Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се
  • Въпроси и отговори
  • Модели документи
  • Срокове за плащания и отчети
  • Законодателство
  • Новини
  • Процедури и практики
  • Обнародвания на държавен вестник
  • Третиране на разход за изготвяне на интериорен проект във връзка с офис

    Елена Илиева Отговор, предоставен от
    Елена Илиева
    Въпрос:
    ➤ Дружество е придобило офис през 2023 г.. За обзавеждането е ползвало услугите на дизайнер и е реализирало разходи в размер на 6000 лв. по договор за изготвяне на интериорен проект. Следва ли този разход да се третира като разход, свързан с първоначалната оценка на ДМА, необходим за въвеждане на актива в работно състояние, или може интериорният проект да се третира като нематериален актив и да се амортизира в по-кратък срок?

    Отговор:
    За да признаете интериорния проект като самостоятелен дълготраен нематериален актив, той следва да отговаря на критериите за ДНМА в НСС 38 и по-специално „установимост" и „очаквана икономическа изгода от използването на актива". Установимост е възможността за определяне на връзката между конкретен нематериален актив и черпенето на икономическата изгода от него. Очакваната икономическа изгода може да произтича от комбинираното действие на група активи, при което изгодите не могат да се разграничат по конкретни активи. В този случай е необходимо нематериалният актив да се определи (идентифицира) въз основа на:
    а) притежаваните от предприятието права върху нематериалния актив отделно от другите активи;
    б) възможността нематериалният актив да се изведе от предприятието отделно от другите активи.

    Въз основа на тези критерии не бихте могли да докажете, че ДНМА „интериорен проект на офис„ е самостоятелен източник на икономическа изгода, който може да се идентифицира като отделен актив и съответно не отговаря на критериите за признаване на ДНМА съгласно НСС 38.

    Съгласно т. 4. и 4.1, буква „д" от НСС 16 „Дълготрайни материални активи" първоначално всеки дълготраен материален актив се оценява по цена на придобиване, която включва покупната цена (включително митата и невъзстановимите данъци) и всички преки разходи. Преки са разходите, които са необходими за привеждане на актива в работно състояние, в съответствие с предназначението му. Те включват и разходи за хонорари на архитекти, инженери, икономисти и други, свързани с проекта, икономическата обосновка, поръчката и/или изграждането, доставката, монтажа, въвеждането в употреба и др. на дълготрайния материален актив. Следователно, интериорният проект за обзавеждането представлява пряк разход за придобиване на въпросното обзавеждане и би следвало да се включи в цената на придобиване на обзавеждането, ако се признава и отчита като отделен ДМА или ако това обзавеждане се капитализира в отчетната стойност на сградата.
     

    БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg

    15 експертни решения на казуси от счетоводната практика

    Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
    Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "15 експертни решения на казуси от счетоводната практика"!

    Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

    x