Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се

Ползване на земеделска земя на ФЛ и ЮЛ под наем

Алиция Профирова Отговор, предоставен от
Алиция Профирова
Въпрос:

➤ Фирма ползва земеделска земя за отглеждане на зърнена продукция от физически лица и фирми. Длъжна ли е да удържа 10% ДОД на физическото лице и да декларира съответното лице в справка чл. 73, при условие че земята, която ползва, е дворно място или със сменен статут (например, сменен статут складова база, но с реално ползване - нива)? За изплатения доход на юридическо лице, когато същото не издаде фактура, достатъчно ли е изплатилият доходът да притежава разписан и подпечатан РКО за извършеното от него плащане?


Отговор:
Съгласно чл. 13, ал. 1, т. 24 доходите на физическите лица от аренда, рента или друго възмездно предоставяне на земеделска земя са необлагаеми доходи. Важното тук е, че става дума именно за земеделска земя. Доколкото разбирам от Вашия въпрос земята е с променено предназначение и официално не се води като земеделска. Това че въпреки смяната на статута ѝ, тя продължава да се ползва като земеделска няма значение за Закона. В случая е налице отдаване под наем на недвижим имот. Имотът е нает от юридическо лице и съгласно разпоредбите на ЗДДФЛ, наемателят е длъжен да удържа данъка от възнаграждението на наемодателя и да го декларира и превежда в сроковете определени от Закона. В този случай юридическото лице наемател е длъжно да декларира изплатения доход и удържания данък в справката по чл. 73 от ЗДДФЛ.

Когато изплащаме доход от наем на недвижим имот на юридическо лице, приложимите разпоредби са други. Наемодателят е длъжен да издаде на наемателя документ отговарящ на изискванията на чл. 6 от Закона за счетоводството. Само когато притежавате такъв документ, може да се счита, че разходът Ви е документално обоснован. Така че следва да изисквате фактура от Вашия контрагент за наема. След като плащането е в брой, контрагентът Ви е длъжен да издаде и фискален бон в съответствие с изискванията на ЗДДС и Наредба Н-18. Разходният ордер е по-скоро Ваш вътрешен документ за отчитане на движението на паричните средства в брой, но в никакъв случай не може да служи като разходооправдателен документ.

С уважение:

 
Нормативна рамка

ЗДДФЛ

ЗДДС

Наредба Н-18

ЗСч

БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg

Експерти решават казуси: Счетоводство и данъци 2021

Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "Експерти решават казуси: Счетоводство и данъци 2021"!

Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

x