Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се
  • Въпроси и отговори
  • Модели документи
  • Срокове за плащания и отчети
  • Законодателство
  • Новини
  • Процедури и практики
  • Обнародвания на държавен вестник
  • НАП ще въведе проследяване в реално време на камионите с рискови стоки

    PortalSchetovodstvo.bg Отговор, предоставен от
    PortalSchetovodstvo.bg
    НАП планира да започне в реално време да следи движението на товарни автомобили, които превозват стоки с висок фискален риск. Новата система за контрол ще бъде въведена през 2026 г. и ще използва 2 основни инструмента – бордови устройства или мобилно приложение, което агенцията ще разработи специално за целта.
     
    Мярката е заложена в актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2026-2028 г., публикувана от Министерството на финансите, и е част от по-широката стратегия на правителството за ограничаване на сивата икономика, оценявана на близо 30% от БВП (или около 65-70 млрд. лв.).
     
    Според предвижданията, в ДОПК ще бъде добавен нов текст, който ще задължи превозвачите да предоставят на НАП данни за движението и позицията на превозните средства, превозващи определени категории рискови стоки. Информацията ще се предава в реално време към приходната администрация чрез избрания от фирмата метод – бордово устройство или мобилно приложение.
     
    От Министерството на финансите обясняват, че целта е да се прекъсне веригата на данъчни измами и да се предотврати практиката фиктивни доставки да се използват за укриване на данъци. Често стоки, декларирани като транзитно преминаващи през България, остават в страната без да бъдат обложени, като по този начин бюджетът губи значителни суми.
     
    Планираното мобилно приложение ще бъде предоставяно безплатно от НАП. В наредба, която трябва да бъде изготвена от министъра на финансите до 2 месеца след приемане на ЗДБРБ за 2026 г., ще бъдат уточнени всички технически изисквания и редът за предаване на данни към контролните органи.
     
    Новите правила ще включват и санкции за неспазване на задълженията:
    - глоба от 500 до 1 500 евро за физически лица;
    - имуществена санкция между 1 500 и 5 000 евро за юридически лица и еднолични търговци.
     
    При повторно нарушение санкциите ще нарастват до 2500 евро за физически лица и 10 хил. евро за фирми.
     
    В прогнозата се посочва, че въпреки активните контролни мерки, НАП все още отчита „значителни потенциални щети“ за бюджета, породени от непълно или неточно документиране на стоковите потоци.
    Според финансовото ведомство често се декларират по-ниски количества или занижени стойности на реално превозваните стоки, което води до укриване на ДДС и други задължения.
     
    Мярката има за цел да осигури по-добра проследимост и прозрачност на транспортните дейности, като по този начин се ограничи възможността за манипулиране на данни и се подобри събираемостта на приходите.
     
    Въпреки че тол системата вече предоставя информация за движението на тежкотоварни автомобили и е свързана с базите данни на НАП и Агенция „Митници“, тя не обхваща всички случаи на нерегламентиран транспорт.
     
    Според Министерството на финансите камерите по основните пътища и магистрали не могат да засекат манипулации и разтоварвания извън официалната пътна мрежа, което позволява на част от стоките да бъдат реализирани без да се начислят дължимите данъци.
     
    Новият режим ще даде възможност на приходната администрация да проследява в реално време движението на рискови товари и да реагира при съмнение за нередности.
     
    В дългосрочен план се очаква това да намали измамите с ДДС, да повиши прозрачността на търговските операции и да подобри събираемостта на данъците.
     
    Основната идея е ясна – всяко превозно средство, транспортиращо стоки с висок фискален риск, да бъде под непрекъснат контрол, а възможността за фиктивни доставки или разтоварвания на територията на България да бъде сведена до минимум.
     
    източник: economic.bg

    БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg

    ЗДДС – 23 казуса и техните решения

    Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
    Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "ЗДДС – 23 казуса и техните решения"!

    Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

    x