Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се
  • Въпроси и отговори
  • Модели документи
  • Срокове за плащания и отчети
  • Законодателство
  • Новини
  • Процедури и практики
  • Обнародвания на държавен вестник
  • Облагане с корпоративен данък във връзка с доставка от Австралия

    Елена Илиева Отговор, предоставен от
    Елена Илиева
    Въпрос:
    ➤ Става дума за доставка от Австралия, за която има фактура и плащане. Няма митническа декларация там, където стоката влиза на територията на Европейския съюз /3745 щ. долара/. Стоката е продадена в Гърция. Има само фактура и плащане по същата. Липсват транспортни документи /5915 евро/. От гледна точка на ДДС - не сме декларирали сделката, тъй като няма необходимата информация да определим каква е сделката и изобщо има ли сделка в този случай? По отношение на корпоративното облагане - определяне на приходи, разходи и печалба - как следва да се отчете по отношение на корпоративното облагане в тази ситуация?

    Отговор:
    Счетоводните приходи и разходи, реализирани в резултат от транзитни доставки, нямат специално данъчно третиране по ЗКПО и се подчиняват на общите правила на закона, т.е. ако счетоводните разходи са документално обосновани по смисъла на чл. 10 от ЗКПО и са отчетени съгласно правилата на приложимите счетоводни стандарти, те са данъчно признати в годината на тяхното отчитане. Счетоводните приходи също са данъчно признати по общия ред и с тях не се преобразува счетоводният финансов резултат.

    За счетоводни цели транзитните продажби се отчитат като две самостоятелни стопански операции – покупка на стока и нейната продажба. За всяка от тях се прилагат съответните правила съгласно приложимите счетоводни стандарти. Ако счетоводната база е НСС, то за покупката на стоката се прилагат правилата на СС 2, а за продажбата ѝ – правилата на СС 18.

    При този вид продажби следва да се обърне внимание на първо място на момента, в който предприятието признава придобиването на актива (стоката), тъй като тя не се получава фактически от него, а от трето лице. Разпоредбите на СС 2 относно момента на признаване на СМЗ са доста оскъдни, общи разпоредби относно признаването на активи се съдържат в Общите разпоредби на НСС. Моментът на признаване на СМЗ – стока, придобита като посредник в транзитна продажба, е моментът, в който предприятието контролира актива и може да се разпорежда с него като собственик. Моментът на признаване на прихода е подробно разписан в СС 18. Тези дати, както и цялата транзитна продажба, следва да са документално обосновани.

    Втората особеност при транзитните продажби е определянето на отчетната стойност към момента, в който стоката става собственост на предприятието и стойността ѝ към момента на нейното отписване поради продажба. Съгласно СС 2, в стойността на стоката се включват всички разходи по закупуването и преките разходи, направени във връзка с доставянето на стоково-материалните запаси до сегашното им местоположение и състояние. Това включва по-специално вносни мита и такси, както и транспортни разходи. Съществен момент тук са условията на доставка, договорени с продавача и с купувача, от които, по възможност, следва да се изходи относно това кой дължи различните разходи по движението на стоката.

    Моят съвет е да направите всичко възможно да се снабдите с максимален обем документи, удостоверяващи обстоятелствата по транзитната продажба, не само заради задълженията Ви, свързани с ДДС облагането, но и за да избегнете евентуално непризнаване на счетоводните разходи за данъчни цели като документално необосновани или като отчетени в нарушение на счетоводното законодателство.

    БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg

    Счетоводство и данъци: 17 експертни становища

    Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
    Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "Счетоводство и данъци: 17 експертни становища"!

    Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

    x