Счетоводно отчитане при предоставяне на строителни услуги като подизпълнител

проф. д-р Стоян Дурин
на 25 Ян 2023

Въпрос:
Строителна фирма „А” е наета като подизпълнител на фирма „Б” за строеж на сграда на 10.01.2022 г. Строежът стартира и фирма „А” започва да издава фактури за получени аванси към фирма Б за 436285,52 лв. Върху тази сума е начислен и внесен ДДС в размер на 87257,10 лв. Сумите по авансите са постъпили по банковата сметка за фирма „А”. С част от сумата от получените аванси фирма „А” закупува бетон от Фирма „С” за 265402,15 лв. През 2022 г. фирма „А” фактурира строителни услуги към фирма „Б” в размер на 309 904,73 лв. В тези фактури фирма „А” приспада аванс в размер на 115 587,79 лв.
За 2022 г. са взети следните контировки:
1. За получените аванси:
Дт 411 Клиенти 523542,62 лв.
Кт 412 Клиенти по аванси 436285,52 лв.
КТ 4532 ДДС върху продажбите 87 257,10 лв.
2. За фактуриране на приходите и приспадане на аванс:
Дт 411 Клиенти 233180,33 лв.
Кт 703 Приходи от услуги 309904,73 лв.
Кт 412 Клиенти по аванси -115587,79 лв.
Кт 4532 ДДС върху продажбите 38863,39 лв.
Резултат към 31.12.2022 по получените и издадените фактури е следния:
Приходи от услуги: 309904,73 лв.
Разходи за бетон: 265402,15 лв.
Разходи за заплати и осигуровки: 120000 лв.
Приспаднати аванси: 115587,73 лв.
Получени, но неприспаднати аванси: 320697,73 лв.
Начислен и внесен ДДС по аванси и приходи: 126120,48 лв.
Правилни ли са ми контировките и правилно ли изчислявам резултата за 2022 г.?
Резултат за 2022 г. = 309904,73 – 265402,15 – 120000 лв. = -75497,42 лв. загуба
През януари 2023 г. обектът приключва. Пусната е фактура от фирма „А” към фирма ”Б” за приходи в размер на 320697,73 лв. и приспаднати аванси 320 697,73.
Взета е контировка:
Дт 411 Клиенти 0,00 лв.
Кт 703 Приходи от услуги 320 697,73 лв.
Кт 412 Клиенти по аванси -320 697,73 лв.
Кт 4532 ДДС върху продажбите 0,00 лв.
За 2023 г. имаме получени фактури за бетон в размер на 20000 лв. и разходи за заплати и осигуровки 7000 лв.
Правилно ли изчислявам резултата за 2023 г.?
Резултат: 320697,73 - 20000 – 7000 = 293697,73 печалба
Приспадам 75497,42 лв. загуба от 2022 и плащам корпоративен данък 218200,31 х 10% = 21820,03 лв. за 2023 г.
В описания вариант ме притеснява признаването на разходите за бетон в 2022 г., а фактуриране на по-голямата част от приходите през 2023 г. В нарушение на законодателството ли сме?
Вариант 2: Четох, че има вариант към края на 2022 г. да се направи протокол акт 19 с признаване на част от приходите от извършените услуги и приспадане на аванс, без да е задължително пускането на нулева фактура. Невъзможно е да пуснем фактура с дата 2022 г. в момента. Може да направим акт 19 с дата 20.12.2022 г. с признаване на приходи 320697,73 лв. и приспаднат аванс 320 697,73. Без пускане на фактура към този акт. Възмижно ли е фирма „А” да признае приход и приспадане на аванс, а фирма „Б” да признае разход на базата само на акт 19, когато сумата на извършените услуги е равна на сумата на приспаднатия аванс? В нарушение ли сме, че не сме издали фактура с 0,00 лв. нето и 0,00 лв. ДДС?
Контировка на база акт 19:
Дт 411 Клиенти 0,00
Кт 703 Приходи от услуги 320 697,73
Кт 412 Клиенти по аванси -320 6 97,73
В този вариант резултатът за 2022г. би бил: 309904,73 - 265402,15 - 120000 + 320697,73 = 245 200,31 лв.
Корпоративен данък = 24520,03 лв.
Вариант 3 е да се признаят пропорционално само част от разходите през 2022 г. Непризнатите разходи да се осчетоводят по сметка разходи за бъдещи периоди за 2022 и да се признаят през 2023 г., когато се фактурират услугите.
Вариант 4 е част от разходите през 2022 г да останат към 31.12.2022 г. със салдо по сметка Незаършено производство и да се признаят при фактуриране на приходите през 2023 г.
Кой вариант е по-правилен и в съответствие с приложимите НСС и българското законодателство, при положение че в момента е напълно възможно да осъществим и четирите варианта. И възложителят, и изпълнителят имат желание да изберем вариант, който е най-законно издържан и са съгласни да се приложи най-безопасния откъм последващи проверки вариант? Има ли вариант, който напълно изключвате като приложим?
Строителна фирма „А” е наета като подизпълнител на фирма „Б” за строеж на сграда на 10.01.2022 г. Строежът стартира и фирма „А” започва да издава фактури за получени аванси към фирма Б за 436285,52 лв. Върху тази сума е начислен и внесен ДДС в размер на 87257,10 лв. Сумите по авансите са постъпили по банковата сметка за фирма „А”. С част от сумата от получените аванси фирма „А” закупува бетон от Фирма „С” за 265402,15 лв. През 2022 г. фирма „А” фактурира строителни услуги към фирма „Б” в размер на 309 904,73 лв. В тези фактури фирма „А” приспада аванс в размер на 115 587,79 лв.
За 2022 г. са взети следните контировки:
1. За получените аванси:
Дт 411 Клиенти 523542,62 лв.
Кт 412 Клиенти по аванси 436285,52 лв.
КТ 4532 ДДС върху продажбите 87 257,10 лв.
2. За фактуриране на приходите и приспадане на аванс:
Дт 411 Клиенти 233180,33 лв.
Кт 703 Приходи от услуги 309904,73 лв.
Кт 412 Клиенти по аванси -115587,79 лв.
Кт 4532 ДДС върху продажбите 38863,39 лв.
Резултат към 31.12.2022 по получените и издадените фактури е следния:
Приходи от услуги: 309904,73 лв.
Разходи за бетон: 265402,15 лв.
Разходи за заплати и осигуровки: 120000 лв.
Приспаднати аванси: 115587,73 лв.
Получени, но неприспаднати аванси: 320697,73 лв.
Начислен и внесен ДДС по аванси и приходи: 126120,48 лв.
Правилни ли са ми контировките и правилно ли изчислявам резултата за 2022 г.?
Резултат за 2022 г. = 309904,73 – 265402,15 – 120000 лв. = -75497,42 лв. загуба
През януари 2023 г. обектът приключва. Пусната е фактура от фирма „А” към фирма ”Б” за приходи в размер на 320697,73 лв. и приспаднати аванси 320 697,73.
Взета е контировка:
Дт 411 Клиенти 0,00 лв.
Кт 703 Приходи от услуги 320 697,73 лв.
Кт 412 Клиенти по аванси -320 697,73 лв.
Кт 4532 ДДС върху продажбите 0,00 лв.
За 2023 г. имаме получени фактури за бетон в размер на 20000 лв. и разходи за заплати и осигуровки 7000 лв.
Правилно ли изчислявам резултата за 2023 г.?
Резултат: 320697,73 - 20000 – 7000 = 293697,73 печалба
Приспадам 75497,42 лв. загуба от 2022 и плащам корпоративен данък 218200,31 х 10% = 21820,03 лв. за 2023 г.
В описания вариант ме притеснява признаването на разходите за бетон в 2022 г., а фактуриране на по-голямата част от приходите през 2023 г. В нарушение на законодателството ли сме?
Вариант 2: Четох, че има вариант към края на 2022 г. да се направи протокол акт 19 с признаване на част от приходите от извършените услуги и приспадане на аванс, без да е задължително пускането на нулева фактура. Невъзможно е да пуснем фактура с дата 2022 г. в момента. Може да направим акт 19 с дата 20.12.2022 г. с признаване на приходи 320697,73 лв. и приспаднат аванс 320 697,73. Без пускане на фактура към този акт. Възмижно ли е фирма „А” да признае приход и приспадане на аванс, а фирма „Б” да признае разход на базата само на акт 19, когато сумата на извършените услуги е равна на сумата на приспаднатия аванс? В нарушение ли сме, че не сме издали фактура с 0,00 лв. нето и 0,00 лв. ДДС?
Контировка на база акт 19:
Дт 411 Клиенти 0,00
Кт 703 Приходи от услуги 320 697,73
Кт 412 Клиенти по аванси -320 6 97,73
В този вариант резултатът за 2022г. би бил: 309904,73 - 265402,15 - 120000 + 320697,73 = 245 200,31 лв.
Корпоративен данък = 24520,03 лв.
Вариант 3 е да се признаят пропорционално само част от разходите през 2022 г. Непризнатите разходи да се осчетоводят по сметка разходи за бъдещи периоди за 2022 и да се признаят през 2023 г., когато се фактурират услугите.
Вариант 4 е част от разходите през 2022 г да останат към 31.12.2022 г. със салдо по сметка Незаършено производство и да се признаят при фактуриране на приходите през 2023 г.
Кой вариант е по-правилен и в съответствие с приложимите НСС и българското законодателство, при положение че в момента е напълно възможно да осъществим и четирите варианта. И възложителят, и изпълнителят имат желание да изберем вариант, който е най-законно издържан и са съгласни да се приложи най-безопасния откъм последващи проверки вариант? Има ли вариант, който напълно изключвате като приложим?
Регистрирайте се или влезте в профила си, за да прочетете цялата статия
Счетоводно отчитане при предоставяне на строителни услуги като подизпълнител
Бележка: Пълният текст на статията е достъпен само за регистрирани потребители. Натиснете тук, за да се убедите в полезността на експертните отговори в portalschetovodstvo.bg.
Влизане в акаунта
Защо да се регистрирам?
- експерти на Ваше разоложение 24/7/365
- база данни с новини, отговори, анализи
- на разположение навсякъде, по всяко време, от всяко устройство
БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg

Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "Счетоводна практика - 9 експертни решения на казуси"!
Подобни статии
27Март2023
Счетоводни операции за потворно завеждане на недвижим имот
от проф. д-р Стоян Дурин
на 27 Март 2023
13Март2023
Отчитае на електронергия, потребявана и от фирмата, и от домакинството на ЕТ
от Алиция Профирова
на 13 Март 2023
01Март2023
Отразяване на намаление в стойност на портфейл във връзка със закупени ДЗК
от Христо Досев
на 01 Март 2023
24Февр2023
Счетоводно отчитане при префактуриране на разходи за ел. енергия с компенсации по РМС
от Христо Досев
на 24 Февр 2023
16Февр2023
Осчетоводяване на червена каса на ЮЛНЦ, дължаща се на теглене на пари от разплащателна сметка
от Христо Досев
на 16 Февр 2023
17Февр2023
Осчетоводяване на приход от членски внос за спортен клуб за деца с увреждания
от Христо Досев
на 17 Февр 2023