Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се
  • Въпроси и отговори
  • Модели документи
  • Срокове за плащания и отчети
  • Законодателство
  • Новини
  • Процедури и практики
  • Обнародвания на държавен вестник
  • Счетоводно изписване на стока при липса на инвентаризация

    Христо Досев Отговор, предоставен от
    Христо Досев
    Въпрос:
    ➤ В ООД, занимаващо се с покупко-продажба на зърнени култури, процедира по следния начин при направена покупка на стока: Тя се съхранява в склада на продавача. Когато се уговори продажбата, стоката се товари от склада на продавача и се изпраща директно към клиента. Поради което в ООД-то не извършват инвентаризация и съответно дори да има остатък от дадена стока, няма инвентаризационен опис за него. Как е правилно да се извършва счетоводното изписване на стоката, след като няма инвентаризация (стоката си е описана във фактурите за продажба, ако е от значение)? Правилно ли постъпва дружеството, след като не прави инвентаризация, понеже няма собствени или наети складове за съхранение на стоката?

    Отговор:
    Отписване на стоково-материалните запаси следва да става, когато правото на собственост върху продадената стока преминава от продавача в полза на купувача. Тоест Вашето предприятие, когато се явява продавач, следва да отпише балансовата стойност на продадената стока в момента, когато прехвърля правото ѝ на собственост в полза на Вашите клиенти. Тъй като моментът, в който Вие закупувате стоката, съвпада с момента на нейната последваща продажба, това означава, че признаването на стоката като актив и нейното изписване следва да стане в един и същи момент. Поради тази причина дружеството не отчита стоково-материални запаси на склад – както в собствени, наети, така и в чужди складови помещения.

    Съгласно § 1, т. 5 от ДР на Закона за счетоводството, инвентаризацията е процесът на подготовка и фактическа проверка чрез различни способи на натуралните и стойностните параметри на активите и пасивите на предприятието към точно определена дата, съпоставяне на получените резултати със счетоводните данни и установяване на евентуални разлики. Според изискванията на чл. 28, ал. 1 от Закона за счетоводството, предприятията извършват инвентаризация на активите и пасивите най-малко веднъж годишно с цел достоверното им представяне във финансовите отчети. Тоест извършването на инвентаризацията не е самоцел, а има задача да потвърди съществуването на активите, които се представят в изготвяния от предприятието ГФО.

    Предвид описания механизъм на покупка и последваща продажба на стоки, където съответната стока се товари директно от склада на Вашия доставчик и потегля към Вашия клиент, Вашето дружество не отчита стоково-материални запаси като наличности към датата, на която изготвя своя ГФО. В подобна хипотеза, след като дружеството не представя в своя баланс като краткотрайни активи – стоки, то тогава в случая не е наличен счетоводен обект, който да подлежи на инвентаризиране. На инвентаризиране ще подлежат тези счетоводни обекти – активи и пасиви, които Вашето предприятие представя в своя ГФО – например вземания, задължения, парични средства и др.п.  


    БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg

    ЗДДС – 23 казуса и техните решения

    Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
    Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "ЗДДС – 23 казуса и техните решения"!

    Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

    x