Признаване на разходи за пътнически бус, закупен за превозване на служители

Елена Илиева
на 06 Юни 2023
Въпрос:
➤ Дружество купува пътнически бус, с който възнамерява да превозва своите служители. Дружеството притежава няколко производствени обекта - цеха, които са в различни населени места. С въпросния бус ще се транспортират служителите от местоживеене до месторабота и обратно, но само на един цех. За покупката и последващи консумативи за буса дружеството има ли право на данъчен кредит и признаване на разходи за гориво, резервни части и поддръжка? Съответно какъв е редът за признаване на тези разходи? Как следва да се третират от гледна точка на ЗКПО тези разходи (като се има предвид, че не за всички работници в дружеството е приложимо придвижването с буса)? Влизаме ли в обхвата на чл. 204, ал. 1, т. 2 и чл. 210, ал. 1 от ЗКПО?
Отговор:
За да са приложими разпоредбите на чл. 204, ал. 1, т. 2 и чл. 210 от ЗКПО следва въпросният разход да представлява социален разход, предоставен в натура. Безспорно е, че в случая транспортното обслужване на работниците от местоживеенето до местоработата и обратно се предоставя в натура и въпросът е състои само в това, дали въпросната социална придобивка представлява социален разход по смисъла на § 1, т. 34 от ДР на ЗКПО, а именно дали е общодостъпна за всички наети лица.
Съгласно трайната административна практика на НАП от последните години социалните придобивки могат да бъдат предоставяни диференцирано на определени групи служители и работници в зависимост от техните социално-битови, здравословни, културни и други подобни потребности. Естеството и предназначението на съответната социална придобивка предопределя нейната достъпност до онези работници и служители, които имат нужда от нея.
В запитването не е уточнено по какъв критерий е избран точно този производствен обект на дружеството, от и до който да бъде предоставяно транспортно обслужване на работниците и ако изборът е направен при ясни критерии, например отдалеченост на населеното място и неудобен обществен транспорт в сравнение с другите обекти на дружеството, то критерият общодостъпност може да се счита за изпълнен и съответно разходът попада в обхвата на чл. 210 от ЗКПО. Този избор предполага, че подобна социална придобивка би била предоставяна и до други производствени цехове на дружеството, които отговарят на тези критерии, ако съществуват такива.
Относно правото на приспадане на данъчен кредит е приложима разпоредбата на чл. 70, ал. 3, т. 2 от ЗДДС, съгласно която ограничението на правото на приспадане на данъчен кредит по ал. 1, т. 2 не се прилага за доставките по транспортно обслужване от местоживеенето до местоработата и обратно, предоставяно безвъзмездно от работодателя за целите на икономическата му дейност на работниците и служителите му. Тъй като разходът се извършва за целите на икономическата дейност на дружеството за покупката на микробуса, както и за последващите експлоатационни разходи, свързани с транспорта на работниците и служителите, ще е налице право на данъчен кредит, ако дейността на дружеството е свързана с извършване на облагаеми доставки и доставки с право на данъчен кредит.
Съгласно трайната административна практика на НАП от последните години социалните придобивки могат да бъдат предоставяни диференцирано на определени групи служители и работници в зависимост от техните социално-битови, здравословни, културни и други подобни потребности. Естеството и предназначението на съответната социална придобивка предопределя нейната достъпност до онези работници и служители, които имат нужда от нея.
В запитването не е уточнено по какъв критерий е избран точно този производствен обект на дружеството, от и до който да бъде предоставяно транспортно обслужване на работниците и ако изборът е направен при ясни критерии, например отдалеченост на населеното място и неудобен обществен транспорт в сравнение с другите обекти на дружеството, то критерият общодостъпност може да се счита за изпълнен и съответно разходът попада в обхвата на чл. 210 от ЗКПО. Този избор предполага, че подобна социална придобивка би била предоставяна и до други производствени цехове на дружеството, които отговарят на тези критерии, ако съществуват такива.
Относно правото на приспадане на данъчен кредит е приложима разпоредбата на чл. 70, ал. 3, т. 2 от ЗДДС, съгласно която ограничението на правото на приспадане на данъчен кредит по ал. 1, т. 2 не се прилага за доставките по транспортно обслужване от местоживеенето до местоработата и обратно, предоставяно безвъзмездно от работодателя за целите на икономическата му дейност на работниците и служителите му. Тъй като разходът се извършва за целите на икономическата дейност на дружеството за покупката на микробуса, както и за последващите експлоатационни разходи, свързани с транспорта на работниците и служителите, ще е налице право на данъчен кредит, ако дейността на дружеството е свързана с извършване на облагаеми доставки и доставки с право на данъчен кредит.

БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg

Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "Счетоводство и данъци: 17 експертни становища"!
Подобни статии от категория Разходи
05Юни2025
Признаване за данъчни цели на разходи, свързани с лек автомобил със смесено ползване
от Елена Илиева
на 05 Юни 2025
30Май2025
Облагане с корпоративен данък във връзка с доставка от Австралия
от Елена Илиева
на 30 Май 2025
29Май2025
Третиране на разходи за напитки и хранителни продукти, предназначени за работници и служители
от Христо Досев
на 29 Май 2025
19Май2025
Признаване на разходи, свързани с командировка на двама служители в Белгия
от Христо Досев
на 19 Май 2025
28Апр2025
Третиране на разходи за комисиона при покупка на стоки от чужбина в ГДД по ЗКПО
от Елена Илиева
на 28 Апр 2025
28Апр2025
Отразяване на покупки на акции и признаване на разходи за това
от Христо Досев
на 28 Апр 2025