Ползване на земеделска земя на ФЛ и ЮЛ под наем

Алиция Профирова
на 12 Окт 2021
Въпрос:
➤ Фирма ползва земеделска земя за отглеждане на зърнена продукция от физически лица и фирми. Длъжна ли е да удържа 10% ДОД на физическото лице и да декларира съответното лице в справка чл. 73, при условие че земята, която ползва, е дворно място или със сменен статут (например, сменен статут складова база, но с реално ползване - нива)? За изплатения доход на юридическо лице, когато същото не издаде фактура, достатъчно ли е изплатилият доходът да притежава разписан и подпечатан РКО за извършеното от него плащане?
➤ Фирма ползва земеделска земя за отглеждане на зърнена продукция от физически лица и фирми. Длъжна ли е да удържа 10% ДОД на физическото лице и да декларира съответното лице в справка чл. 73, при условие че земята, която ползва, е дворно място или със сменен статут (например, сменен статут складова база, но с реално ползване - нива)? За изплатения доход на юридическо лице, когато същото не издаде фактура, достатъчно ли е изплатилият доходът да притежава разписан и подпечатан РКО за извършеното от него плащане?
Отговор:
Съгласно чл. 13, ал. 1, т. 24 доходите на физическите лица от аренда, рента или друго възмездно предоставяне на земеделска земя са необлагаеми доходи. Важното тук е, че става дума именно за земеделска земя. Доколкото разбирам от Вашия въпрос земята е с променено предназначение и официално не се води като земеделска. Това че въпреки смяната на статута ѝ, тя продължава да се ползва като земеделска няма значение за Закона. В случая е налице отдаване под наем на недвижим имот. Имотът е нает от юридическо лице и съгласно разпоредбите на ЗДДФЛ, наемателят е длъжен да удържа данъка от възнаграждението на наемодателя и да го декларира и превежда в сроковете определени от Закона. В този случай юридическото лице наемател е длъжно да декларира изплатения доход и удържания данък в справката по чл. 73 от ЗДДФЛ.
Когато изплащаме доход от наем на недвижим имот на юридическо лице, приложимите разпоредби са други. Наемодателят е длъжен да издаде на наемателя документ отговарящ на изискванията на чл. 6 от Закона за счетоводството. Само когато притежавате такъв документ, може да се счита, че разходът Ви е документално обоснован. Така че следва да изисквате фактура от Вашия контрагент за наема. След като плащането е в брой, контрагентът Ви е длъжен да издаде и фискален бон в съответствие с изискванията на ЗДДС и Наредба Н-18. Разходният ордер е по-скоро Ваш вътрешен документ за отчитане на движението на паричните средства в брой, но в никакъв случай не може да служи като разходооправдателен документ.
С уважение:
![]() ![]() |
Още за доходи:
|
БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg

Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "Счетоводна практика - 9 експертни решения на казуси"!
Подобни статии
15Март2023
Счетоводни записвания при намерен излишък от земеделска продукция
от проф. д-р Стоян Дурин
на 15 Март 2023
10Окт2022
Фактуриране на продажба на земя от земеделски производител и съпругата му
от проф. д-р Любка Ценова
на 10 Окт 2022
25Юли2022
Отчитане при инвестиране на преотстъпен данък в нова земеделска техника
от Христо Досев
на 25 Юли 2022
30Дек2021
Отразяване на продажба на земеделска техника от регистриран по ДДС ЗП
от Елена Илиева
на 30 Дек 2021