Разпределяне на разходи за командироване на работници на 2 ЕООД-та

Алиция Профирова
на 17 Май 2022
Въпрос:
➤ Две фирми ЕООД, регистрирани по ДДС, изпращат работници в ЕС за извършване на ел. монтажи. Имат сключени договори с контрагент в ЕС. Работниците от двете фирми работят по групи на едни и същи обекти. Всяка фирма фактурира труда, извършен по обекти. Фирмите имат собствени автомобили за превозване на работниците. Едната фирма поема разходите за транспорт и ползва автомобила на другата фирма за превозването на групата работници, които са от двете фирми, до обекта или при прибиране на групата в България. Разходите се заплащат в брой или с фирмена банкова карта. Кой издава пътния лист, как се разпределят разходите за командировка? Трябва ли да има договор за наем на автомобилите между двете фирми?
Отговор:
При подобно смесване на дейности и собственост, най-добрият вариант е създаване на дружество по ЗЗД, в което да са определени точните функции, които всеки поема във връзка с общата дейност, която извършват. Но тъй като това не е направено преди да започне дейността, в случая следва да се разменят фатури за извършените услуги.
На първо място, след като се ползва автомобил на едната фирма, с която се превозват работниците, би слезвало да има договор за наем на този автомобил. Тъй като с автомобила се превозват работници и на двете фирми, би трябвало разходите по транспорта да се разделят между двете фирми. Предполагам, че за контролните органи от НАП няма да изглежда добре, ако никой не фактурира своите разходи. Това е необходимо, за да може тези разходи да са данъчно приназнати. Моят съвет е следният: фирмата собственик на автомобила да фактурира наем на другата фирма, а фирмата която е поела разходите по транспорта да фактурира частта от транспорта, която се отнася за работниците на фирмата собственик на автомобила. След като автомобилът е отдаден под наем, то в този случай пътните листа следва да се издават от наемателя. Разходите за командировки и транспорт би следвало да се разпределят на база на това колко работници от всяка фирма се превозват за всеки отделен случай. За да има по-голяма яснота ще дам малък пример с произволни цифри: Приемаме, че с автомобила се превозват пет души работници, като двама са работници на фирма А /собственик на автомобила/ и трима на фирма Б /наемателя/. Разходите за транспорт са общо 1500 лева, които е платила фирма Б. След завършване на транспорта фирма А следва да фактурира наема, за който са се договорили с фирма Б. Фирма Б следва да фактурира на фирма А припадащите се разходи за нейните работници, а именно 600.00 лева. Би могло двете фирми да се споразумеят наемът на автомобила да се определя по същия начин, тъй като фирма Б го ползва не само за своите работници.
С уважение:
![]() ![]() |
Още за договор за наем:
|
БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg

Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "15 експертни решения на казуси от счетоводната практика"!
Подобни статии от категория Разходи
22Ноем2023
Погрешно заплащане на разходи за командировка от лица, назначени в една от две фирми свързани лица
от проф. д-р Любка Ценова
на 22 Ноем 2023
20Окт2023
Третиране на разходи за карта за градски транспорт за служител
от Алиция Профирова
на 20 Окт 2023
20Окт2023
Завеждане на сграда и отчитане на разходите за данък за нея
от Христо Досев
на 20 Окт 2023
12Окт2023
Осчетоводяване на разходи за консумативи по наето помещение
от Трендафил Василев
на 12 Окт 2023
28Септ2023
Данъчно облагане на предоставяне на безвъзмездни средства за посещение на конгрес на ФЛ
от Христо Досев
на 28 Септ 2023