Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се
  • Въпроси и отговори
  • Модели документи
  • Срокове за плащания и отчети
  • Законодателство
  • Новини
  • Процедури и практики
  • Обнародвания на държавен вестник
  • Ограничаване на правото на приспадане на данъчен кредит във връзка със закупен автомобил

    Ели Марова Отговор, предоставен от
    Ели Марова
    Експерт - ДДС и Данъчно облагане и такси
    Въпрос:
    Относно съществуващите откази на данъчните органи за признаване правото на пълзване на данъчен кредит при закупуването на товарен автомобил, отправяме следното запитване: Дружество закупува товарен автомобил „Рено Експрес“ с места за сядане 2 броя, съгласно договор за финансов лизинг. Автомобилът притежава талон за регистрация, издаден от органите на КАТ, в който е описан като товарен автомобил. Автомобилът ще се управлява от служител на фирмата за извършване на доставки на стоки, предмет на търговската дейност на дружеството до клиентите. Има ли право на данъчен кредит дружеството при покупката на товарния автомобил, при заплащане на първоначалната вноска, последващите месечни лизингови вноски и в последствие на закупеното гориво? Тук основният въпрос възниква относно квалифицирането на автомобила като „лек“ на основание ДР на ЗДДС § 1, т. 18 или като „товарен” /какъвто сертификат автомобилът всъщност притежава/ и е предназначен единствено за превоз на товари. Попада ли в изключение закупения в конкретния случай товарен автомобил за органичаване правото на приспадане на данъчен кредит, съгласно чл. 70, ал. 1 т. 4 и т. 5 от ЗДДС?

    Отговор:
    НАП има утвърдена методика за признаване на правото на данъчен кредит за леки автомобили. Най-общо казаното в нея относно хомологацията звучи така:
     
    „Определението в ЗДДС за „лек автомобил“ няма препратки към ЗДвП или към Комбинираната номенклатура на ЕС. Когато в нормативен акт липсва еднозначна уредба по даден въпрос, той се тълкува съобразно разпоредбите на нормативни актове, уреждащи аналогични правоотношения. В този смисъл НАП може да прави преценка на база на Комбинираната номенклатура на ЕС и Обяснителните бележки към нея и по-конкретно позиции 8703 и 8704. Решаващо за избора на едната или другата позиция е основното предназначение на автомобила – дали основно е предназначен за превоз на пътници или за превоз на товари. Разграничителните критерии за класирането са свързани главно с конструктивните особености на купето.“

    Съгласно чл. 149, ал. 1, т. 3а)  от Закона за движение по пътищата, категория N се отнася за  моторни превозни средства, проектирани и конструирани основно за превоз на товари, а конкретно  N1 се отнася за  превозни средства от категория N с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 t.   

    В случая ако автомобилът е хомологиран от производителя като автомобил от категория N1, означава, че е проектиран и предназначен предимно за превоз на товари. Обичайно КАТ се съобразява с хомологацията на производителя. НАП, следвайки утвърдената си вече методика, следва да се съобрази с конструктивните особености на купето и ако в автомобила има наличие на отделна кабина за водача и пътниците, постоянна преграда между кабината и задната част, липса на прозорци върху страничните стени в задната част, липса на предпазни колани в задната част и други подобни елементи, тогава  следва да приеме, че автомобилът не е „лек“ за целите на ЗДДС, съответно ограниченията на чл. 70, ал. 1, т. 4 и т. 5 не важат за този автомобил. Това ще означава, че няма основание за отказ на данъчния кредит. 
     

    БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg

    15 експертни решения на казуси от счетоводната практика

    Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
    Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "15 експертни решения на казуси от счетоводната практика"!

    Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

    x