Инвентаризация и осчетоводяване на незавършено производство при строене на жилищна сграда
Отговор, предоставен от
Христо Досев
Христо Досев
на 07 Март 2019
Въпрос:
Фирма, регистрирана по ЗДДС, строи жилищна сграда. Строителството започва в средата на 2018 г. Има външен изпълнител, проектанти, надзор и т.н. Клиентите плащат при сключване на предварителните договори и по време на строителството по различни схеми; в повечето случаи последната вноска правят след акт 14 (груб строеж) или акт 15, но задължително преди акт 16, с който се приема строителството. При счетоводното отчитане, ние процедираме по следния начин:
1. Приходите от клиенти - отчитам ги като аванси от клиент до момента на получаване на акт 16.
2. Разходите за строителство, проекти, довършителни работи и други ги отчитам първо в гр. 60 и след това ги отнасям като незавършено производство. След акт 16 формирам себестойност на кв. м. (общата натрупана сума на незавършеното производство за сградата деля на общата площ), признавам прихода и изписвам незавършеното производство. Съответно в този период се формира и печалбата.
3. ДДС - начисляваме 20% ДДС при всеки получен аванс от клиент; не сме отчитали освободени доставки, съответно сме ползвали данъчен кредит за строителните и др. услуги и материали.
В края на всяка година трябва ли инвентаризация на незавършеното производство?
Как следва да се приключи 2018 г.? Имаме натрупано незавършено производство, аванси от клиенти и разходи, различни от тези за строителство - счетоводни, юридически, разходи за заплати и осигуровки и т.н. Трябва ли да се взимат счетоводни операции за сумите в незавършено производство и за тези в аванси от клиенти или така остават в края на 2018 г., при положение че към 31 декември 2018 г. сградата е стигнала до втора плоча? Има ли специфични счетоводни операции, които следва да се вземат, и специфики в съставянето на годишните счетоводни отчети?
2. Разходите за строителство, проекти, довършителни работи и други ги отчитам първо в гр. 60 и след това ги отнасям като незавършено производство. След акт 16 формирам себестойност на кв. м. (общата натрупана сума на незавършеното производство за сградата деля на общата площ), признавам прихода и изписвам незавършеното производство. Съответно в този период се формира и печалбата.
3. ДДС - начисляваме 20% ДДС при всеки получен аванс от клиент; не сме отчитали освободени доставки, съответно сме ползвали данъчен кредит за строителните и др. услуги и материали.
В края на всяка година трябва ли инвентаризация на незавършеното производство?
Как следва да се приключи 2018 г.? Имаме натрупано незавършено производство, аванси от клиенти и разходи, различни от тези за строителство - счетоводни, юридически, разходи за заплати и осигуровки и т.н. Трябва ли да се взимат счетоводни операции за сумите в незавършено производство и за тези в аванси от клиенти или така остават в края на 2018 г., при положение че към 31 декември 2018 г. сградата е стигнала до втора плоча? Има ли специфични счетоводни операции, които следва да се вземат, и специфики в съставянето на годишните счетоводни отчети?
Регистрирайте се или влезте в профила си, за да прочетете цялата статия
Инвентаризация и осчетоводяване на незавършено производство при строене на жилищна сграда
Бележка: Пълният текст на статията е достъпен само за регистрирани потребители. Натиснете тук, за да се убедите в полезността на експертните отговори в portalschetovodstvo.bg.
Влизане в акаунта
Защо да се регистрирам?
- експерти на Ваше разоложение 24/7/365
- база данни с новини, отговори, анализи
- на разположение навсякъде, по всяко време, от всяко устройство
БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg
Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "15 експертни решения на казуси от счетоводната практика"!
Подобни статии от категория Строителство
28Февр2023
Разпределяне на непреки разходи във връзка със строителство на обекти
от проф. д-р Стоян Дурин
на 28 Февр 2023