Признаване на разходи за ремонт на апартамент, използван като офис, който ще се отдава под наем на ФЛ

Мария Страшилова
на 31 Март 2023
Въпрос:
➤ Фирма ЕООД е създадена през 2007 г. Седалището е било на адреса на родителите на управителя, който е използвал една стая от апартамента за офис. /През това време той живее на друго място и не го използва за жилище/. През 2017 г. двамата родители на управителя почиват и той започва да използва целия апартамент за офис. Има и назначени лица на трудов договор. През 2021 г. след дело за доброволна делба лицето получава 100% собственост на имота. Сега лицето иска да ремонтира офиса и да го отдава под наем на физически лица за жилище, като едновременно наема друг офис за целите на фирмата. Признават ли се разходите за ремонт /и ДДС/, тъй като лицето иска да възстанови апартамента в първоначалния вид, подходящ за жилище, след като го е ползвал безвъзмездно 15 години. /Ремонтът е основен./ Ако разходите са допустими, как следва да се осчетоводят, като ДА с начисляване на амортизации или текущ разход?
Отговор:
Отговорът на този въпрос от гледна точка на фирмата е в обхвата на СС 16 „Дълготрайни материални активи“, в който са определени основните изисквания за счетоводното отчитане на дълготрайните материални активи.
В т. 2 от стандарта е записано, че дълготрайни материални активи са установими нефинансови ресурси, придобити и притежавани от предприятието.
Предвид това, че дружеството не притежава „права“ върху актива и не очаква да получава икономически изгоди (увеличение на приходите или намаление на разходите) от апартамента, разходите за „основен“ ремонт на апартамента не могат да бъдат приети за допустими. След като разходите не са свързани с дейността на фирмата, то те не са и данъчно признати.
В практиката съществуват други правно обосновани сделки, при които търговското дружество да поеме определен дял от разходите по ремонта и тези разходи да бъдат признати и отчетени във финансовите отчети.
В т. 2 от стандарта е записано, че дълготрайни материални активи са установими нефинансови ресурси, придобити и притежавани от предприятието.
Предвид това, че дружеството не притежава „права“ върху актива и не очаква да получава икономически изгоди (увеличение на приходите или намаление на разходите) от апартамента, разходите за „основен“ ремонт на апартамента не могат да бъдат приети за допустими. След като разходите не са свързани с дейността на фирмата, то те не са и данъчно признати.
В практиката съществуват други правно обосновани сделки, при които търговското дружество да поеме определен дял от разходите по ремонта и тези разходи да бъдат признати и отчетени във финансовите отчети.
БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg

Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "Счетоводство и данъци: 17 експертни становища"!
Подобни статии от категория Разходи
19Май2025
Признаване на разходи, свързани с командировка на двама служители в Белгия
от Христо Досев
на 19 Май 2025
28Апр2025
Третиране на разходи за комисиона при покупка на стоки от чужбина в ГДД по ЗКПО
от Елена Илиева
на 28 Апр 2025
28Апр2025
Отразяване на покупки на акции и признаване на разходи за това
от Христо Досев
на 28 Апр 2025
24Март2025
Признаване на разходи, направени в Турция и документирани с касови бележки и разписки на турски език
от Христо Досев
на 24 Март 2025
31Ян2025
Начисляване на ДДС при получаване на плащания от професионален домоуправител
от Ели Марова
на 31 Ян 2025
17Ян2025
Третиране на разходи по отстраняване на щета, които застраховател е отказал да възстанови
от Елена Илиева
на 17 Ян 2025