Осчетоводяване на разходи за консумативи по наето помещение
Отговор, предоставен от
Трендафил Василев
Трендафил Василев
на 12 Окт 2023
Въпрос:
➤ Фирма наема помещение от физическо лице. В договора за наем е вписано, че разходите за консумативи (ел. енергия, вода и др.) са за сметка на наемателя. Партидите остават непроменени и фактурите се издават на физическото лице наемодател, въпреки че се плащат от фирмата наемател. Как тези разходи могат да бъдат осчетоводени като разход във фирмата. Наемодателят не желае да прехвърля партидите.
Отговор:
Обичайно при сключен договор за наем на недвижим имот – сграда или част от нея, се предвижда консумативните разходи, каквито са тези за ток и вода съгласно показанията на монтираните контролно-измервателни уреди, да се заплащат на дружествата – доставчици на тези услуги от наемодателя или от негово име. Наемодателят обичайно е собственик на сградата или част от нея и е абонат на тези дружества – доставчици, като на негово име се водят съответните партиди.
Съгласно чл. 232, ал. 2 от Закона за задълженията и договорите наемателят е длъжен да плаща наемната цена и да възстанови разходите, свързани с ползването на вещта, в случая - ползваните консумативи. Обикновено в договорите за наем се предвиждат клаузи за заплащане от наемодателя на наемателя на сумите за потребените консумативни разходи за електроенергия, топлоенергия, вода и др. подобни.
Възстановените суми за консумативи не са доход за наемодателя и не подлежат на облагане и на деклариране в годишната данъчна декларация.
Съгласно чл. 3, ал. 3 от Закона за счетоводството (ЗСч), предприятията осъществяват текущото счетоводно отчитане на основата на документална обоснованост на стопанските операции и факти при спазване изискванията за съставянето на документи по същия закон. Документалната обоснованост на стопанските операции изисква всички стопански операции да бъдат регистрирани чрез съставянето на счетоводни документи. Документът е носител на информация, която има доказателствена сила.
В чл. 6 от ЗСч са посочени минималните изисквания за съдържащата се информация в счетоводните документи. Като е важно да се отбележи, че за наличие на документална обоснованост се приема и когато в първичния счетоводен документ липсва част от изискуемата информация, но са налице документи, които я удостоверяват и когато тези документи отразяват вярно документираната стопанска операция (чл. 6, ал. 5 и ал. 6 от ЗСч).
В конкретния случай за изплатените суми за консумативи, следва да има доказателство (документ). Законодателят не поставя изискване за наименованието на документа, който се издава за осъществената стопанска операция. Същият може да бъде наименован разписка, протокол, сметка и др. подобни, като няма пречка документа да бъде съставен от която и да е страна по сделката.
Съгласно чл. 232, ал. 2 от Закона за задълженията и договорите наемателят е длъжен да плаща наемната цена и да възстанови разходите, свързани с ползването на вещта, в случая - ползваните консумативи. Обикновено в договорите за наем се предвиждат клаузи за заплащане от наемодателя на наемателя на сумите за потребените консумативни разходи за електроенергия, топлоенергия, вода и др. подобни.
Възстановените суми за консумативи не са доход за наемодателя и не подлежат на облагане и на деклариране в годишната данъчна декларация.
Съгласно чл. 3, ал. 3 от Закона за счетоводството (ЗСч), предприятията осъществяват текущото счетоводно отчитане на основата на документална обоснованост на стопанските операции и факти при спазване изискванията за съставянето на документи по същия закон. Документалната обоснованост на стопанските операции изисква всички стопански операции да бъдат регистрирани чрез съставянето на счетоводни документи. Документът е носител на информация, която има доказателствена сила.
В чл. 6 от ЗСч са посочени минималните изисквания за съдържащата се информация в счетоводните документи. Като е важно да се отбележи, че за наличие на документална обоснованост се приема и когато в първичния счетоводен документ липсва част от изискуемата информация, но са налице документи, които я удостоверяват и когато тези документи отразяват вярно документираната стопанска операция (чл. 6, ал. 5 и ал. 6 от ЗСч).
В конкретния случай за изплатените суми за консумативи, следва да има доказателство (документ). Законодателят не поставя изискване за наименованието на документа, който се издава за осъществената стопанска операция. Същият може да бъде наименован разписка, протокол, сметка и др. подобни, като няма пречка документа да бъде съставен от която и да е страна по сделката.
БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg
Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "15 експертни решения на казуси от счетоводната практика"!
Подобни статии от категория Разходи
16Апр2024
Третиране на разходи по командироване на служители във връзка със събития за клиенти
от Елена Илиева
на 16 Апр 2024
27Март2024
Признаване на разходи, свързани с наемане на чуждестранни сезонни работници
от проф. д-р Любка Ценова
на 27 Март 2024
06Март2024
Третиране на разходи по предоставяне на хранителни стоки на служители
от Христо Досев
на 06 Март 2024
29Февр2024
Признаване на разходи за транспорт и командироване на работници за изпълняване на СМР
от Елена Илиева
на 29 Февр 2024
16Февр2024
Отчитане на разходи за консумативи във връзка с наети обекти
от Христо Досев
на 16 Февр 2024