Облагане с корпоративен данък във връзка с доставка от Австралия

Елена Илиева
на 30 Май 2025

Въпрос:
➤ Става дума за доставка от Австралия, за която има фактура и плащане. Няма митническа декларация там, където стоката влиза на територията на Европейския съюз /3745 щ. долара/. Стоката е продадена в Гърция. Има само фактура и плащане по същата. Липсват транспортни документи /5915 евро/. От гледна точка на ДДС - не сме декларирали сделката, тъй като няма необходимата информация да определим каква е сделката и изобщо има ли сделка в този случай? По отношение на корпоративното облагане - определяне на приходи, разходи и печалба - как следва да се отчете по отношение на корпоративното облагане в тази ситуация?
Отговор:
Счетоводните приходи и разходи, реализирани в резултат от транзитни доставки, нямат специално данъчно третиране по ЗКПО и се подчиняват на общите правила на закона, т.е. ако счетоводните разходи са документално обосновани по смисъла на чл. 10 от ЗКПО и са отчетени съгласно правилата на приложимите счетоводни стандарти, те са данъчно признати в годината на тяхното отчитане. Счетоводните приходи също са данъчно признати по общия ред и с тях не се преобразува счетоводният финансов резултат.
За счетоводни цели транзитните продажби се отчитат като две самостоятелни стопански операции – покупка на стока и нейната продажба. За всяка от тях се прилагат съответните правила съгласно приложимите счетоводни стандарти. Ако счетоводната база е НСС, то за покупката на стоката се прилагат правилата на СС 2, а за продажбата ѝ – правилата на СС 18.
При този вид продажби следва да се обърне внимание на първо място на момента, в който предприятието признава придобиването на актива (стоката), тъй като тя не се получава фактически от него, а от трето лице. Разпоредбите на СС 2 относно момента на признаване на СМЗ са доста оскъдни, общи разпоредби относно признаването на активи се съдържат в Общите разпоредби на НСС. Моментът на признаване на СМЗ – стока, придобита като посредник в транзитна продажба, е моментът, в който предприятието контролира актива и може да се разпорежда с него като собственик. Моментът на признаване на прихода е подробно разписан в СС 18. Тези дати, както и цялата транзитна продажба, следва да са документално обосновани.
Втората особеност при транзитните продажби е определянето на отчетната стойност към момента, в който стоката става собственост на предприятието и стойността ѝ към момента на нейното отписване поради продажба. Съгласно СС 2, в стойността на стоката се включват всички разходи по закупуването и преките разходи, направени във връзка с доставянето на стоково-материалните запаси до сегашното им местоположение и състояние. Това включва по-специално вносни мита и такси, както и транспортни разходи. Съществен момент тук са условията на доставка, договорени с продавача и с купувача, от които, по възможност, следва да се изходи относно това кой дължи различните разходи по движението на стоката.
Моят съвет е да направите всичко възможно да се снабдите с максимален обем документи, удостоверяващи обстоятелствата по транзитната продажба, не само заради задълженията Ви, свързани с ДДС облагането, но и за да избегнете евентуално непризнаване на счетоводните разходи за данъчни цели като документално необосновани или като отчетени в нарушение на счетоводното законодателство.
За счетоводни цели транзитните продажби се отчитат като две самостоятелни стопански операции – покупка на стока и нейната продажба. За всяка от тях се прилагат съответните правила съгласно приложимите счетоводни стандарти. Ако счетоводната база е НСС, то за покупката на стоката се прилагат правилата на СС 2, а за продажбата ѝ – правилата на СС 18.
При този вид продажби следва да се обърне внимание на първо място на момента, в който предприятието признава придобиването на актива (стоката), тъй като тя не се получава фактически от него, а от трето лице. Разпоредбите на СС 2 относно момента на признаване на СМЗ са доста оскъдни, общи разпоредби относно признаването на активи се съдържат в Общите разпоредби на НСС. Моментът на признаване на СМЗ – стока, придобита като посредник в транзитна продажба, е моментът, в който предприятието контролира актива и може да се разпорежда с него като собственик. Моментът на признаване на прихода е подробно разписан в СС 18. Тези дати, както и цялата транзитна продажба, следва да са документално обосновани.
Втората особеност при транзитните продажби е определянето на отчетната стойност към момента, в който стоката става собственост на предприятието и стойността ѝ към момента на нейното отписване поради продажба. Съгласно СС 2, в стойността на стоката се включват всички разходи по закупуването и преките разходи, направени във връзка с доставянето на стоково-материалните запаси до сегашното им местоположение и състояние. Това включва по-специално вносни мита и такси, както и транспортни разходи. Съществен момент тук са условията на доставка, договорени с продавача и с купувача, от които, по възможност, следва да се изходи относно това кой дължи различните разходи по движението на стоката.
Моят съвет е да направите всичко възможно да се снабдите с максимален обем документи, удостоверяващи обстоятелствата по транзитната продажба, не само заради задълженията Ви, свързани с ДДС облагането, но и за да избегнете евентуално непризнаване на счетоводните разходи за данъчни цели като документално необосновани или като отчетени в нарушение на счетоводното законодателство.

БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg

Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "Счетоводство и данъци: 17 експертни становища"!
Подобни статии от категория Разходи
17Юли2025
Третиране на разходи за осигуряване на храна за служители по време на жътва
от Елена Илиева
на 17 Юли 2025
07Юли2025
Отчитане на работно облекло на служители със срочен договор
от Бойко Костов
на 07 Юли 2025
05Юни2025
Признаване за данъчни цели на разходи, свързани с лек автомобил със смесено ползване
от Елена Илиева
на 05 Юни 2025
29Май2025
Третиране на разходи за напитки и хранителни продукти, предназначени за работници и служители
от Христо Досев
на 29 Май 2025
19Май2025
Признаване на разходи, свързани с командировка на двама служители в Белгия
от Христо Досев
на 19 Май 2025
28Апр2025
Третиране на разходи за комисиона при покупка на стоки от чужбина в ГДД по ЗКПО
от Елена Илиева
на 28 Апр 2025