Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се
  • Въпроси и отговори
  • Модели документи
  • Срокове за плащания и отчети
  • Законодателство
  • Новини
  • Процедури и практики
  • Обнародвания на държавен вестник
  • Счетоводно отчитане на финансиранията по програми и фондове на Европейския съюз

    проф. д-р Стоян Дурин Отговор, предоставен от
    проф. д-р Стоян Дурин
    В дейността на предприятията се наложи практиката да се използват средства по програми и фондове на ЕС. За други предприятия се подготвят предложения за участие в обявени позиции. Всички тези средства се третират като безвъзмездно получавани средства, които се използват за придобиване на дълготрайни материални активи или за покриване на разходи по текущата дейност.

    Всяка форма на получаване на възможност за използване на средства по програми и фондове на ЕС се съпътства с приемане на задължения от предприятието, оформени чрез договори. Формите и съдържанието на тези договори ще са съобразени с конкретните условия за ползване на предоставяните средства. Много е трудно да се обединят конкретните условия за получаване на средствата. Има възможност да се отпуснат средства за осъществяване на цялостен проект или да се използват за покриване на част от проекта. Възможно е чрез проекта да се признаят начисляваните суми за данък върху добавената стойност, или такива суми да останат за сметка на предприятието.

    Обикновено възлагащият орган (обикновено министерство, агенция или друг упълномощен по съответния ред орган) се нарича „финансиращ орган“, а предприятието, което ще използва средства се нарича „бенефициент“. И ние ще използваме тези понятия, без да бъдат конкретизирани.

    Счетоводното отчитане на финансиранията по програми и фондове на ЕС следва да се организира от бенефициента. Организацията на документирането на възникващите стопански операции не трябва да се различава от прилаганата система на  документиране на подобни стопански операции в предприятието. При всички случаи организацията на отчитането трябва да бъде в синхрон с изискванията на прилаганата счетоводна база, на прилаганите счетоводни стандарти.

    При реализирането на проекти по програми и фондове на ЕС обект на отчитане ще бъдат получаваните (признаваните) приходи и извършваните разходи. За целта се утвърждават разходите по позиции, като общата им сума се посочва чрез така наречения бюджет. Обикновено предвидените по бюджета разходи се групират по позиции като преки (допустими) разходи и непреки разходи.

    Преките (допустимите) разходи по съответния проект следва да се отчитат чрез с/ка 690 Преки (допустими) разходи. По дебита на сметката ще се записват извършваните преки разходи. Сметката ще се кредитира след като тези разходи се отчет пред финансиращия орган. След като тези разходи бъдат одобрени от финансиращия орган те се осчетоводяват за сметка на приходите по проекта. Ако има непризнати разходи, то те остават за сметка на финансовия резултат на предприятието.

    Към сметка 690 Преки (допустими) разходи следва да се организира аналитично отчитане по статии (позиции) съгласно посочените позиции в утвърдения бюджет по проекта. Тези статии могат да бъдат:
    1. Разходи за възнаграждения на физически лица
    2. Разходи за осигурителни вноски
    3. Разходи за командировки
    3.1. Разходи за командировки в страната
    3.2. Разходи за командировки в чужбина
    4. Разходи за материали и консумативи
    5. Разходи за външни услуги
    5.1. Разходи за дейности, свързани с осигуряване на публичност
    5.2. Разходи за обучение/семинари
    5.3. Разходи за проучвания, изследвания и анализи
    5.4. Разходи за независим финансов одит
    5.5. Разходи за други външни услуги
    6. Разходи за амортизации на амортизируеми активи
    7. Други преки разходи
    8. Основен ремонт на дълготрайни материални активи
    9. Придобиване на дълготрайни материални активи
    9.1. Придобиване на компютри и хардуер
    9.2. Придобиване на оборудване
    9.3. Придобиване на други дълготрайни материални активи
    10. Придобиване на нематериални активи
    11.Придобиване на биологични активи
    12. Придобиване на материални запаси
     
    Непреките разходи по проектите се отчитат чрез с/ка 691 Непреки разходи. Величината на тези разходи в бюджета се определя в процент към посочените преки разходи по позиции посочени по-горе от 1 до 7 включително. Сметката се дебитира със сумата на извършените непреки разходи, а се кредитира след като тези разходи са отчетени и признати от финансиращия орган. Когато има непризнати непреки разходи, то те остават за сметка на финансовия резултат на предприятието.

    Обикновено към с/ка 691 Непреки разходи се организира аналитично отчитане по статии (позиции), които са характерни за всеки проект, определени от бенефициента. Такива статии могат да бъдат:
    1. Трудови възнаграждения и осигуровки
    2. Възнаграждения но граждански договори и осигуровки
    3. Счетоводно обслужване
    4. Поддържане на офис техника
    5. Пощенски, куриерски и телефонни услуги
    6. Канцеларски материали
    7. Наеми
    8. Други разходи
     
    Приходите по програми и фондове на ЕС са обект на договаряне между финансиращия орган и бенефициента. Те се записват като обща сума в договора по проекта.

    Приходите по програми и фондове на ЕС се отчитат чрез с/ка 790 Приходи по програми и фондове на ЕС. По кредита на сметката ще се записват получените суми от бенефициента. По дебита на сметката ще се записват отчетените и признати от бенефициента преки (допустими) и непреки разходи. Когато всичко, което е предвидено по бюджета, е изпълнено, сметката трябва да бъде приключена. Временно тя може да остане с дебитно салдо, което ще се приключи с получаване на последния транш от приходите по проекта.


    Когато по бюджета на проекта е предвидено да бъдат придобити дълготрайни активи и материални запаси, те остават в предприятието и ще бъдат използване след приключване на проекта. Тяхната стойност се записва като финансиране.

    Основните счетоводни статии по отчитане на финансирането по  програми и фондове на ЕС могат да се представят по следния ред:

    а) Извършени преки (допустими) и непреки разходи:
    Д с/ки от група 60 Разходи по икономически елементи
                   К с/ки за Активи и Пасиви

    б) Отразяване на извършените разходи по функционално предназначение:
    Д с/ка 690 Преки (допустими) разходи
    Д с/ка 691 Непреки разходи
        К с/ка от група 60 Разходи по икономически елементи

    в) Получени суми от бенефициента за финансиране на разходите по проекта:
    Д с/ка 501 Разплащателна сметка
        К с/ка 790 Приходи по програми и фондове на ЕС

    г) Когато има придобити дълготрайни активи, които остават за използване в предприятието след приключване на процедурите по проекта:
    Д с/ки от група 20 Дълготрайни материални активи
    Д с/ки от група 21 Нематериални активи
        К с/ка 751 Финансиране на дълготрайни материални активи

    д) Когато има придобити материални запаси, които ще бъдат използвани в предприятието след приключване на процедурите по проекта:
    Д с/ки от група 30 Материални запаси
        К с/ка 752 Финансиране на текущата дейност

    е) След одобрение и признаване от бенефициента на сумата на отчетените по проекта преки (допустими) и непреки разходи:
    Д с/ка 790 Приходи по програми и фондове на ЕС
         К с/ка 690 Преки (допустими) разходи
         К с/ка 691 Непреки разходи

    ж) Когато бенефициента на признава отчетени преки (допустими) и непреки разходи, то тези суми остават за сметка на предприятието. С тези суми сметките за отчитане на разходи се приключват:
    Д с/ка 122 Печалби и загуби от текущата година
        К с/ка 690 Преки (допустими) разходи
        К с/ка 691 Непреки разходи.

    з) Когато по проекта е записано, че с начислените лихви от обслужващата банка по средствата на определен проект, то те се записват като приходи:
    Д с/ка 501 Разплащателна сметка
        К с/ка 790 Приходи по програми и фондове на ЕС

    и) Когато начисляван ДДС по покупките за извършени разходи или доставени активи по проект са част от бюджета на проекта:
    Д с/ка 790 Приходи по програми и фондове на ЕС
        К с/ка 4531 Начислен данък за покупките

    БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg

    15 експертни решения на казуси от счетоводната практика

    Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
    Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "15 експертни решения на казуси от счетоводната практика"!

    Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

    x