Осчетоводяване на разходи по изграждане на помещение с предстоящо отдаване под наем
Отговор, предоставен от
д-р Кирил Башикаров Експерт
д-р Кирил Башикаров Експерт
на 23 Септ 2024
Въпрос:
➤ Фирма през 2024 г. изгради помещение за отдаване под наем. Помещението е изградено от термо панели върху метална конструкция. Имаме закупени с фактури термо панели, алуминиева дограма, всички други необходими строителни материали за построяването на обекта. Имаме платена услуга по проектиране, строителен надзор и СМР труд и материали. Как да извърша осчетоводяването - кои сметки да използвам, за да заведа изграденото помещение като ДМА в инвентарна книга? Колко % са амортизациите за обекта, който е от термопанел, които трябва да начисля след издаване на разрешение за въвеждане в експлоатация? Все още нямаме разрешение за въвеждане в експлоатация? Не е готово, но предстои да бъде издадено.
Отговор:
Направените разходи за изграждане на актива, в т.ч. за закупуване на термо панели, дограма и други строителни материали, както и проектантските услуги, разходите за строителен надзор и за СМР следва да се отчетат счетоводно като разходи за придобиване на дълготрайни активи (напр. с използването на с-ка 613 Разходи за придобиване на ДМА). Когато активът бъде завършен и след издаване на Разрешението за въвеждане в експлоатация, натрупаните разходи (салдото по с-ка 613 Разходи за придобиване на ДМА) формират цената на придобиване на актива (напр. по сметка 203 Сгради). Съгласно СС 4 – Отчитане на амортизациите начисляването на амортизацията започва от месеца, следващ месеца, в който амортизируемият актив е придобит или въведен в употреба. Начислената амортизация се отчита като разход и като коректив за срока на ползване на амортизируемия актив.
За начисляването на разходи за амортизации може да се приложат разпоредбите на чл. 55, ал. 1 и 2 от Закона за корпоративното подоходно облагане (ЗКПО), съгласно които за категория I - масивни сгради, включително инвестиционни имоти, съоръжения максималната годишна данъчна амортизационна норма е 4%, или 25 години полезен живот. Начисляването на данъчна амортизация започва от началото на месеца, в който данъчният амортизируем актив е въведен в експлоатация или от началото на следващия месец. Датата на въвеждане в експлоатация следва да е документално обоснована.
Във връзка с посоченото предназначение на актива за отдаване под наем, следва да имате предвид изискванията на СС 40 – Отчитане на инвестиционни имоти. Съгласно стандарта инвестиционен имот е имот (земя или сграда, или част от сграда, или и двете), държан (от собственика или от наемателя по финансов лизинг) по-скоро за получаване на приходи от наем или за увеличаване на стойността на капитала, или и за двете, отколкото за използване при производството на продукция или оказването на услуги; доставката на материали, стоки или услуги; за административни цели и за продажба в рамките на икономическата дейност на предприятието.
Цената на придобиване на инвестиционен имот, построен по стопански начин, е неговата цена на придобиване на датата, когато строителството или разработването е завършено. В първоначалната оценка на инвестиционния имот се включват, т.е. не се отчитат отделно, всички трайно прикрепени дълготрайни материални активи, без които инвестиционният имот не би могъл да осъществява предназначението си - например: съоръжения, машини, оборудване и други, като асансьори, климатици, тръбопроводи, шахти, кабели, противопожарни инсталации и т.н.; обзавеждане и инвентар, като мебели, настилки, лампи, печки и т.н.
БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg
Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "15 експертни решения на казуси от счетоводната практика"!
Подобни статии от категория Активи
25Юли2024
Осчетоводяване на покупка на черна техника без връзка с дейността
от Мария Страшилова
на 25 Юли 2024
01Юли2024
Признаване за разход на натрупана сума във връзка с изграждан, но невъведен в експлоатация нематериален актив
от Елена Илиева
на 01 Юли 2024
12Апр2024
Третиране на разходи по обзавеждане на помещения, които се ползват като обучителен център за служители
от Христо Досев
на 12 Апр 2024
13Февр2024
Определяне на преносим хард диск като дълготраен актив
от Трендафил Василев
на 13 Февр 2024