Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се

Разпределяне на разходи за командироване на работници на 2 ЕООД-та

Алиция Профирова Отговор, предоставен от
Алиция Профирова
Въпрос:

➤ Две фирми ЕООД, регистрирани по ДДС, изпращат работници в ЕС за извършване на ел. монтажи. Имат сключени договори с контрагент в ЕС. Работниците от двете фирми работят по групи на едни и същи обекти. Всяка фирма фактурира труда, извършен по обекти. Фирмите имат собствени автомобили за превозване на работниците. Едната фирма поема разходите за транспорт и ползва автомобила на другата фирма за превозването на групата работници, които са от двете фирми, до обекта или при прибиране на групата в България. Разходите се заплащат в брой или с фирмена банкова карта. Кой издава пътния лист, как се разпределят разходите за командировка? Трябва ли да има договор за наем на автомобилите между двете фирми?


Отговор:
При подобно смесване на дейности и собственост, най-добрият вариант е създаване на дружество по ЗЗД, в което да са определени точните функции, които всеки поема във връзка с общата дейност, която извършват. Но тъй като това не е направено преди да започне дейността, в случая следва да се разменят фатури за извършените услуги.

На първо място, след като се ползва автомобил на едната фирма, с която се превозват работниците, би слезвало да има договор за наем на този автомобил. Тъй като с автомобила се превозват работници и на двете фирми, би трябвало разходите по транспорта да се разделят между двете фирми. Предполагам, че за контролните органи от НАП няма да изглежда добре, ако никой не фактурира своите разходи. Това е необходимо, за да може тези разходи да са данъчно приназнати.

Моят съвет е следният: фирмата собственик на автомобила да фактурира наем на другата фирма, а фирмата която е поела разходите по транспорта да фактурира частта от транспорта, която се отнася за работниците на фирмата собственик на автомобила. След като автомобилът е отдаден под наем, то в този случай пътните листа следва да се издават от наемателя. Разходите за командировки и транспорт би следвало да се разпределят на база на това колко работници от всяка фирма се превозват за всеки отделен случай.

За да има по-голяма яснота ще дам малък пример с произволни цифри:

Приемаме, че с автомобила се превозват пет души работници, като двама са работници на фирма А /собственик на автомобила/ и трима на фирма Б /наемателя/. Разходите за транспорт са общо 1500 лева, които е платила фирма Б. След завършване на транспорта фирма А следва да фактурира наема, за който са се договорили с фирма Б. Фирма Б следва да фактурира на фирма А припадащите се разходи за нейните работници, а именно 600.00 лева. Би могло двете фирми да се споразумеят наемът на автомобила да се определя по същия начин, тъй като фирма Б го ползва не само за своите работници.
 
С уважение:

 
 

БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg

7 казуса за всеки счетоводител

Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "7 казуса за всеки счетоводител"!

Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

x