Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се
  • Въпроси и отговори
  • Модели документи
  • Срокове за плащания и отчети
  • Законодателство
  • Новини
  • Процедури и практики
  • Обнародвания на държавен вестник
  • Третиране съгласно ЗДДС на предоставяне на лекции онлайн

    Елена Илиева Отговор, предоставен от
    Елена Илиева
    Въпрос:
    ➤ Дружеството е регистрирано по ЗДДС и предоставя на участници - физически лица от България и данъчно незадължени лица - физически лица от ЕС и извън ЕС - от трети страни - условия за достъп и дистанционно участие в специализирани семинари, провеждани от лектор. Лекциите са предварително записани и са достъпни посредством уебсайт - платформа на фирмата. След качването им на платформата крайният потребител има достъп за тях след заплащане на цената, като получава на имейл потребителско име и парола. Освен това участникът получава и достъп до групите във Facebook, където фирмата публикува важна информация, свързана с организация на семинари и допълнителни материали. В YouTube канала на участниците е предоставена възможност за безплатен достъп до лекции от минали семинари. Попада ли извършеното от дружеството дистанционно обучение по Интернет в приложното поле на понятието услуги по електронен път? Самите лекции могат ли да се третират като стока? Какви доказателства следва да бъдат приложени към издадена фактура за услуга, извършена по електронен път? Какъв вид е безплатният достъп до лекции във Facebook и YouTube, по какъв начин следва да се третират съгласно ЗДДС и ЗКПО?

    Отговор:
    Относно това дали лекциите могат да се третират като стока съгласно чл. 5, ал. 1 от ЗДДС стока по смисъла на този закон е всяка движима и недвижима вещ, включително електрическа енергия, газ, вода, топлинна или хладилна енергия и други подобни, както и стандартният софтуер. Не са стока парите в обращение и чуждестранната валута, използвани като платежно средство. „Стандартен софтуер" е програмен продукт, записан на технически носител, който е предназначен за масова употреба и не отчита спецификите в дейността на конкретния потребител (§1, т. 25 от ДР на ЗДДС). Следователно лекциите могат да се третират като стока единствено и само ако са записани на технически носител.

    Относно съдържанието на понятието „услуги, предоставяни по електронен път" §1, т. 14 от ДР на ЗДДС препраща директно към Приложение II на Директива 2006/112/ЕО и чл. 7 на Регламент за изпълнение ЕС/282/2011. За улеснение на данъчно задължените лица и с цел по-голяма правна сигурност директивата и регламентът, наред с определението, представят позитивен и негативен списък, т.е. списък с изрично изброени услуги, които попадат и които не попадат в обхвата на доставяните по електронен път. За да се определи дали дадена услуга се доставя по електронен път, първо се проверява дали тя е посочена в позитивния списък в Приложение ІІ на Директивата, чл. 7, §2 и Приложение І от Регламента. Ако попада в списъка, тя е услуга, предоставяна по електронен път. Ако услугата не е посочена в този списък, се проверява дали тя е изрично изброена в чл. 7, § 3 от регламента (негативен списък) и ако е посочена, то тя не представлява услуга, предоставяна по електронен път. Ако услугата не е изрично посочена в един от двата списъка, се проверява дали тя отговаря на критериите, определени в съответствие с член 7, параграф 1 от Регламента за изпълнение относно ДДС, като обхваната от определението.

    Съгласно Приложение ІІ, т. 5 от Директивата доставката на дистанционно обучение представлява услуга, предоставяна по електронен път. Съгласно Приложение І от регламента тази точка включва:
    а) автоматизирано дистанционно обучение, чието функциониране е зависимо от Интернет или подобна електронна мрежа и чието предоставяне изисква ограничена или нулева намеса на човешки фактор, включително виртуални класни стаи, с изключение на случаите, когато Интернет или подобна електронна мрежа се използва единствено като инструмент за комуникация между преподавателя и ученика;
    б) работни материали, които се обработват диалогово от учениците и се оценяват автоматично, без намеса на човешки фактор.

    Съгласно чл. 7, §3, буква „й" от регламента не са считат за доставени по електронен път услуги по обучение, при които съдържанието на курса се преподава от учител чрез Интернет или електронна мрежа (а именно чрез дистанционна връзка).

    Предвид описаното във въпроса, че лекциите са предварително записани, може да се предположи, че услугата най-вероятно може да се определи като предоставяна автоматизирано и изискваща минимална намеса на човешки фактор и представлява услуга, предоставяна по електронен път. Ако обаче всяка отделна доставка изисква човешка намеса от страна на доставчика, доставката се разглежда като включваща повече от минимална човешка намеса, т.е. не се предоставя автоматизирано и не представлява електронна услуга.
     
    С уважение:


    Нормативна рамка

    Директива 2006/112/ЕО

    Регламент за изпълнение ЕС/282/2011


    ЗДДС

    БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg

    15 експертни решения на казуси от счетоводната практика

    Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
    Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "15 експертни решения на казуси от счетоводната практика"!

    Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

    x