Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се

Ползване на недвижим имот от ЕТ и ЕООД на лицето, придобило имота

Елена Илиева Отговор, предоставен от
Елена Илиева
Въпрос:

➤ Физическо лице, което е регистрирано като едноличен търговец и е собственик на ЕООД, придобива недвижим имот. Имотът ще се използва и от двете фирми за извършване на различна търговска дейност. Има сключен договор за наем между физическото лице и фирмата ЕООД. Трябва ли да се издава фактура от ЕТ за наема или е достатъчно наемът да се документира със сметка за изплатени суми от ЕООД? ЕТ не е регистрирано по ЗДДС. Може ли ЕТ да ползва помещението, без да има разходи за наем и без да прилага чл. 27 от Закона за данъците върху доходите на физическите лица?


Отговор:
Физическото лице – едноличен търговец - не е отделен правен субект от търговското си предприятие и по тази причина не е възможно сключването на какъвто и да било договор помежду им. По тази причина съществуват два начина за използване на недвижимия имот в търговското предприятие на ЕТ. Единият начин е още при придобиването на имота той да бъде определен като част от активите на търговското предприятие на ЕТ или казано на „обикновен" език – да бъде купен на „името" на ЕТ. Другият вариант е включването му като лично имущество на търговеца в активите на търговското предприятие по реда на чл. 27 от ЗДДФЛ. От правна гледна точка трети вариант не е възможен.

Относно документирането на наемните отношения с ЕООД е от значение дали имотът е включен в активите на търговското предприятие на ЕТ или представлява лично имущество на физическото лице – ЕТ. Ако имотът е част от активите на търговското предприятие на ЕТ, следва да се издава фактура за наема, без значение дали ЕТ е регистриран по ЗДДС или не. Ако имотът е лично имущество на физическото лице и няма отношение към дейността на търговското му предприятие, наемът се документира със сметка за изплатени суми и лицето ползва 10% нормативно признати разходи, независимо че е регистрирано като търговец.
 
С уважение:


Нормативна рамка

ЗДДФЛ

БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg

7 казуса за всеки счетоводител

Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "7 казуса за всеки счетоводител"!

Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

x