Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се
  • Въпроси и отговори
  • Модели документи
  • Срокове за плащания и отчети
  • Законодателство
  • Новини
  • Процедури и практики
  • Обнародвания на държавен вестник
  • Отчитане на предплатен наем и неговото последващо префактуриране

    Силвия Динова Отговор, предоставен от
    Силвия Динова
    Въпрос:
    ➤ Дружество наема търговски обект от друго ЮЛ за предстоящи 6 месеца от летния сезон. Получава фактура за целия период и предплаща съответно 6-месечен наем. Поради тежкото положение в страната фирмата решава, че няма да ползва обекта за собствената си търговска дейност и го префактурира на друга фирма за същия период и на същата стойност. Как е най-правилно да се отчете предплатения от дружеството 6-месечен наем и съответно неговото префактуриране в последствие? Имам предвид третирането на тези парични движения по сметки 651 и 751 и съответно всеки месец през сметки 602 като разход за месечен наем и 703 приход от месечен наем - което е в известно нарушение на счетоводните принципи или по разчетна сметка, което в данъчната практика е по-проблематично. Моля за конкретни счетоводни записвания.

    Отговор:
    Съгласно предоставеното описание предплатеният наем е отчетен, както следва:
    Дт 651 Разходи за бъдещи периоди
                  Кт 503 Парични средства в лева
     
    Във връзка с плащането дружеството би трябвало да е получило фактура от другото юридическо лице.
     
    След това, на линейна база, през всеки месец се отчита като текущ разход 1/6 част от цялата сума с описаната от Вас счетоводна операция:
    Дт 602 Разходи за външни услуги
                    Кт 651 Разходи за бъдещи периоди

    По отношение на другия сключен договор, съгласно който дружеството се явява наемодател, то ще издаде фактура за наема всеки месец. В случай че наемателят предплати, ще издаде фактура за аванса. Аналогично на горния пример с разходите за наем, дружеството ще отчита и приходите за наем на линейна база, тоест поравно всеки месец.
     
    Счетоводните записвания ще бъдат:
     
    - Ако дружеството получи авансово наема за няколко месеца:
    Дт 503 Парични средства в лева
                   Кт 751 Приходи за бъдещи периоди
     
    - И след това ежемесечно:
    Дт 751 Приходи за бъдещи периоди
                    Кт 703 Приходи от услуги
     
    Ако дружеството не получава авансово парите, всеки месец ще издава фактура, която ще отчита по следния начин:
    Дт 411 Клиенти
                                    Кт 703 Приходи от услуги
     
    Източник, СС 17, точка 5.1, буква (д)
    д) приходите от наем (лизинг) по договори за експлоатационния лизинг (с изключение на приходите от извършени услуги, като застраховки, поддръжка, ремонти, охрана, почистване, консумативни разходи и др.) се признават по линейния метод за целия срок на лизинговия договор, включително когато постъпленията не се получават на тази база, освен ако друга системна база е по-представителна и отразява по-точно времевия модел, по който се извлича ползата от лизинговия актив.
     
    Източник, СС 17, точка 5.2, буква (а)
    5.2. (Изм. – ДВ, бр. 15 от 2019 г.) При експлоатационни лизингови договори наемателят отчита:
    а) плащанията по оперативен лизинг (с изключение на разходите за услуги, например за застраховка, поддръжка, охрана, почистване и др.) като разходи в отчета за приходите и разходите по линейния метод за целия срок на лизинговия договор, освен ако друга системна база не е представителна за времето, през което потребителят използва изгодите от наетия актив, дори ако плащанията не се извършват на тази база.

    С уважение:

    Нормативна рамка

    СС 17
     

    БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg

    15 експертни решения на казуси от счетоводната практика

    Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
    Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "15 експертни решения на казуси от счетоводната практика"!

    Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

    x