Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се
  • Въпроси и отговори
  • Модели документи
  • Срокове за плащания и отчети
  • Законодателство
  • Новини
  • Процедури и практики
  • Обнародвания на държавен вестник
  • Включване в цена на придобиване на транспортно средство комисиона, такса и данък

    Христо Досев Отговор, предоставен от
    Христо Досев
    Въпрос:
    ➤ Фирма по НСС, регистрирана по ДДС, придобива по финансов лизинг транспортно средство. Трябва ли да се включат в цената на придобиване и комисиона по управление, такса ЦРОЗ и данък по чл. 44 от ЗМДТ? Аз считам че трябва, но очаквам и Вашия отговор.

    Отговор:
    За съжаление в приложимия СС 17 Лизинг няма изричен текст, който да урежда счетоводното третиране на разходите, свързани с подготовката и сключването на договора за финансов лизинг. В точка 5.2., буква „а“ от СС 17 е предвидено, че извършените разходи, свързани с подготовката и сключването на договора за експлоатационен лизинг (комисиони, такси и др.), се отчитат отделно от наема (лизинга) като разходи за текущия период.

    В същото време обаче в точка 4.2., буква „б“ изрично е посочено, че при финансов лизингов договор наемателят записва наетия актив по справедлива стойност или със стойността на минималните лизингови плащания, ако те са по-ниски. В точка 1 е дадено определение за минималните лизингови плащания, а именно това са плащанията по време на срока на лизинговия договор, които наемателят ще извърши или може да бъде задължен да извърши, с изключение на условния наем, разходите за услугите и данъците, дължими и възстановими от страна на наемодателя. Ето защо по наше мнение платените разходи за управление, такси и данъци, които следва да платите, не следва да се включат в първоначалната оценка на актива.

    Обръщаме внимание, че за предприятията, които се отчитат по МСС в МСФО 16 Лизинг има специална разпоредба – параграф 24, буква „в“ в която е посочено, че в цената на придобиване на актива с право на ползване се включват и първоначалните преки разходи, извършени от лизингополучателя.

    С уважение:
     
    Христо Досев, д.е.с.
     
     
    Нормативна рамка

    СС 17

    МСФО 16
     

    БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg

    15 експертни решения на казуси от счетоводната практика

    Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
    Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "15 експертни решения на казуси от счетоводната практика"!

    Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

    x