Комисионен договор между НПО и нейно дъщерно дружество
Христо Досев
на 30 Авг 2021
Въпрос:
След направен анализ на договорните взаимоотношения между НПО и дъщерното ѝ дружество на база получения съвет за прецизирането им в отговор на предишно запитване, възникват допълнителни въпроси. Като цяло желанието и намерението на ръководството на организацията с нестопанска цел е да регламентира взаимоотношенията си с дъщерното дружество във връзка с управлението на инвестиционните си имоти максимално ефективно и законосъобразно. При подписване на комисионен договор между НПО и дъщерното дружество за сключване на сделки по отдаване под наем на инвестиционни имоти на физически и юридически лица от името на дъщерното дружество, но за сметка на НПО, е договорено и комисионно възнаграждение като % от наемната вноска. Наемът ще се превежда до 15-то число на текущия месец от наемателя, а прехвърлянето му към НПО ще се осъществява до 30-то число на текущия месец. В договора е заложена и клауза за възстановяване на всички разходи от НПО, направени от дъщерното дружество във връзка със сключване на договорите за наем с трети лица, както и ремонтни дейности, свързани с опазването и поддържане на отдадените имоти. При сключване на наемните договори обикновено се договаря и превежда депозит за един месец или по-дълъг период. НПО засега не е регистрирано по ЗДДС, а дъщерното е регистрирано. Ще има ли счетоводни записвания при сключване на комисионния договор при НПО и дъщерното дружество? Срокът на договора е минимум 1 година. Какво се случва, ако наемът не бъде преведен? В случай че има внесен депозит от наемателя, той прехвърля ли се към НПО? Посочените счетоводни записвания дали правилно отразяват гореспоменатите договорни взаимоотношения?
При изпълнителната сделка:
- При дъщерното дружество:
За наема:
Дт 411 наемател
Кт доверителНПО
Кт разчети ДДС продажби, което се включва в дневника по ДДС
За разходи по поддръжка и ремонт на имота:
Дт доверителНПО
Дт разчети ДДС покупки, което се включва в дневника по ДДС
Кт доставчик
При отчетната сделка:
- При НПО:
Отчитане на приход от наем от трети лица и издаване на фактура:
Дт доверителдъщерно дружество – с разликата от нетната сума на наема и разходите
Кт приход от наем
За комисионната за услугата, на база издадена фактура от дъщерното дружество:
Дт разходи за услуги
Кт доверителдъщерно дружество
- При дъщерното дружество:
За комисионната за услугата, на база издадена фактура от дъщерното дружество:
Дт доверителНПО
Кт приход от услуга
Кт разчети ДДС продажби, което се включва в дневника по ДДС
За превод от дъщерното дружество към НПО: разликата от нетната сума на наема и разходите минус нетната сума на комисионната.
След направен анализ на договорните взаимоотношения между НПО и дъщерното ѝ дружество на база получения съвет за прецизирането им в отговор на предишно запитване, възникват допълнителни въпроси. Като цяло желанието и намерението на ръководството на организацията с нестопанска цел е да регламентира взаимоотношенията си с дъщерното дружество във връзка с управлението на инвестиционните си имоти максимално ефективно и законосъобразно. При подписване на комисионен договор между НПО и дъщерното дружество за сключване на сделки по отдаване под наем на инвестиционни имоти на физически и юридически лица от името на дъщерното дружество, но за сметка на НПО, е договорено и комисионно възнаграждение като % от наемната вноска. Наемът ще се превежда до 15-то число на текущия месец от наемателя, а прехвърлянето му към НПО ще се осъществява до 30-то число на текущия месец. В договора е заложена и клауза за възстановяване на всички разходи от НПО, направени от дъщерното дружество във връзка със сключване на договорите за наем с трети лица, както и ремонтни дейности, свързани с опазването и поддържане на отдадените имоти. При сключване на наемните договори обикновено се договаря и превежда депозит за един месец или по-дълъг период. НПО засега не е регистрирано по ЗДДС, а дъщерното е регистрирано. Ще има ли счетоводни записвания при сключване на комисионния договор при НПО и дъщерното дружество? Срокът на договора е минимум 1 година. Какво се случва, ако наемът не бъде преведен? В случай че има внесен депозит от наемателя, той прехвърля ли се към НПО? Посочените счетоводни записвания дали правилно отразяват гореспоменатите договорни взаимоотношения?
При изпълнителната сделка:
- При дъщерното дружество:
За наема:
Дт 411 наемател
Кт доверителНПО
Кт разчети ДДС продажби, което се включва в дневника по ДДС
За разходи по поддръжка и ремонт на имота:
Дт доверителНПО
Дт разчети ДДС покупки, което се включва в дневника по ДДС
Кт доставчик
При отчетната сделка:
- При НПО:
Отчитане на приход от наем от трети лица и издаване на фактура:
Дт доверителдъщерно дружество – с разликата от нетната сума на наема и разходите
Кт приход от наем
За комисионната за услугата, на база издадена фактура от дъщерното дружество:
Дт разходи за услуги
Кт доверителдъщерно дружество
- При дъщерното дружество:
За комисионната за услугата, на база издадена фактура от дъщерното дружество:
Дт доверителНПО
Кт приход от услуга
Кт разчети ДДС продажби, което се включва в дневника по ДДС
За превод от дъщерното дружество към НПО: разликата от нетната сума на наема и разходите минус нетната сума на комисионната.
Регистрирайте се или влезте в профила си, за да прочетете отговора на казуса
Комисионен договор между НПО и нейно дъщерно дружество
Бележка: Отговорът на въпроса е достъпен само за регистрирани потребители. Натиснете тук, за да се убедите в полезността на експертните отговори в portalschetovodstvo.bg.
Влизане в акаунта
Защо да се регистрирам?
- експерти на Ваше разоложение 24/7/365
- база данни с новини, отговори, анализи
- на разположение навсякъде, по всяко време, от всяко устройство
БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg

Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "7 казуса за всеки счетоводител"!
Подобни статии
20Юни2022
Осчетоводяване на авансово плащане за покупка на материали
от Николай Такиев
на 20 Юни 2022
21Юни2022
Осчетоводяване на авансово плащане за продажба на стоки
от Николай Такиев
на 21 Юни 2022
01Апр2022
Коригиране на грешки във връзка с фактури от оператор по възстановяване на ДДС от ЕС
от Елена Илиева
на 01 Апр 2022
23Март2022
Счетоводни записвания за платени такси във връзка със заявка за марка в патентно ведомство
от Силвия Динова
на 23 Март 2022