Осчетоводяване на разходи за консумативи по наето помещение
Отговор, предоставен от
Трендафил Василев
Трендафил Василев
на 12 Окт 2023
Въпрос:
➤ Фирма наема помещение от физическо лице. В договора за наем е вписано, че разходите за консумативи (ел. енергия, вода и др.) са за сметка на наемателя. Партидите остават непроменени и фактурите се издават на физическото лице наемодател, въпреки че се плащат от фирмата наемател. Как тези разходи могат да бъдат осчетоводени като разход във фирмата. Наемодателят не желае да прехвърля партидите.
Отговор:
Обичайно при сключен договор за наем на недвижим имот – сграда или част от нея, се предвижда консумативните разходи, каквито са тези за ток и вода съгласно показанията на монтираните контролно-измервателни уреди, да се заплащат на дружествата – доставчици на тези услуги от наемодателя или от негово име. Наемодателят обичайно е собственик на сградата или част от нея и е абонат на тези дружества – доставчици, като на негово име се водят съответните партиди.
Съгласно чл. 232, ал. 2 от Закона за задълженията и договорите наемателят е длъжен да плаща наемната цена и да възстанови разходите, свързани с ползването на вещта, в случая - ползваните консумативи. Обикновено в договорите за наем се предвиждат клаузи за заплащане от наемодателя на наемателя на сумите за потребените консумативни разходи за електроенергия, топлоенергия, вода и др. подобни.
Възстановените суми за консумативи не са доход за наемодателя и не подлежат на облагане и на деклариране в годишната данъчна декларация.
Съгласно чл. 3, ал. 3 от Закона за счетоводството (ЗСч), предприятията осъществяват текущото счетоводно отчитане на основата на документална обоснованост на стопанските операции и факти при спазване изискванията за съставянето на документи по същия закон. Документалната обоснованост на стопанските операции изисква всички стопански операции да бъдат регистрирани чрез съставянето на счетоводни документи. Документът е носител на информация, която има доказателствена сила.
В чл. 6 от ЗСч са посочени минималните изисквания за съдържащата се информация в счетоводните документи. Като е важно да се отбележи, че за наличие на документална обоснованост се приема и когато в първичния счетоводен документ липсва част от изискуемата информация, но са налице документи, които я удостоверяват и когато тези документи отразяват вярно документираната стопанска операция (чл. 6, ал. 5 и ал. 6 от ЗСч).
В конкретния случай за изплатените суми за консумативи, следва да има доказателство (документ). Законодателят не поставя изискване за наименованието на документа, който се издава за осъществената стопанска операция. Същият може да бъде наименован разписка, протокол, сметка и др. подобни, като няма пречка документа да бъде съставен от която и да е страна по сделката.
Съгласно чл. 232, ал. 2 от Закона за задълженията и договорите наемателят е длъжен да плаща наемната цена и да възстанови разходите, свързани с ползването на вещта, в случая - ползваните консумативи. Обикновено в договорите за наем се предвиждат клаузи за заплащане от наемодателя на наемателя на сумите за потребените консумативни разходи за електроенергия, топлоенергия, вода и др. подобни.
Възстановените суми за консумативи не са доход за наемодателя и не подлежат на облагане и на деклариране в годишната данъчна декларация.
Съгласно чл. 3, ал. 3 от Закона за счетоводството (ЗСч), предприятията осъществяват текущото счетоводно отчитане на основата на документална обоснованост на стопанските операции и факти при спазване изискванията за съставянето на документи по същия закон. Документалната обоснованост на стопанските операции изисква всички стопански операции да бъдат регистрирани чрез съставянето на счетоводни документи. Документът е носител на информация, която има доказателствена сила.
В чл. 6 от ЗСч са посочени минималните изисквания за съдържащата се информация в счетоводните документи. Като е важно да се отбележи, че за наличие на документална обоснованост се приема и когато в първичния счетоводен документ липсва част от изискуемата информация, но са налице документи, които я удостоверяват и когато тези документи отразяват вярно документираната стопанска операция (чл. 6, ал. 5 и ал. 6 от ЗСч).
В конкретния случай за изплатените суми за консумативи, следва да има доказателство (документ). Законодателят не поставя изискване за наименованието на документа, който се издава за осъществената стопанска операция. Същият може да бъде наименован разписка, протокол, сметка и др. подобни, като няма пречка документа да бъде съставен от която и да е страна по сделката.
БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg
Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF " Готови решения за вярно прилагане на данъчните закони"!
Подобни статии от категория Разходи
10Дек2024
Облагане на разходи за поддръжка на автомобил за транспорт на служители като социални разходи
от Елена Илиева
на 10 Дек 2024
26Ноем2024
Данъчно признаване на разходи за командировка и обучение на едноличен собственик на дружество
от Елена Илиева
на 26 Ноем 2024
18Окт2024
Третиране на разходи във връзка с научна и развойна дейност по създаване на продукт
от Христо Досев
на 18 Окт 2024
14Окт2024
Отразяване на разходи във връзка със създаване на ново дружество, чието създаване в последствие отпада
от проф. д-р Стоян Дурин
на 14 Окт 2024
14Окт2024
Включване на разходи за изграждане на огради, бариери, видеонаблюдение и др. към комплекс от затворен тип
от проф. д-р Стоян Дурин
на 14 Окт 2024