Отдаване под наем на сграда от физически лица, съдружници в ООД

Евгени Рангелов
на 05 Февр 2020
Въпрос:
Построен е на етапи самостоятелен обект - триетажна сграда – първи етаж - пекарна с ресторант, втори етаж - прати център и трети етаж – хотелска част. Наемателят е с предмет на дейност – ресторантьорство и хотелиерство и построеното обслужва основно стопанската дейност на наемателя, няма условия за лично ползване. Теренът е собственост на две физически лица /това, че са икономически свързани лица, не искам да ни влияе, защото съм се опитала да сложа ред и това обстоятелство да не прави уязвима сделката/. Наемателят – въпросното ООД, плаща наем на физическите лица, съдружници в същото ООД, като наемът се актуализира при всяко завършване на етап от строителството. В момента наемът е 800 лв./ месечно, общо за двамата. Сделката не е безвъзмездна /според мен/. Предоставям договора за наем на парцела. Наемателят е фирма – ООД , регистрирана по ЗДДС. Тя със собствени средства и банкови кредити, построява триетажната сграда. Ползва я за нуждите на стопанската си дейност. Ползвала е данъчен кредит при строителството. Завършените етапи от строителството са отделни актове, образец 16 и актове за въвеждане в експлоатация и са издадени на името на наемодателите – ФЛ, т.е. сградата /построеното/ си остава собственост на наемодателите.
1. Възможна ли е за осъществяване такава сделка? Има ли нещо, което трябва да допълня или да коригирам?
2. Възможно ли е да се счита за правомерно ползван данъчният кредит относно строителството /по принцип не става въпрос тук за изискванията към първичните документи/?
3. Възможно ли е при наемателя да се заведат три дълготрайни нематериални актива с амортизационна норма за 25 години? Знам, че договорите за наем се сключват за не повече от 10 години, освен ако икономическия интерес не предполага друго.
4. При прехвърлянето на собствеността, след 25 години, наемателят трябва да оформи фактура за извършените разходи по строителството, т.е. наемателят ще продаде на собствениците на терена и сградата своите Дълготрайни нематериални активи. Това е много близко до бартер. Извършилите разходите, ще продадат тези разходи, а собствениците ще прехвърлят собствеността на терена и сградата на фирмата, наемател. При сега действащото законодателство, ще се прилага ли корекцията на ползвания данъчен кредит, съгласно чл. 79 от ЗДДС?
Построен е на етапи самостоятелен обект - триетажна сграда – първи етаж - пекарна с ресторант, втори етаж - прати център и трети етаж – хотелска част. Наемателят е с предмет на дейност – ресторантьорство и хотелиерство и построеното обслужва основно стопанската дейност на наемателя, няма условия за лично ползване. Теренът е собственост на две физически лица /това, че са икономически свързани лица, не искам да ни влияе, защото съм се опитала да сложа ред и това обстоятелство да не прави уязвима сделката/. Наемателят – въпросното ООД, плаща наем на физическите лица, съдружници в същото ООД, като наемът се актуализира при всяко завършване на етап от строителството. В момента наемът е 800 лв./ месечно, общо за двамата. Сделката не е безвъзмездна /според мен/. Предоставям договора за наем на парцела. Наемателят е фирма – ООД , регистрирана по ЗДДС. Тя със собствени средства и банкови кредити, построява триетажната сграда. Ползва я за нуждите на стопанската си дейност. Ползвала е данъчен кредит при строителството. Завършените етапи от строителството са отделни актове, образец 16 и актове за въвеждане в експлоатация и са издадени на името на наемодателите – ФЛ, т.е. сградата /построеното/ си остава собственост на наемодателите.
1. Възможна ли е за осъществяване такава сделка? Има ли нещо, което трябва да допълня или да коригирам?
2. Възможно ли е да се счита за правомерно ползван данъчният кредит относно строителството /по принцип не става въпрос тук за изискванията към първичните документи/?
3. Възможно ли е при наемателя да се заведат три дълготрайни нематериални актива с амортизационна норма за 25 години? Знам, че договорите за наем се сключват за не повече от 10 години, освен ако икономическия интерес не предполага друго.
4. При прехвърлянето на собствеността, след 25 години, наемателят трябва да оформи фактура за извършените разходи по строителството, т.е. наемателят ще продаде на собствениците на терена и сградата своите Дълготрайни нематериални активи. Това е много близко до бартер. Извършилите разходите, ще продадат тези разходи, а собствениците ще прехвърлят собствеността на терена и сградата на фирмата, наемател. При сега действащото законодателство, ще се прилага ли корекцията на ползвания данъчен кредит, съгласно чл. 79 от ЗДДС?
Регистрирайте се или влезте в профила си, за да прочетете отговора на казуса
Отдаване под наем на сграда от физически лица, съдружници в ООД
Бележка: Отговорът на въпроса е достъпен само за регистрирани потребители. Натиснете тук, за да се убедите в полезността на експертните отговори в portalschetovodstvo.bg.
Влизане в акаунта
Защо да се регистрирам?
- експерти на Ваше разоложение 24/7/365
- база данни с новини, отговори, анализи
- на разположение навсякъде, по всяко време, от всяко устройство
БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg

Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "Отчитане на активите по лизинг при прилагане на СС 17 – лизинг"!
Подобни статии
10Дек2020
Завеждане на наети активи като ДМА Сгради и конструкции
от Елена Илиева
на 10 Дек 2020
23Ноем2020
Амортизация на дълготрайни материални активи - батерии за машини
от Силвия Динова
на 23 Ноем 2020
02Окт2020
Данък придобиване съгл. ЗМДТ отговаря ли на дефиницията за невъзстановими данъци
от Силвия Динова
на 02 Окт 2020
05Март2020
Увеличаване на първоначална стойност на актив след получаване на фактура за комисионна
от Силвия Динова
на 05 Март 2020