Предлагани промени в Закона за адвокатурата от гледна точка на счетоводителя

Наталия Василева
на 23 Дек 2019
На 22.06.2016 г. се проведе заседание на Комисията по правни въпроси към 43-тото Народно събрание, в чийто дневен ред бе включено и обсъждане на проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за адвокатурата.
След проведени дебати Комисията по правни въпроси единодушно реши проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за адвокатурата да бъде внесен за обсъждане и приемане на първо четене от депутатите в Пленарна зала.
Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за адвокатурата е внесен на 23.01.2015 г. в 43-то Народно събрание от група народни представители. Параграф 12 от Законопроекта предвижда изменение на текста на чл. 24, ал. 1 от Закона за адвокатурата, чрез създаване по същество на нова разпоредба. Нека да видим какви промени са предложени.
Към момента действащия текст на чл. 24, ал. 1 е следният:
“Упражняването на адвокатската професия включва:
1. устни и писмени консултации и становища по въпроси на правото;
2. изготвяне на всякакви книжа - молби, тъжби, заявления, жалби и други, свързани с възложената от клиента работа;
3. представителство на доверителите и подзащитните и защита на правата и законните им интереси пред органите на съдебната власт, административните органи и служби, както и пред физически и юридически лица.”
Параграф 12 от Законопроекта предвижда чл. 24, ал. 1 да се измени така:
„(1) Упражняването на адвокатска професия е дейност по възлагане от клиент, която включва:
1. представителство и защита на правата и законните интереси на лица пред органите на съдебната власт, разследващите органи, административните органи и служби, физически и юридически лица и др.;
2. изготвяне на заявления, искови молби, тъжби, жалби, отговори, молби, спогодби и др.;
3. устни и писмени консултации, устни и писмени становища по правни въпроси;
4. справки в съдилища, прокуратури, полиция, арбитражи, съдебни изпълнители, нотариуси, административни органи и получаване на документи от тях;
5. изготвяне на договори, проекти за нотариални актове и завещания, нотариални покани, заявления за приемане и за отказ от наследство, пълномощни;
6. изпълнение на завещания;
7. управление на имущество, пазене на описано или дадено в обезпечение имущество;
8. изготвяне и подаване на книжа за вписване в имотния, търговския и други регистри;
9. извършване на всякакви други действия, свързани с правно съдействие и защита на свободите, правата и законните интереси на физически и юридически лица.“
“§ 91. Създава се нова Глава петнадесета със следното съдържание:
"Глава петнадесета
АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
Чл. 150. (1) Лице, което извършва или предлага извършването на адвокатска дейност по чл. 24, без да е вписано в регистъра на адвокатска колегия, се наказва с глоба от 1 000 до 2 000 лева или имуществена санкция от 2 000 до 5 000 лева, ако не подлежи на по-тежко наказание...”
А по силата на новата т. 8 от чл. 24 на Закона за адвокатурата, на един счетоводител, в качеството му на съставител на финансови отчети, вече ще му бъде забранено да подава заявление по реда на чл. 15, ал. 3 от Закона за търговския регистър за обявяване на финансови отчети.
Новите текстове на чл. 24, ал. 1, т. 2, т. 3, т. 8 и т. 9 от Закона за адвокатурата, накърнява свободната конкуренция и ограничава правото на избор на потребителите на тези услуги.
Всяка една от дейностите в чл. 24, ал. 1 е присъща и е в обхвата на адвокатската дейност и може да бъде възложена от клиент (физическо или юридическо лице) на адвокат в рамките на предоставяне на адвокатска услуга. Тези дейности, обаче като изготвяне на жалби, отговори, молби, спогодби, даване на устни и писмени консултации на клиенти, изготвяне и подаване на книжа за вписване в търговския регистър се явяват и дейности, които могат да бъдат предоставени от един счетоводител в рамките на неговата компетентност и в рамките на неговата дейност по консултиране на клиент и изпълнение на възложен му ангажимент.
Често срещано е счетоводител, като професионално компетентен да изготви за свой клиент жалба по чл. 152 от ДОПК, писмени възражения или искания за извършване на прихващане по чл. 128 и чл. 129 от ДОПК, както и ежегодно да подава заявления в търговския регистър за обявяване на годишните финансови отчети на предприятия в качеството му на съставител на тези отчети.
Приемането на законопроекта ще се отрази пряко на предоставящите и потребяващите консултантски и счетоводни услуги, защото ще се ограничи конкуренцията между лицата, упражняващи свободни професии. Ще се отнеме възможността на един професионално компетентен счетоводител за упражняване на дейности, които досега успешно е извършвал за свои клиенти.
След проведени дебати Комисията по правни въпроси единодушно реши проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за адвокатурата да бъде внесен за обсъждане и приемане на първо четене от депутатите в Пленарна зала.
Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за адвокатурата е внесен на 23.01.2015 г. в 43-то Народно събрание от група народни представители. Параграф 12 от Законопроекта предвижда изменение на текста на чл. 24, ал. 1 от Закона за адвокатурата, чрез създаване по същество на нова разпоредба. Нека да видим какви промени са предложени.
Към момента действащия текст на чл. 24, ал. 1 е следният:
“Упражняването на адвокатската професия включва:
1. устни и писмени консултации и становища по въпроси на правото;
2. изготвяне на всякакви книжа - молби, тъжби, заявления, жалби и други, свързани с възложената от клиента работа;
3. представителство на доверителите и подзащитните и защита на правата и законните им интереси пред органите на съдебната власт, административните органи и служби, както и пред физически и юридически лица.”
Параграф 12 от Законопроекта предвижда чл. 24, ал. 1 да се измени така:
„(1) Упражняването на адвокатска професия е дейност по възлагане от клиент, която включва:
1. представителство и защита на правата и законните интереси на лица пред органите на съдебната власт, разследващите органи, административните органи и служби, физически и юридически лица и др.;
2. изготвяне на заявления, искови молби, тъжби, жалби, отговори, молби, спогодби и др.;
3. устни и писмени консултации, устни и писмени становища по правни въпроси;
4. справки в съдилища, прокуратури, полиция, арбитражи, съдебни изпълнители, нотариуси, административни органи и получаване на документи от тях;
5. изготвяне на договори, проекти за нотариални актове и завещания, нотариални покани, заявления за приемане и за отказ от наследство, пълномощни;
6. изпълнение на завещания;
7. управление на имущество, пазене на описано или дадено в обезпечение имущество;
8. изготвяне и подаване на книжа за вписване в имотния, търговския и други регистри;
9. извършване на всякакви други действия, свързани с правно съдействие и защита на свободите, правата и законните интереси на физически и юридически лица.“
В предложената нова редакция на чл. 24, ал. 1 от Закона за адвокатурата, и във връзка с чл. 2 и чл. 3 от същия закон се създава изключително право на адвокатите да извършват дейностите, посочени в точките от 1 до 9 на разпоредбата, без всички от посочените дейности по своето естество да са само и единствено правни или адвокатски. Забранява се осъществяването на дейностите от лица, които не са адвокати, чрез въвеждане на административнонаказателна отговорност в параграф 91 от законопроекта.
“§ 91. Създава се нова Глава петнадесета със следното съдържание:
"Глава петнадесета
АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
Чл. 150. (1) Лице, което извършва или предлага извършването на адвокатска дейност по чл. 24, без да е вписано в регистъра на адвокатска колегия, се наказва с глоба от 1 000 до 2 000 лева или имуществена санкция от 2 000 до 5 000 лева, ако не подлежи на по-тежко наказание...”
От предлагания текст на нов чл. 150, ал. 1 излиза, че дейностите, посочени в чл. 24, ал. 1, т. 1-9 са единствено и само от изключителната компетентност на адвокат.
Съгласно новата редакция на т. 2 от чл. 24 на Закона за адвокатурата на един счетоводител ще му бъде забранено да изготвя за своите клиенти жалби, писмени възражения или искания за извършване на прихващане по Данъчно – осигурителния процесуален кодекс (ДОПК).
Също така съгласно новата редакция на т. 3 от чл. 24 на Закона за адвокатурата, на един счетоводител в качеството му на консултант, ще му бъде забранено да изготвя и предоставя на своите клиенти становища по материалните данъчни закони.
А по силата на новата т. 8 от чл. 24 на Закона за адвокатурата, на един счетоводител, в качеството му на съставител на финансови отчети, вече ще му бъде забранено да подава заявление по реда на чл. 15, ал. 3 от Закона за търговския регистър за обявяване на финансови отчети.
Новите текстове на чл. 24, ал. 1, т. 2, т. 3, т. 8 и т. 9 от Закона за адвокатурата, накърнява свободната конкуренция и ограничава правото на избор на потребителите на тези услуги.
Принципът на свободна стопанска инициатива, съдържащ се в чл. 19, ал. 1 от Конституцията, изисква ограничаване на изключителните права и привилегии, свързани с притежаване на специална компетентност при упражняване на свободна професия. Това означава да има равнопоставеност при предоставянето на консултантски услуги и да се противодейства на злоупотребата с монополизма.
С предлаганите промени се създава монополно право за адвокатурата да извършва дейностите, посочени в чл. 24, ал. 1. Съгласно чл. 19, ал. 2 от Конституцията на Република България, законът трябва да създава и гарантира на всички граждани и юридически лица еднакви правни условия за стопанска дейност, като предотвратява злоупотребата с монополизма, нелоялната конкуренция и защитава потребителя.
Всяка една от дейностите в чл. 24, ал. 1 е присъща и е в обхвата на адвокатската дейност и може да бъде възложена от клиент (физическо или юридическо лице) на адвокат в рамките на предоставяне на адвокатска услуга. Тези дейности, обаче като изготвяне на жалби, отговори, молби, спогодби, даване на устни и писмени консултации на клиенти, изготвяне и подаване на книжа за вписване в търговския регистър се явяват и дейности, които могат да бъдат предоставени от един счетоводител в рамките на неговата компетентност и в рамките на неговата дейност по консултиране на клиент и изпълнение на възложен му ангажимент.
Често срещано е счетоводител, като професионално компетентен да изготви за свой клиент жалба по чл. 152 от ДОПК, писмени възражения или искания за извършване на прихващане по чл. 128 и чл. 129 от ДОПК, както и ежегодно да подава заявления в търговския регистър за обявяване на годишните финансови отчети на предприятия в качеството му на съставител на тези отчети.
Приемането на законопроекта ще се отрази пряко на предоставящите и потребяващите консултантски и счетоводни услуги, защото ще се ограничи конкуренцията между лицата, упражняващи свободни професии. Ще се отнеме възможността на един професионално компетентен счетоводител за упражняване на дейности, които досега успешно е извършвал за свои клиенти.
БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg

Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "15 експертни решения на казуси от счетоводната практика"!
Подобни статии от категория Законодателство
21Авг2023
Банково плащане от ФЛ или ЮЛ, което не е получател на услугата
от Елена Илиева
на 21 Авг 2023
02Авг2022
Предоставяне на заем от българско на американско дружество
от проф. д-р Любка Ценова
на 02 Авг 2022
20Май2022
Покупка и последваща продажба на дизелово гориво
от проф. д-р Любка Ценова
на 20 Май 2022
15Февр2021
Комплексна проверка по ЗМИП от дружество с допълнителна дейност доставка на горива
от Бойчо Момчилов
на 15 Февр 2021