Третиране съгласно ЗДДС на предоставяне на лекции онлайн
Отговор, предоставен от
Елена Илиева
Елена Илиева
на 11 Авг 2021
Въпрос:
➤ Дружеството е регистрирано по ЗДДС и предоставя на участници - физически лица от България и данъчно незадължени лица - физически лица от ЕС и извън ЕС - от трети страни - условия за достъп и дистанционно участие в специализирани семинари, провеждани от лектор. Лекциите са предварително записани и са достъпни посредством уебсайт - платформа на фирмата. След качването им на платформата крайният потребител има достъп за тях след заплащане на цената, като получава на имейл потребителско име и парола. Освен това участникът получава и достъп до групите във Facebook, където фирмата публикува важна информация, свързана с организация на семинари и допълнителни материали. В YouTube канала на участниците е предоставена възможност за безплатен достъп до лекции от минали семинари. Попада ли извършеното от дружеството дистанционно обучение по Интернет в приложното поле на понятието услуги по електронен път? Самите лекции могат ли да се третират като стока? Какви доказателства следва да бъдат приложени към издадена фактура за услуга, извършена по електронен път? Какъв вид е безплатният достъп до лекции във Facebook и YouTube, по какъв начин следва да се третират съгласно ЗДДС и ЗКПО?
Отговор:
Относно това дали лекциите могат да се третират като стока съгласно чл. 5, ал. 1 от ЗДДС стока по смисъла на този закон е всяка движима и недвижима вещ, включително електрическа енергия, газ, вода, топлинна или хладилна енергия и други подобни, както и стандартният софтуер. Не са стока парите в обращение и чуждестранната валута, използвани като платежно средство. „Стандартен софтуер" е програмен продукт, записан на технически носител, който е предназначен за масова употреба и не отчита спецификите в дейността на конкретния потребител (§1, т. 25 от ДР на ЗДДС). Следователно лекциите могат да се третират като стока единствено и само ако са записани на технически носител.
Относно съдържанието на понятието „услуги, предоставяни по електронен път" §1, т. 14 от ДР на ЗДДС препраща директно към Приложение II на Директива 2006/112/ЕО и чл. 7 на Регламент за изпълнение ЕС/282/2011. За улеснение на данъчно задължените лица и с цел по-голяма правна сигурност директивата и регламентът, наред с определението, представят позитивен и негативен списък, т.е. списък с изрично изброени услуги, които попадат и които не попадат в обхвата на доставяните по електронен път. За да се определи дали дадена услуга се доставя по електронен път, първо се проверява дали тя е посочена в позитивния списък в Приложение ІІ на Директивата, чл. 7, §2 и Приложение І от Регламента. Ако попада в списъка, тя е услуга, предоставяна по електронен път. Ако услугата не е посочена в този списък, се проверява дали тя е изрично изброена в чл. 7, § 3 от регламента (негативен списък) и ако е посочена, то тя не представлява услуга, предоставяна по електронен път. Ако услугата не е изрично посочена в един от двата списъка, се проверява дали тя отговаря на критериите, определени в съответствие с член 7, параграф 1 от Регламента за изпълнение относно ДДС, като обхваната от определението. Съгласно Приложение ІІ, т. 5 от Директивата доставката на дистанционно обучение представлява услуга, предоставяна по електронен път. Съгласно Приложение І от регламента тази точка включва: а) автоматизирано дистанционно обучение, чието функциониране е зависимо от Интернет или подобна електронна мрежа и чието предоставяне изисква ограничена или нулева намеса на човешки фактор, включително виртуални класни стаи, с изключение на случаите, когато Интернет или подобна електронна мрежа се използва единствено като инструмент за комуникация между преподавателя и ученика; б) работни материали, които се обработват диалогово от учениците и се оценяват автоматично, без намеса на човешки фактор. Съгласно чл. 7, §3, буква „й" от регламента не са считат за доставени по електронен път услуги по обучение, при които съдържанието на курса се преподава от учител чрез Интернет или електронна мрежа (а именно чрез дистанционна връзка). Предвид описаното във въпроса, че лекциите са предварително записани, може да се предположи, че услугата най-вероятно може да се определи като предоставяна автоматизирано и изискваща минимална намеса на човешки фактор и представлява услуга, предоставяна по електронен път. Ако обаче всяка отделна доставка изисква човешка намеса от страна на доставчика, доставката се разглежда като включваща повече от минимална човешка намеса, т.е. не се предоставя автоматизирано и не представлява електронна услуга.
С уважение:
|
Още за електронни услуги:
|
БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg
Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "15 експертни решения на казуси от счетоводната практика"!
Подобни статии от категория ЗДДС
09Апр2024
Третиране като ВОП на услуга по организиране на маркетингово събитие от френска компания
от Ели Марова
на 09 Апр 2024
26Март2024
Продажба на земя и сграда към свързано лице - третиране по ЗДДС и ЗКПО
от Елена Илиева
на 26 Март 2024
20Март2024
Третиране на продажби на стоки, закупени от и продадени на чуждестранни лица
от Ели Марова
на 20 Март 2024
19Февр2024
Отразяване на фактура без ДДС за обучение, което ще се проведе в Гърция
от Теодоси Георгиев
на 19 Февр 2024
01Февр2024
Издаване на фактура за консултантска услуга към френска фирма
от Теодоси Георгиев
на 01 Февр 2024
11Ян2024
Издаване на фактура за наем на помещения за 4-годишен период
от Ели Марова
на 11 Ян 2024