Признаване на разходи, свързани с наемане на чуждестранни сезонни работници
Отговор, предоставен от
проф. д-р Любка Ценова
проф. д-р Любка Ценова
на 27 Март 2024
Въпрос:
Наемаме сезонен чуждестранен персонал от трети страни; задължени сме да направим “медицинска застраховка за чужденци в България”, да осигурим транспорт до и от България, да осигурим място за нощуване през периода на договора - всичко това за сметка на фирмата. Признават ли се за данъчни цели направените разходи? Към момента начисляваме само разходите за нощувка към работната заплата, за което плащаме осигуровки и данъци. Застраховките ги признаваме за данъчен разход, а с транспорта увеличаваме резултата за данъчно облагане. Правилно ли постъпваме и има ли начин да се избегне облагането, съответно увеличението на резултата с тези разходи, без направата на които ние не бихме могли да сключим договори с тях?
Отговор:
Наемането на работници от трети страни е подчинено на разпоредбите на Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност, на Правилника за неговото прилагане, на ЗДДФЛ и на КСО.
Относно признаването на тези разходи за данъчни цели, те трябва да бъдат разгледани като разходите, направени от предприятието преди започване изпълнението на трудовата дейност на лицата и на разходи след започване на трудовата дейност на наетите лица от трети страни.
В тази връзка:
1/ Разходите, които работодателят извършва във връзка с изискванията на нормативните актове за наемане на работници от трети страни се третират като разходи, свързани с дейността на предприятието и са признати разходи за данъчни цели. Таксите, които се изисква в съответната нормативна уредба да заплати работодателят, също са разходи, свързани с дейността на предприятието.
Тъй като съгласно чл. 2, ал. 4 от ППЗТМТМ във връзка с чл. 7, ал. 4 от ЗТМТМ се изисква в трудовия договор ясно да са посочени задълженията на страните относно разходите за квартира, медицинско лечение, застраховки, транспорт от и до държавата, където е обичайното местоживеене на работника – гражданин на трета държава, когато са поети от работодателя, също се разглеждат като разходи, свързани с дейността на предприятието.
По отношение на наемите за жилищата те се поемат от работодателя, ако отговарят на условията за „социални разходи, предоставени в натура“, могат да бъдат определени отчетените като разходи - социални придобивки по чл. 294 от КТ и предоставени по реда и начина, определени от чл. 293 от КТ или от ръководството на предприятието, при условие че придобивките са достъпни за всички работници и служители и за лицата, наети по договор за управление и контрол (наети лица). Не е налице предоставяне на социални разходи в натура, когато между работодателя или възложителя и наетите лица са налице парични взаимоотношения под каквато и да е форма по отношение на получените социални придобивки.
За да бъдат признати счетоводните разходи трябва да бъдат съобразени и общите изисквания на ЗКПО: да са документално обосновани; да не са отчетени при условия, водещи до отклонение от данъчно облагане съгласно глава четвърта от закона; да не представляват скрито разпределение на печалбата по смисъла на §1, т. 5 от Допълнителните разпоредби на ЗКПО.
2/ По отношение на разходите след започване на дейността на третите лица в България са приложими КТ, ЗДДФЛ и КСО, съгласно българското законодателство, защото тези лица са приравнени по трудови права и социални задължения на местните лица, съгласно чл. 6 от ЗТМТМ. Следователно, лицата от трети страни са работници и служители по смисъла на КТ, а фирмата е техен работодател, съгласно § 1, т. 26, буква „ж“ от ДР на ЗДДФЛ и § 1, т. 27, буква „а“ от ДР на ЗДДФЛ.
В това си качество българското дружество ще е задължено да определя, удържа и внася дължимия от лицето данък, определен в съответствие с правилата регламентирани в ЗДДФЛ за доходите по трудови правоотношения, а именно:
- облагаемият доход и годишната данъчна основа се определят по реда на Раздел І от глава пета на ЗДДФЛ;
- работодателят определя, удържа и внася авансово данък по реда на чл. 42 от ЗДДФЛ и преизчислява на годишна база дължимия данък при условията и по реда на чл. 49 от същия закон;
- работодателят предоставя информация в НАП по реда на чл. 73, ал. 6 от ЗДДФЛ.
Следва да се има предвид, че на основание чл. 75 от ЗДДФЛ, когато в данъчна спогодба или в друг международен договор, ратифициран от Република България, обнародван и влязъл в сила, се съдържат разпоредби, различни от разпоредбите на този закон, разпоредбите на съответната данъчна спогодба или договор се прилагат с предимство пред националното законодателство.
По отношение на заплащането на наемите за жилищата от страна на фирмата важи казаното по-горе за „социални разходи, предоставени в натура“.
Относно признаването на тези разходи за данъчни цели, те трябва да бъдат разгледани като разходите, направени от предприятието преди започване изпълнението на трудовата дейност на лицата и на разходи след започване на трудовата дейност на наетите лица от трети страни.
В тази връзка:
1/ Разходите, които работодателят извършва във връзка с изискванията на нормативните актове за наемане на работници от трети страни се третират като разходи, свързани с дейността на предприятието и са признати разходи за данъчни цели. Таксите, които се изисква в съответната нормативна уредба да заплати работодателят, също са разходи, свързани с дейността на предприятието.
Тъй като съгласно чл. 2, ал. 4 от ППЗТМТМ във връзка с чл. 7, ал. 4 от ЗТМТМ се изисква в трудовия договор ясно да са посочени задълженията на страните относно разходите за квартира, медицинско лечение, застраховки, транспорт от и до държавата, където е обичайното местоживеене на работника – гражданин на трета държава, когато са поети от работодателя, също се разглеждат като разходи, свързани с дейността на предприятието.
По отношение на наемите за жилищата те се поемат от работодателя, ако отговарят на условията за „социални разходи, предоставени в натура“, могат да бъдат определени отчетените като разходи - социални придобивки по чл. 294 от КТ и предоставени по реда и начина, определени от чл. 293 от КТ или от ръководството на предприятието, при условие че придобивките са достъпни за всички работници и служители и за лицата, наети по договор за управление и контрол (наети лица). Не е налице предоставяне на социални разходи в натура, когато между работодателя или възложителя и наетите лица са налице парични взаимоотношения под каквато и да е форма по отношение на получените социални придобивки.
За да бъдат признати счетоводните разходи трябва да бъдат съобразени и общите изисквания на ЗКПО: да са документално обосновани; да не са отчетени при условия, водещи до отклонение от данъчно облагане съгласно глава четвърта от закона; да не представляват скрито разпределение на печалбата по смисъла на §1, т. 5 от Допълнителните разпоредби на ЗКПО.
2/ По отношение на разходите след започване на дейността на третите лица в България са приложими КТ, ЗДДФЛ и КСО, съгласно българското законодателство, защото тези лица са приравнени по трудови права и социални задължения на местните лица, съгласно чл. 6 от ЗТМТМ. Следователно, лицата от трети страни са работници и служители по смисъла на КТ, а фирмата е техен работодател, съгласно § 1, т. 26, буква „ж“ от ДР на ЗДДФЛ и § 1, т. 27, буква „а“ от ДР на ЗДДФЛ.
В това си качество българското дружество ще е задължено да определя, удържа и внася дължимия от лицето данък, определен в съответствие с правилата регламентирани в ЗДДФЛ за доходите по трудови правоотношения, а именно:
- облагаемият доход и годишната данъчна основа се определят по реда на Раздел І от глава пета на ЗДДФЛ;
- работодателят определя, удържа и внася авансово данък по реда на чл. 42 от ЗДДФЛ и преизчислява на годишна база дължимия данък при условията и по реда на чл. 49 от същия закон;
- работодателят предоставя информация в НАП по реда на чл. 73, ал. 6 от ЗДДФЛ.
Следва да се има предвид, че на основание чл. 75 от ЗДДФЛ, когато в данъчна спогодба или в друг международен договор, ратифициран от Република България, обнародван и влязъл в сила, се съдържат разпоредби, различни от разпоредбите на този закон, разпоредбите на съответната данъчна спогодба или договор се прилагат с предимство пред националното законодателство.
По отношение на заплащането на наемите за жилищата от страна на фирмата важи казаното по-горе за „социални разходи, предоставени в натура“.
БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg
Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "15 експертни решения на казуси от счетоводната практика"!
Подобни статии от категория Разходи
16Апр2024
Третиране на разходи по командироване на служители във връзка със събития за клиенти
от Елена Илиева
на 16 Апр 2024
06Март2024
Третиране на разходи по предоставяне на хранителни стоки на служители
от Христо Досев
на 06 Март 2024
29Февр2024
Признаване на разходи за транспорт и командироване на работници за изпълняване на СМР
от Елена Илиева
на 29 Февр 2024
16Февр2024
Отчитане на разходи за консумативи във връзка с наети обекти
от Христо Досев
на 16 Февр 2024