изискванията за документална обоснованост на разходите при моторните превозни средства. Не ми е известна и административна практика на НАП по този конкретен казус. С уважение: ![]() ![]() |
Още за разходи:
|
БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg

Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "15 експертни решения на казуси от счетоводната практика"!
Подобни статии от категория ЗКПО
08Септ2023
Инвестиране на преотстъпен корпоративен данък по чл. 189б от ЗКПО от дружество земеделски производител
от Елена Илиева
на 08 Септ 2023
14Авг2023
Данъчно признаване на разходи за командировка на собственик с личен труд
от проф. д-р Любка Ценова
на 14 Авг 2023
10Авг2023
Отчитане и право на данъчен кредит за израждане на бетонов път от земеделско предприятие
от Христо Досев
на 10 Авг 2023
04Авг2023
Начисляване на окончателен данък във връзка с ремонтна услуга, оказана от чуждестрано ЮЛ
от Христо Досев
на 04 Авг 2023
21Юли2023
Данък при източника върху комисиона на маркетингова агенция
от Елена Илиева
на 21 Юли 2023