Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се
  • Въпроси и отговори
  • Модели документи
  • Срокове за плащания и отчети
  • Законодателство
  • Новини
  • Процедури и практики
  • Обнародвания на държавен вестник
  • Осчетоводяване на довършителни работи върху ателие, което ще се ползва за фирмен офис

    Алиция Профирова Отговор, предоставен от
    Алиция Профирова
    на 01 Септ 2021
    Въпрос:
    ➤ Дружество ЕООД закупува ателие. Ще се използва само за офис на фирмата. Ателието е закупено без довършителни работи в края на 2020 година. Довършителните работи, които са подове, санитарен възел, боядисване. материали и труд, отопление - газов котел, радиатори, труд. Извършени са от различни изпълнители, с отделни фактури. Довършитените работи са извършени през 2021 година. Как трябва да се осчетоводят довършителните работи - като текущи разходи, като отделни ДМА фактурите са със стойност над 700 лева или да се увеличи стойността на ДМА офис?

    Отговор:
    Отчитането на дълготрайните материални активи е регламентирано в СС 16 Дълготрайни материални активи. Първоначалната оценка на актива се извършва по цената на придобиване плюс преките разходи във връзка с въвеждането на актива в експлоатация. След като закупувате недвижим имот без довършителни работи, би следвало да се приеме, че той не е готов за въвеждане в експлоатация и би следвало направените разходи във връзка с покупката да се отчетат като разходи за придобиване на ДМА. В партидата за този актив би следвало да се натрупват последващите разходи - подове, санитарен възел и други. Стандартът допуска ДМА, които се състоят от разграничими съставни части, отговарящи поотделно на критериите за дълготраен материален актив, да се третират като самостоятелни активи. Във Вашия случай на тези условия отговаря газовият котел, тъй като той е самостоятелно разграничим актив и има различен полезен срок на годност от ателието. Разходите, свързани с покупката и монтажа на газовия котел, бихте могли да признаете като отделен актив – газов котел.

    Останалите разходи би следвало да се добавят към разходите за придобиване на ателието. Разбира се, от тези разходи могат да се изключат и признаят като текущи например следните разходи – покупка на ел. крушки, осветителни тела, ел. контакти и ключове и други подобни.

    Доколкото разбрах от въпроса, Вие вече сте признали покупката на ателието като актив /моля да ме извините, ако греша/. В този случай с направените през 2021 година довършителни разходи следва да увеличите стойността на вече заприходения актив. Ако това не е така, след като по партидата на актива се наберат всички направени разходи, той следва да се заприходи с тази стойност.

    С уважение:

     
    Нормативна рамка

    СС 16

    БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg

    15 експертни решения на казуси от счетоводната практика

    Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
    Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "15 експертни решения на казуси от счетоводната практика"!

    Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

    x