Предлагани промени в Закона за адвокатурата от гледна точка на счетоводителя
Отговор, предоставен от
Наталия Василева
Наталия Василева
на 23 Дек 2019
На 22.06.2016 г. се проведе заседание на Комисията по правни въпроси към 43-тото Народно събрание, в чийто дневен ред бе включено и обсъждане на проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за адвокатурата.
След проведени дебати Комисията по правни въпроси единодушно реши проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за адвокатурата да бъде внесен за обсъждане и приемане на първо четене от депутатите в Пленарна зала.
Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за адвокатурата е внесен на 23.01.2015 г. в 43-то Народно събрание от група народни представители. Параграф 12 от Законопроекта предвижда изменение на текста на чл. 24, ал. 1 от Закона за адвокатурата, чрез създаване по същество на нова разпоредба. Нека да видим какви промени са предложени.
Към момента действащия текст на чл. 24, ал. 1 е следният:
“Упражняването на адвокатската професия включва:
1. устни и писмени консултации и становища по въпроси на правото;
2. изготвяне на всякакви книжа - молби, тъжби, заявления, жалби и други, свързани с възложената от клиента работа;
3. представителство на доверителите и подзащитните и защита на правата и законните им интереси пред органите на съдебната власт, административните органи и служби, както и пред физически и юридически лица.”
Параграф 12 от Законопроекта предвижда чл. 24, ал. 1 да се измени така:
„(1) Упражняването на адвокатска професия е дейност по възлагане от клиент, която включва:
1. представителство и защита на правата и законните интереси на лица пред органите на съдебната власт, разследващите органи, административните органи и служби, физически и юридически лица и др.;
2. изготвяне на заявления, искови молби, тъжби, жалби, отговори, молби, спогодби и др.;
3. устни и писмени консултации, устни и писмени становища по правни въпроси;
4. справки в съдилища, прокуратури, полиция, арбитражи, съдебни изпълнители, нотариуси, административни органи и получаване на документи от тях;
5. изготвяне на договори, проекти за нотариални актове и завещания, нотариални покани, заявления за приемане и за отказ от наследство, пълномощни;
6. изпълнение на завещания;
7. управление на имущество, пазене на описано или дадено в обезпечение имущество;
8. изготвяне и подаване на книжа за вписване в имотния, търговския и други регистри;
9. извършване на всякакви други действия, свързани с правно съдействие и защита на свободите, правата и законните интереси на физически и юридически лица.“
“§ 91. Създава се нова Глава петнадесета със следното съдържание:
"Глава петнадесета
АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
Чл. 150. (1) Лице, което извършва или предлага извършването на адвокатска дейност по чл. 24, без да е вписано в регистъра на адвокатска колегия, се наказва с глоба от 1 000 до 2 000 лева или имуществена санкция от 2 000 до 5 000 лева, ако не подлежи на по-тежко наказание...”
А по силата на новата т. 8 от чл. 24 на Закона за адвокатурата, на един счетоводител, в качеството му на съставител на финансови отчети, вече ще му бъде забранено да подава заявление по реда на чл. 15, ал. 3 от Закона за търговския регистър за обявяване на финансови отчети.
Новите текстове на чл. 24, ал. 1, т. 2, т. 3, т. 8 и т. 9 от Закона за адвокатурата, накърнява свободната конкуренция и ограничава правото на избор на потребителите на тези услуги.
Всяка една от дейностите в чл. 24, ал. 1 е присъща и е в обхвата на адвокатската дейност и може да бъде възложена от клиент (физическо или юридическо лице) на адвокат в рамките на предоставяне на адвокатска услуга. Тези дейности, обаче като изготвяне на жалби, отговори, молби, спогодби, даване на устни и писмени консултации на клиенти, изготвяне и подаване на книжа за вписване в търговския регистър се явяват и дейности, които могат да бъдат предоставени от един счетоводител в рамките на неговата компетентност и в рамките на неговата дейност по консултиране на клиент и изпълнение на възложен му ангажимент.
Често срещано е счетоводител, като професионално компетентен да изготви за свой клиент жалба по чл. 152 от ДОПК, писмени възражения или искания за извършване на прихващане по чл. 128 и чл. 129 от ДОПК, както и ежегодно да подава заявления в търговския регистър за обявяване на годишните финансови отчети на предприятия в качеството му на съставител на тези отчети.
Приемането на законопроекта ще се отрази пряко на предоставящите и потребяващите консултантски и счетоводни услуги, защото ще се ограничи конкуренцията между лицата, упражняващи свободни професии. Ще се отнеме възможността на един професионално компетентен счетоводител за упражняване на дейности, които досега успешно е извършвал за свои клиенти.
След проведени дебати Комисията по правни въпроси единодушно реши проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за адвокатурата да бъде внесен за обсъждане и приемане на първо четене от депутатите в Пленарна зала.
Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за адвокатурата е внесен на 23.01.2015 г. в 43-то Народно събрание от група народни представители. Параграф 12 от Законопроекта предвижда изменение на текста на чл. 24, ал. 1 от Закона за адвокатурата, чрез създаване по същество на нова разпоредба. Нека да видим какви промени са предложени.
Към момента действащия текст на чл. 24, ал. 1 е следният:
“Упражняването на адвокатската професия включва:
1. устни и писмени консултации и становища по въпроси на правото;
2. изготвяне на всякакви книжа - молби, тъжби, заявления, жалби и други, свързани с възложената от клиента работа;
3. представителство на доверителите и подзащитните и защита на правата и законните им интереси пред органите на съдебната власт, административните органи и служби, както и пред физически и юридически лица.”
Параграф 12 от Законопроекта предвижда чл. 24, ал. 1 да се измени така:
„(1) Упражняването на адвокатска професия е дейност по възлагане от клиент, която включва:
1. представителство и защита на правата и законните интереси на лица пред органите на съдебната власт, разследващите органи, административните органи и служби, физически и юридически лица и др.;
2. изготвяне на заявления, искови молби, тъжби, жалби, отговори, молби, спогодби и др.;
3. устни и писмени консултации, устни и писмени становища по правни въпроси;
4. справки в съдилища, прокуратури, полиция, арбитражи, съдебни изпълнители, нотариуси, административни органи и получаване на документи от тях;
5. изготвяне на договори, проекти за нотариални актове и завещания, нотариални покани, заявления за приемане и за отказ от наследство, пълномощни;
6. изпълнение на завещания;
7. управление на имущество, пазене на описано или дадено в обезпечение имущество;
8. изготвяне и подаване на книжа за вписване в имотния, търговския и други регистри;
9. извършване на всякакви други действия, свързани с правно съдействие и защита на свободите, правата и законните интереси на физически и юридически лица.“
В предложената нова редакция на чл. 24, ал. 1 от Закона за адвокатурата, и във връзка с чл. 2 и чл. 3 от същия закон се създава изключително право на адвокатите да извършват дейностите, посочени в точките от 1 до 9 на разпоредбата, без всички от посочените дейности по своето естество да са само и единствено правни или адвокатски. Забранява се осъществяването на дейностите от лица, които не са адвокати, чрез въвеждане на административнонаказателна отговорност в параграф 91 от законопроекта.
“§ 91. Създава се нова Глава петнадесета със следното съдържание:
"Глава петнадесета
АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
Чл. 150. (1) Лице, което извършва или предлага извършването на адвокатска дейност по чл. 24, без да е вписано в регистъра на адвокатска колегия, се наказва с глоба от 1 000 до 2 000 лева или имуществена санкция от 2 000 до 5 000 лева, ако не подлежи на по-тежко наказание...”
От предлагания текст на нов чл. 150, ал. 1 излиза, че дейностите, посочени в чл. 24, ал. 1, т. 1-9 са единствено и само от изключителната компетентност на адвокат.
Съгласно новата редакция на т. 2 от чл. 24 на Закона за адвокатурата на един счетоводител ще му бъде забранено да изготвя за своите клиенти жалби, писмени възражения или искания за извършване на прихващане по Данъчно – осигурителния процесуален кодекс (ДОПК).
Също така съгласно новата редакция на т. 3 от чл. 24 на Закона за адвокатурата, на един счетоводител в качеството му на консултант, ще му бъде забранено да изготвя и предоставя на своите клиенти становища по материалните данъчни закони.
А по силата на новата т. 8 от чл. 24 на Закона за адвокатурата, на един счетоводител, в качеството му на съставител на финансови отчети, вече ще му бъде забранено да подава заявление по реда на чл. 15, ал. 3 от Закона за търговския регистър за обявяване на финансови отчети.
Новите текстове на чл. 24, ал. 1, т. 2, т. 3, т. 8 и т. 9 от Закона за адвокатурата, накърнява свободната конкуренция и ограничава правото на избор на потребителите на тези услуги.
Принципът на свободна стопанска инициатива, съдържащ се в чл. 19, ал. 1 от Конституцията, изисква ограничаване на изключителните права и привилегии, свързани с притежаване на специална компетентност при упражняване на свободна професия. Това означава да има равнопоставеност при предоставянето на консултантски услуги и да се противодейства на злоупотребата с монополизма.
С предлаганите промени се създава монополно право за адвокатурата да извършва дейностите, посочени в чл. 24, ал. 1. Съгласно чл. 19, ал. 2 от Конституцията на Република България, законът трябва да създава и гарантира на всички граждани и юридически лица еднакви правни условия за стопанска дейност, като предотвратява злоупотребата с монополизма, нелоялната конкуренция и защитава потребителя.
Всяка една от дейностите в чл. 24, ал. 1 е присъща и е в обхвата на адвокатската дейност и може да бъде възложена от клиент (физическо или юридическо лице) на адвокат в рамките на предоставяне на адвокатска услуга. Тези дейности, обаче като изготвяне на жалби, отговори, молби, спогодби, даване на устни и писмени консултации на клиенти, изготвяне и подаване на книжа за вписване в търговския регистър се явяват и дейности, които могат да бъдат предоставени от един счетоводител в рамките на неговата компетентност и в рамките на неговата дейност по консултиране на клиент и изпълнение на възложен му ангажимент.
Често срещано е счетоводител, като професионално компетентен да изготви за свой клиент жалба по чл. 152 от ДОПК, писмени възражения или искания за извършване на прихващане по чл. 128 и чл. 129 от ДОПК, както и ежегодно да подава заявления в търговския регистър за обявяване на годишните финансови отчети на предприятия в качеството му на съставител на тези отчети.
Приемането на законопроекта ще се отрази пряко на предоставящите и потребяващите консултантски и счетоводни услуги, защото ще се ограничи конкуренцията между лицата, упражняващи свободни професии. Ще се отнеме възможността на един професионално компетентен счетоводител за упражняване на дейности, които досега успешно е извършвал за свои клиенти.
БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg
Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "15 експертни решения на казуси от счетоводната практика"!
Подобни статии от категория Законодателство
12Септ2024
Възможност за продажба на стоки на път преди да са достигнали до крайната си точка по ЧМР
от Елена Илиева
на 12 Септ 2024
04Септ2024
Подаване на декларации по ЗМИП след сключване на договор за счетоводно обслужване
от проф. д-р Любка Ценова
на 04 Септ 2024
26Авг2024
Задължения при откриване на фирмени сметки в Revolut, Paypal и др.
от д-р Кирил Башикаров
на 26 Авг 2024
11Апр2024
Третиране на дейност по попълване и подаване на декларации по граждански договор като дейност по занятие
от Христо Досев
на 11 Апр 2024
27Март2024
Подаване на ГФО за дружество с взето решение за ликвидация
от Христо Досев
на 27 Март 2024