Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се
  • Въпроси и отговори
  • Модели документи
  • Срокове за плащания и отчети
  • Законодателство
  • Новини
  • Процедури и практики
  • Обнародвания на държавен вестник
  • За пресмятането на такса смет

    PortalSchetovodstvo.bg Отговор, предоставен от
    PortalSchetovodstvo.bg
    Начинът на определяне на таксата за битови отпадъци уточнява проект на Наредба за реда за изготвяне и образеца на план-сметката за относимите разходи за извършване на дейностите по предоставяне на услугите, за които се заплаща таксата за битови отпадъци и за начина на изчисляване размера на таксата.
     
    Финансовото министерство (МнФ) предлага изменения в нея, като едно от тях е да се промени дефиницията за „ползвател“, на чиято база се пресмята таксата. Идеята е под термина „ползвател“ да се разбира лице, ползващо легло в хотел или здравно заведение, място за сядане в заведения за обществено хранене, училища, спортни зали и киносалони и т.н.
     
    От МнФ отхвърлят предложението, посочвайки, че в наредбата са изведени определения за ползвател за граждани и предприятия, всички останали са „лица, които пребивават в имота на друго основание“, като е в правомощията на всеки общински съвет самостоятелно да регламентира кои конкретно са тези лица.
     
    Ако общинският съвет счита, че основата „брой ползватели в имота“ не е подходяща за определяне размера на такса смет за ЮЛ в общината, той може да приеме някоя от останалите основи, посочени в закона и наредбата. Същевременно е дадена възможност при определяне на размера на таксата а всяка от услугите да се използва различна основа, съобразно преценка на конкретната специфика на общината.
     
    Няма как в проекта на наредба да се посочат всички видове основания за пребиваване на ползватели на услугата в имота. Заедно с това трябва да се отбележи, че „лица пребиваващи в имота на друго основание“ не са постоянно пребиваващи лица и те пребивават в посочените обекти за сравнително кратко – в рамките на часове, дни и т.н. Ето защо всяка община определя видовете лица и основата за изчисляване на таксата за тези имоти.
     
    По мнението на Мнф в предложението подходът при хотелите, ресторантите и другите заведения за обществено хранене за определяне на такса битови отпадъци е да се ползва броят легла за настаняване, броят маси или столове. Тези дейности обаче са със сезонен характер и периодичност на посещаемостта и определянето на средна заетост за всеки обект би повишило административната тежест.
     
    По отношение производствените фирми в предложението като ползватели на услугата в имота са определени трудещите се в тези организации, което не обхваща всички ползватели, както е прието в § 1, т. 45, б. „б“ от допълнителните разпоредби на ЗМДТ. Не е отчетено, че във фирмите пребивават клиенти, доставчици, рекламни агенти, дистрибутори и др., които също могат да генерират битов отпадък и които са „лица пребиваващи в имота на друго основание“.
     
    За болниците, училищата, спортните зали и киносалоните е предложено определянето на такса смет да става на база брой легла, брой ученици, брой седящи места и брой на персонала. Тук се определя средно запълване на легла и столове. Докато учениците имат сравнително постоянен брой на годишна база, същото не е валидно за спортните зали, киносалоните и болничните заведения. Същевременно в предложението не става ясно как точно и къде ще се облагат например учениците – в училището или дома им и дали няма да се получи дублирано плащане на таксата.
     
    За военните обекти се предлага основа да е броят на военнослужещите, като може да се предположи, че тази информация е служебна тайна и предоставянето ѝ следва да става само на лица със специализиран достъп, съгласно Закона за защита на класифицираната информация.
     
    За обектите за обществено ползване, търговските центрове, хипермаркетите и другите магазини се дава предложение основа за определяне на таксата за битови отпадъци да е брой маси/столове, брой седящи места в киносалоните и брой на персонала. И тук заетостта е различна през различните годишни периоди заради сезонния характер и периодичността на посещаемост. При избор на подобен подход няма да се спази принципа „замърсителят плаща“, защото таксата няма да се определи според количеството, а според броя предполагаеми ползватели, които пък вече биха били обложени в своите домакинства.
     
    източник: pariteni.bg
     

    БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg

    15 експертни решения на казуси от счетоводната практика

    Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
    Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "15 експертни решения на казуси от счетоводната практика"!

    Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

    x