Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се

Счетоводни операции по процедура за подкрепа на малки предприятия за преодоляване последствията от пандемията COVID-19

Христо Досев Отговор, предоставен от
Христо Досев
Въпрос:

На 06.12.2021 год. се сключи административен договор между Министерство на икономиката, в чиято структура е Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“, определена за управляващ орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 и ЕТ „XXX“. Цитираният договор е за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 по процедура BG16RFOP002-2.089 „Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лв. за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“. Предоставената от управляващия орган безвъзмездна финансова помощ представлява помощ под формата на преки, безвъзмездни средства. За сумата на предоставената помощ ЕТ следва да има реално направени и платени разходи след 01.02.2020 г. до датата на крайния срок на проекта – 06.03.2022 г. Разходите следва да са отразени в счетоводната документация на бенефициента чрез отделни аналитични счетоводни сметки или отделна счетоводна система, като сметките задължително съдържат в името си номера на административния договор за предоставяне на безвъзмездната помощ/ номера на процедурата (BG16RFOP002-2.089). Допустимите по процедурата разходи, които фирмата е избрала, са разходи за възнаграждения (вкл. разходи за здравни и социални осигурителни вноски за сметка на работодателя). Необходимо е да се създаде досие по проекта, което трябва да се съхранява за срок от 10 години. Документите, които следва да съдържа досието, са:

- Трудови договори с лицата;

- Разчетно-платежни ведомости за изплатени суми за възнаграждения;

- Рекапитулация, включваща размера на начислените възнаграждения, ДОД, здравните и социални осигурителни вноски за сметка на работодател и работник;

- Банково извлечение/ платежно нареждане, заверено от банката, за трансфер на изплатени данъци и осигуровки;

- Банкови извлечения за преводи по банкови сметки;

- Разходни касови ордери;

- Други приложими.

Безвъзмездната финансова помощ е постъпила по банковата сметка на фирмата не през отчетната 2021 г., а през м. февруари 2022 год. Съгласно споменатите по-горе изисквания, към сметки 421, 454, 461, 462, 463, 604, 605 съм създала аналитични сметки, съдържащи номера на процедурата (BG16RFOP002-2.089). Трябва ли да се отрази счетоводно сключеният през 2021 г. договор за безвъзмездна финансова помощ? Какви счетоводни операции трябва да се вземат по процедурата от момента на сключване на договора до приключване на отчетната година? Какви счетоводни операции трябва да се вземат по процедурата през годината на получаване на безвъзмездната помощ – 2022 г.?На по-голямата част от персонала работната заплата се изплаща по банков път, а на останалата част - в брой. Необходимо ли е да се съставят разходни касови ордери при изплащане на работните заплати в брой, предвид това, че изплащането на същите се осъществява срещу подпис във ведомостта за заплати? За осчетоводяването им се взема операция 421/501 с размера на сумата, включваща всички изплатени в брой работни заплати.

Регистрирайте се или влезте в профила си, за да прочетете цялата статия
Счетоводни операции по процедура за подкрепа на малки предприятия за преодоляване последствията от пандемията COVID-19

Бележка: Пълният текст на статията е достъпен само за регистрирани потребители. Натиснете тук, за да се убедите в полезността на експертните отговори в portalschetovodstvo.bg.

Влизане в акаунта

Защо да се регистрирам?

  • експерти на Ваше разоложение 24/7/365
  • база данни с новини, отговори, анализи
  • на разположение навсякъде, по всяко време, от всяко устройство

БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg

7 казуса за всеки счетоводител

Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "7 казуса за всеки счетоводител"!

Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

x