Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се
  • Въпроси и отговори
  • Модели документи
  • Срокове за плащания и отчети
  • Законодателство
  • Новини
  • Процедури и практики
  • Обнародвания на държавен вестник
  • Управляващите с желание за въвеждане на данък със задна дата

    PortalSchetovodstvo.bg Отговор, предоставен от
    PortalSchetovodstvo.bg
    Невероятно, но законодателната дейност в страната ни е на път да роди нов прецедент - изменение на данъци със задна дата. Това най-вероятно ще се случи, след като на II-ро четене Комисията по бюджет и финанси в парламента одобри текстове в ЗКПО, които постфактум ще натоварят фирмите с нова данъчна тежест. Компаниите ще бъдат обложени с 10 на сто данък върху разходите за лично ползване на фирмени активи, като коли, имоти и други, от 1 януари 2016 г. Новите текстове хем се представят като данъчно облекчение, хем от тяхното прилагането се очакват допълнителни приходи в хазната. Депутатите дадоха одобрение за текстовете, въпреки че те могат да се обжалват пред Конституционния съд.
     
    Както в. "Сега" посочи, парламентът тръгна да променя ЗКПО, след като друг данъчен режим - облагането на личното ползване на фирмени активи с ДДС, се провали. Вместо очакваните допълнително 100 млн. лв. приходи от ДДС, в хазната по тази линия започнаха да влизат по около 1 млн. лв. месечно. Като една от причините фирмите посочиха неяснота как ще се облага личното ползване на фирмените активи в качеството му на непаричен доход за дадения собственик или работник. Компаниите се притесняват, че ако внесат ДДС в хазната, ще бъдат санкционирани за неизплащане на данък върху доходите и осигуровки. Този начин на облагане би бил също и скъп.
     
    Новият данък от 10 на сто върху извършените от организациите разходи за лично ползване на активи се предлага във вид на по-евтина алтернатива. Съгласно окончателно гласуваните в комисия текстове компаниите ще следва да декларират в годишните си декларации за данъчната 2016 г. коя от 2-те алтернативи са прилагали счетоводно - тази за 10 на сто данък или алтернативно облагане с данък върху доходите и осигуровките. Декларациите трябва да бъдат подaвани през 2017 г. Свободният избор на 2-ия вариант - облагане с осигуровки и данък върху доходите със задна дата, на практика е  лишен от смисъл, тъй като няма как да се внасят и осчетоводяват осигуровки постфактум. Именно това изглежда и причината за "избора" - този режим е по-скъп и едва ли някое предприятие ще го избере. Алтернативният фирмен данък от 10% върху разходите за личното ползване на активи от своя страна е годишен и неговото изчисляване и съответно внасяне се правят накуп до 31 март 2017 г.
     
    Дотук все още липсват прогнози каква сума ще спечели държавният бюджет от новия данък. Председателят на комисията за бюджет и финанси Менда Стоянова твърди, че измененията практически облекчават фирмите, понеже и в момента има 10 на сто данък върху разходите за експлоатация на автомобили, които се ползват за управленска дейност, а той занапред ще бъде намален според дела на личното ползване и може да бъде и нула.

    "Постъпленията от този данък са 10 млн. лв. и ще намалеят", коментира тя.

    Не така смята финансовото министерство.

    "Ще има допълнителни постъпления в хазната, защото разширяваме базата на облагане и вече ще се облагат и други активи", посочиха от МФ.

    Мнозинството отхвърли предложението на депутати от Реформаторския блок данъкът да бъде прилаган единствено при скъпи активи с балансова стойност, надвишаваща 20 000 лв. Колко точно ще са печалбите в хазната и загубите за фирмите, така и не стана ясно.
     
    Комисията отхвърли и доводите за противоконституционност на текстовете. На изричен въпрос от групата на ДПС конституционно ли е да се изменят данъци със задна дата, Менда Стоянова бе категорична, че проблем не е налице.

    "Това е годишен данък", разясни Стоянова.

    Практиката на КС обаче се различава. Забрана за промени на данъци насред годината е налице и в Закона за публичните финанси. Има възможност депутатите от опозицията да атакуват текстовете пред КС.
    На II-ро четене остана нерешен и въпросът за липсата на добро разграничение между личното ползване на фирмени активи и скритото разпределение на печалба. Съгласно закона една от формите на скрито разпределение на печалба е предоставянето на суми, които не са свързани с осъществяваната фирмена дейност под каквато и да е форма. Разграничение между 2-та режима така и не бе предложено и липсва яснота дали данъчните администрации няма да тълкуват превратно закона. Измененията се приемат броени дни преди да се обяви новия пакет с данъчни закони за следващата година.
     
    Решение номер 9 на Конституционния съд от 1996 година
     
    Конституционният съд не е чужд на разбирането, че данъчният закон действа занапред, от неговото влиза в сила насетне. Нормите, с които се въвеждат данъчни задължения или данъчни утежнения, следва да се създават преди времето, за което се отнасят. Това е в сила и за годишните данъци, какъвто е и данъкът върху сградите. Необходимо гражданите да знаят предварително, преди настъпването на финансовата година, данъците и размера им, които ще заплащат.

    източник: expert.bg

    БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg

    15 експертни решения на казуси от счетоводната практика

    Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
    Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "15 експертни решения на казуси от счетоводната практика"!

    Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

    x