Осчетоводяване на фактури за комунални услуги, които наемодател не желае да префактурира
Отговор, предоставен от
Христо Досев
Христо Досев
на 02 Авг 2023
Въпрос:
➤ Фирма има сключен договор за наем с ФЛ. Има декларация за четвърто тримесечие за приспадане на авансов данък. Наемът се плаща в брой. Разходи за комунални услуги, поддръжка са за сметка на наемателя. Фактурите за ток и вода са за сметка на наемодателя. Как следва да се осчетоводяват, след като ФЛ не иска да префактурира, а реално от касата са излезли тези пари? Какви са данъчните последици при ремонт, поддръжка от наемателя?
Отговор:
Счетоводно отчетените плащания за електрическа енергия и вода от страна на наемателя по повод ползване на имот по сключен договор за наем следва да се представят като текущ счетоводен разход за периода, през който съответният имот е ползван. Имайки предвид, че за данъчни цели се признават само документално обоснованите разходи, съобразявайки се с изискванията на чл. 10, ал. 1 от ЗКПО, за да може този счетоводен разход да се признае за целите на ЗКПО, той следва да е документално обоснован чрез първичен счетоводен документ по смисъла на Закона за счетоводството, отразяващ вярно стопанската операция.
Според приложимото търговско-правно законодателство в лицето на чл. 232 от Закона за задълженията и договорите, наемателят е длъжен да плаща наемната цена и разходите, свързани с ползването на вещта. Именно такива са разходите за консумативи, като електроенергия, вода, топлоенергия и др.п. Ето защо още по закон е уредено, че тези плащания представляват разход за наемателя на недвижимия имот. При положение че партидите за ползването на електроенергия и вода бяха прехвърлени от наемодателя във Ваша полза, то тогава за тези разходи Вашето предприятие щеше да получи първичен счетоводен документ директно от доставчика на съответната услуга. В противен случай вие следва да се погрижете да получите документ от наемодателя – физическо лице, с което да документирате за счетоводни и за данъчни цели ползваните разходи за електроенергия и вода, свързани с ползването на наетата вещ. Обръщаме внимание на изискването на чл. 10, ал. 2 от ЗКПО, според който счетоводен разход се признава за данъчни цели и когато в първичния счетоводен документ липсва част от изискуемата информация по Закона за счетоводството, при условие че за липсващата информация са налице документи, които я удостоверяват. В тази връзка, за да може Вашето предприятие да ползва тези разходи като данъчно признати такива, следва да разполага с документи, доказващи че това са разходи, свързани с ползването на съответните консумативи по договора за наем. Съгласно чл. 6, ал. 1 от Закона за счетоводството първичният счетоводен документ, адресиран до външен получател, следва да съдържа най-малко следните реквизити: наименование и номер на документа, съдържащ само арабски цифри; дата на издаване; наименование или име, адрес и единен идентификационен код от Търговския регистър или единен идентификационен код по Булстат или единен граждански номер или личен номер на чужденец на издателя и получателя; предмет, натурално и стойностно изражение на стопанската операция. Ето защо за да можете документално да обосновете платените консумативи, наемодателят - физическо лице следва да Ви издаде документ, съдържащ изброените реквизити. Такъв документ може да бъде разписка, фактура, протокол, сметка и др.п. Съветваме Ви към този документ да приложите копие от документите за платените от страна на наемодателя разходи за да се вижда, че възстановявате действителния размер на консумираните от Вас електрическа енергия и вода, свързани с ползваният имот по договора за наем.
Според приложимото търговско-правно законодателство в лицето на чл. 232 от Закона за задълженията и договорите, наемателят е длъжен да плаща наемната цена и разходите, свързани с ползването на вещта. Именно такива са разходите за консумативи, като електроенергия, вода, топлоенергия и др.п. Ето защо още по закон е уредено, че тези плащания представляват разход за наемателя на недвижимия имот. При положение че партидите за ползването на електроенергия и вода бяха прехвърлени от наемодателя във Ваша полза, то тогава за тези разходи Вашето предприятие щеше да получи първичен счетоводен документ директно от доставчика на съответната услуга. В противен случай вие следва да се погрижете да получите документ от наемодателя – физическо лице, с което да документирате за счетоводни и за данъчни цели ползваните разходи за електроенергия и вода, свързани с ползването на наетата вещ. Обръщаме внимание на изискването на чл. 10, ал. 2 от ЗКПО, според който счетоводен разход се признава за данъчни цели и когато в първичния счетоводен документ липсва част от изискуемата информация по Закона за счетоводството, при условие че за липсващата информация са налице документи, които я удостоверяват. В тази връзка, за да може Вашето предприятие да ползва тези разходи като данъчно признати такива, следва да разполага с документи, доказващи че това са разходи, свързани с ползването на съответните консумативи по договора за наем. Съгласно чл. 6, ал. 1 от Закона за счетоводството първичният счетоводен документ, адресиран до външен получател, следва да съдържа най-малко следните реквизити: наименование и номер на документа, съдържащ само арабски цифри; дата на издаване; наименование или име, адрес и единен идентификационен код от Търговския регистър или единен идентификационен код по Булстат или единен граждански номер или личен номер на чужденец на издателя и получателя; предмет, натурално и стойностно изражение на стопанската операция. Ето защо за да можете документално да обосновете платените консумативи, наемодателят - физическо лице следва да Ви издаде документ, съдържащ изброените реквизити. Такъв документ може да бъде разписка, фактура, протокол, сметка и др.п. Съветваме Ви към този документ да приложите копие от документите за платените от страна на наемодателя разходи за да се вижда, че възстановявате действителния размер на консумираните от Вас електрическа енергия и вода, свързани с ползваният имот по договора за наем.
БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg
Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "15 експертни решения на казуси от счетоводната практика"!
Подобни статии от категория Разходи
29Авг2024
Третиране на разходи за настаняване и наем на автомобил за финансов директор и групов счетоводител
от Христо Досев
на 29 Авг 2024
02Юли2024
Третиране на разходи по командироване на служители във връзка с екскурзия за клиенти
от Елена Илиева
на 02 Юли 2024
06Юни2024
Третиране на разходи за наем на офис за управителните органи на дружество
от Христо Досев
на 06 Юни 2024