Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се
  • Въпроси и отговори
  • Модели документи
  • Срокове за плащания и отчети
  • Законодателство
  • Новини
  • Процедури и практики
  • Обнародвания на държавен вестник
  • Право на данъчен кредит по фактури за закупени канцеларски материали

    Ели Марова Отговор, предоставен от
    Ели Марова
    Експерт - ДДС и Данъчно облагане и такси
    Въпрос:
    ➤ Юридическо лице е дерегистрирано по ДДС на 15.01.2024 г. От 01.01.2024 г. до 14.01.2024 г. има получени фактури за закупени канцеларски материали и материали за обучение. Има ли право да ползва данъчен кредит по тези фактури при подаването на последната справка по ДДС? Освен това има един преносим компютър, заведен по сметка 208, за който е изготвен протокол-опис за начисляване на данък при дерегистрация по чл. 111 ЗДДС за наличните активи към датата на дерегистрация. Как ще се осчетоводи този протокол, за да може да влезе в дневника за продажби?

    Отговор:
    Съгласно чл. 111, ал. 1 от закона към датата на дерегистрацията се смята, че лицето извършва доставка по смисъла на закона на всички налични стоки и услуги, за които изцяло, частично или пропорционално на степента на използване за независима икономическа дейност, е ползвало данъчен кредит и които са:
    1. активи по смисъла на Закона за счетоводството, или
    2. активи по смисъла на Закона за корпоративното подоходно облагане, различни от тези по т. 1.
     
    Ако материалите, които купувате в последния данъчен период, са изразходвани, т.е. не са налични към датата на дерегистрацията, можете да ползвате данъчен кредит. Ако някои от материалите са налични и за тях ползвате данъчен кредит, трябва да ги включите в протокол-описа по чл. 111. 
     
    Съгласно чл. 111, ал. 3 от закона, данъкът, начислен за наличните активи, за които е ползван данъчен кредит, се включва в резултата за последния данъчен период. Чл. 77, ал. 5 от ППЗДДС определя, че протокол-описът се включва в дневника за продажбите за последния данъчен период и в резултата запоследния данъчен период, деклариран със справка-декларацията за този данъчен период. Т.е. следва да включите протокол-описа в дневника за продажби и го отразите в колони 11 и 12, съответно за данъчната основа и данъка.
     
    Начисленият данък при дерегистрацията се отчита като разход със статията:
    Дебит с/ка609 Други разходи
       ​​​Кредит с/ка 4532 Начислен данък за продажбите
     
    Как технически ще го направите, зависи от възможностите на програмата, с която работите. 
     
    Съгласно чл. 77, ал. 4 от ППЗДДС заедно със справка-декларацията за последния данъчен период трябва да подадете протокол-опис за начисляване на данък по чл. 111 от закона по образец - приложение № 9.
     

    БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg

    15 експертни решения на казуси от счетоводната практика

    Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
    Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "15 експертни решения на казуси от счетоводната практика"!

    Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

    x