Ограничаване на правото на приспадане на данъчен кредит във връзка със закупен автомобил

Ели Марова Експерт - ДДС и Данъчно облагане и такси
на 04 Юли 2023
Въпрос:
Относно съществуващите откази на данъчните органи за признаване правото на пълзване на данъчен кредит при закупуването на товарен автомобил, отправяме следното запитване: Дружество закупува товарен автомобил „Рено Експрес“ с места за сядане 2 броя, съгласно договор за финансов лизинг. Автомобилът притежава талон за регистрация, издаден от органите на КАТ, в който е описан като товарен автомобил. Автомобилът ще се управлява от служител на фирмата за извършване на доставки на стоки, предмет на търговската дейност на дружеството до клиентите. Има ли право на данъчен кредит дружеството при покупката на товарния автомобил, при заплащане на първоначалната вноска, последващите месечни лизингови вноски и в последствие на закупеното гориво? Тук основният въпрос възниква относно квалифицирането на автомобила като „лек“ на основание ДР на ЗДДС § 1, т. 18 или като „товарен” /какъвто сертификат автомобилът всъщност притежава/ и е предназначен единствено за превоз на товари. Попада ли в изключение закупения в конкретния случай товарен автомобил за органичаване правото на приспадане на данъчен кредит, съгласно чл. 70, ал. 1 т. 4 и т. 5 от ЗДДС?
Отговор:
НАП има утвърдена методика за признаване на правото на данъчен кредит за леки автомобили. Най-общо казаното в нея относно хомологацията звучи така:
„Определението в ЗДДС за „лек автомобил“ няма препратки към ЗДвП или към Комбинираната номенклатура на ЕС. Когато в нормативен акт липсва еднозначна уредба по даден въпрос, той се тълкува съобразно разпоредбите на нормативни актове, уреждащи аналогични правоотношения. В този смисъл НАП може да прави преценка на база на Комбинираната номенклатура на ЕС и Обяснителните бележки към нея и по-конкретно позиции 8703 и 8704. Решаващо за избора на едната или другата позиция е основното предназначение на автомобила – дали основно е предназначен за превоз на пътници или за превоз на товари. Разграничителните критерии за класирането са свързани главно с конструктивните особености на купето.“
Съгласно чл. 149, ал. 1, т. 3а) от Закона за движение по пътищата, категория N се отнася за моторни превозни средства, проектирани и конструирани основно за превоз на товари, а конкретно N1 се отнася за превозни средства от категория N с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 t.
В случая ако автомобилът е хомологиран от производителя като автомобил от категория N1, означава, че е проектиран и предназначен предимно за превоз на товари. Обичайно КАТ се съобразява с хомологацията на производителя. НАП, следвайки утвърдената си вече методика, следва да се съобрази с конструктивните особености на купето и ако в автомобила има наличие на отделна кабина за водача и пътниците, постоянна преграда между кабината и задната част, липса на прозорци върху страничните стени в задната част, липса на предпазни колани в задната част и други подобни елементи, тогава следва да приеме, че автомобилът не е „лек“ за целите на ЗДДС, съответно ограниченията на чл. 70, ал. 1, т. 4 и т. 5 не важат за този автомобил. Това ще означава, че няма основание за отказ на данъчния кредит.
„Определението в ЗДДС за „лек автомобил“ няма препратки към ЗДвП или към Комбинираната номенклатура на ЕС. Когато в нормативен акт липсва еднозначна уредба по даден въпрос, той се тълкува съобразно разпоредбите на нормативни актове, уреждащи аналогични правоотношения. В този смисъл НАП може да прави преценка на база на Комбинираната номенклатура на ЕС и Обяснителните бележки към нея и по-конкретно позиции 8703 и 8704. Решаващо за избора на едната или другата позиция е основното предназначение на автомобила – дали основно е предназначен за превоз на пътници или за превоз на товари. Разграничителните критерии за класирането са свързани главно с конструктивните особености на купето.“
Съгласно чл. 149, ал. 1, т. 3а) от Закона за движение по пътищата, категория N се отнася за моторни превозни средства, проектирани и конструирани основно за превоз на товари, а конкретно N1 се отнася за превозни средства от категория N с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 t.
В случая ако автомобилът е хомологиран от производителя като автомобил от категория N1, означава, че е проектиран и предназначен предимно за превоз на товари. Обичайно КАТ се съобразява с хомологацията на производителя. НАП, следвайки утвърдената си вече методика, следва да се съобрази с конструктивните особености на купето и ако в автомобила има наличие на отделна кабина за водача и пътниците, постоянна преграда между кабината и задната част, липса на прозорци върху страничните стени в задната част, липса на предпазни колани в задната част и други подобни елементи, тогава следва да приеме, че автомобилът не е „лек“ за целите на ЗДДС, съответно ограниченията на чл. 70, ал. 1, т. 4 и т. 5 не важат за този автомобил. Това ще означава, че няма основание за отказ на данъчния кредит.

БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg

Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF " Готови решения за вярно прилагане на данъчните закони"!
Подобни статии от категория Данъчен кредит
07Февр2025
Третиране на разходи за закупуване на кафе машина за офис
от Христо Досев
на 07 Февр 2025
04Февр2025
Неначисляване на ДДС във фактура за продажба на недвижим имот
от Теодоси Георгиев
на 04 Февр 2025
14Ян2025
Изчисляване на годишен коефициент за корекция на ДДС във връзка с фактури, свързани с две различни дейности на една фирма
от Теодоси Георгиев
на 14 Ян 2025
18Дек2024
Право на данъчен кредит по фактура за ремонт на фирмен автомобил
от Теодоси Георгиев
на 18 Дек 2024
29Ноем2024
Данъчен кредит за разходи по отдаден под наем към ЕООД на личен автомобил на управител
от Елена Илиева
на 29 Ноем 2024