Осчетоводяване на разходи за консумативи по наето помещение

Трендафил Василев
на 12 Окт 2023

Въпрос:
➤ Фирма наема помещение от физическо лице. В договора за наем е вписано, че разходите за консумативи (ел. енергия, вода и др.) са за сметка на наемателя. Партидите остават непроменени и фактурите се издават на физическото лице наемодател, въпреки че се плащат от фирмата наемател. Как тези разходи могат да бъдат осчетоводени като разход във фирмата. Наемодателят не желае да прехвърля партидите.
Отговор:
Обичайно при сключен договор за наем на недвижим имот – сграда или част от нея, се предвижда консумативните разходи, каквито са тези за ток и вода съгласно показанията на монтираните контролно-измервателни уреди, да се заплащат на дружествата – доставчици на тези услуги от наемодателя или от негово име. Наемодателят обичайно е собственик на сградата или част от нея и е абонат на тези дружества – доставчици, като на негово име се водят съответните партиди.
Съгласно чл. 232, ал. 2 от Закона за задълженията и договорите наемателят е длъжен да плаща наемната цена и да възстанови разходите, свързани с ползването на вещта, в случая - ползваните консумативи. Обикновено в договорите за наем се предвиждат клаузи за заплащане от наемодателя на наемателя на сумите за потребените консумативни разходи за електроенергия, топлоенергия, вода и др. подобни.
Възстановените суми за консумативи не са доход за наемодателя и не подлежат на облагане и на деклариране в годишната данъчна декларация.
Съгласно чл. 3, ал. 3 от Закона за счетоводството (ЗСч), предприятията осъществяват текущото счетоводно отчитане на основата на документална обоснованост на стопанските операции и факти при спазване изискванията за съставянето на документи по същия закон. Документалната обоснованост на стопанските операции изисква всички стопански операции да бъдат регистрирани чрез съставянето на счетоводни документи. Документът е носител на информация, която има доказателствена сила.
В чл. 6 от ЗСч са посочени минималните изисквания за съдържащата се информация в счетоводните документи. Като е важно да се отбележи, че за наличие на документална обоснованост се приема и когато в първичния счетоводен документ липсва част от изискуемата информация, но са налице документи, които я удостоверяват и когато тези документи отразяват вярно документираната стопанска операция (чл. 6, ал. 5 и ал. 6 от ЗСч).
В конкретния случай за изплатените суми за консумативи, следва да има доказателство (документ). Законодателят не поставя изискване за наименованието на документа, който се издава за осъществената стопанска операция. Същият може да бъде наименован разписка, протокол, сметка и др. подобни, като няма пречка документа да бъде съставен от която и да е страна по сделката.
Съгласно чл. 232, ал. 2 от Закона за задълженията и договорите наемателят е длъжен да плаща наемната цена и да възстанови разходите, свързани с ползването на вещта, в случая - ползваните консумативи. Обикновено в договорите за наем се предвиждат клаузи за заплащане от наемодателя на наемателя на сумите за потребените консумативни разходи за електроенергия, топлоенергия, вода и др. подобни.
Възстановените суми за консумативи не са доход за наемодателя и не подлежат на облагане и на деклариране в годишната данъчна декларация.
Съгласно чл. 3, ал. 3 от Закона за счетоводството (ЗСч), предприятията осъществяват текущото счетоводно отчитане на основата на документална обоснованост на стопанските операции и факти при спазване изискванията за съставянето на документи по същия закон. Документалната обоснованост на стопанските операции изисква всички стопански операции да бъдат регистрирани чрез съставянето на счетоводни документи. Документът е носител на информация, която има доказателствена сила.
В чл. 6 от ЗСч са посочени минималните изисквания за съдържащата се информация в счетоводните документи. Като е важно да се отбележи, че за наличие на документална обоснованост се приема и когато в първичния счетоводен документ липсва част от изискуемата информация, но са налице документи, които я удостоверяват и когато тези документи отразяват вярно документираната стопанска операция (чл. 6, ал. 5 и ал. 6 от ЗСч).
В конкретния случай за изплатените суми за консумативи, следва да има доказателство (документ). Законодателят не поставя изискване за наименованието на документа, който се издава за осъществената стопанска операция. Същият може да бъде наименован разписка, протокол, сметка и др. подобни, като няма пречка документа да бъде съставен от която и да е страна по сделката.

БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg

Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "15 експертни решения на казуси от счетоводната практика"!
Подобни статии от категория Разходи
22Ноем2023
Погрешно заплащане на разходи за командировка от лица, назначени в една от две фирми свързани лица
от проф. д-р Любка Ценова
на 22 Ноем 2023
20Окт2023
Третиране на разходи за карта за градски транспорт за служител
от Алиция Профирова
на 20 Окт 2023
20Окт2023
Завеждане на сграда и отчитане на разходите за данък за нея
от Христо Досев
на 20 Окт 2023
28Септ2023
Данъчно облагане на предоставяне на безвъзмездни средства за посещение на конгрес на ФЛ
от Христо Досев
на 28 Септ 2023
20Септ2023
Признаване на разходи за застраховки, транспортни карти, допълнително пенсионно осигуряване и членски внос към адвокатски колегии
от Елена Илиева
на 20 Септ 2023
02Авг2023
Осчетоводяване на фактури за комунални услуги, които наемодател не желае да префактурира
от Христо Досев
на 02 Авг 2023