Данъчно признаване на разходи за наем

Елена Илиева
на 13 Дек 2024
Въпрос:
➤ Имаме сключен договор за наем между българското дружество и управителят и собственикът на същото дружество във чужбина. Дружеството ще ползва обект под наем за офис, който ще се отдава от собственика на същото дружество. Tези разходи за наем ще бъдат ли данъчно признати за българската фирма и тя ще има ли задължение да декларира и плаща авансов данък в България?
Отговор:
В ЗКПО няма по-особени изисквания относно данъчното признаване на разходи за наем на недвижим имот, който се намира в чужбина. При преценката относно евентуалните задължения за регулация на счетоводния разход за данъчни цели се изхожда от същите принципи, които са приложими и при разходи за наем на недвижим имот, който се намира в България, а именно:
- разходът да е свързан с дейността;
- разходът да е документално обоснован;
- сделката между свързани лица да е сключена при пазарни условия.
Щом имотът ще се ползва за офис на дружеството първото условие би следвало да се счита за изпълнено. Документална обоснованост би била налице, ако е сключен договор за наем и съществуват документи, удостоверяващи плащането на наема. Тъй като наемодателят и дружеството са свързани лица за данъчни цели следва да се определи пазарен наем.
Извън конкретното питане бих искала да напомня, че поддържането на офис в чужбина при определени обстоятелства е възможно да формира място на стопанска дейност в тази държава, в зависимост от вътрешното данъчно законодателство на тази държава и разпоредбите на СИДДО, ако има такава.
- разходът да е свързан с дейността;
- разходът да е документално обоснован;
- сделката между свързани лица да е сключена при пазарни условия.
Щом имотът ще се ползва за офис на дружеството първото условие би следвало да се счита за изпълнено. Документална обоснованост би била налице, ако е сключен договор за наем и съществуват документи, удостоверяващи плащането на наема. Тъй като наемодателят и дружеството са свързани лица за данъчни цели следва да се определи пазарен наем.
Извън конкретното питане бих искала да напомня, че поддържането на офис в чужбина при определени обстоятелства е възможно да формира място на стопанска дейност в тази държава, в зависимост от вътрешното данъчно законодателство на тази държава и разпоредбите на СИДДО, ако има такава.

БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg

Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "Счетоводство и данъци: 17 експертни становища"!
Подобни статии от категория Разходи
19Май2025
Признаване на разходи, свързани с командировка на двама служители в Белгия
от Христо Досев
на 19 Май 2025
28Апр2025
Третиране на разходи за комисиона при покупка на стоки от чужбина в ГДД по ЗКПО
от Елена Илиева
на 28 Апр 2025
28Апр2025
Отразяване на покупки на акции и признаване на разходи за това
от Христо Досев
на 28 Апр 2025
24Март2025
Признаване на разходи, направени в Турция и документирани с касови бележки и разписки на турски език
от Христо Досев
на 24 Март 2025
31Ян2025
Начисляване на ДДС при получаване на плащания от професионален домоуправител
от Ели Марова
на 31 Ян 2025
22Ян2025
Увеличение на финансовия резултат при плащане през януари на допълнително здравно осигуряване за декември
от Елена Илиева
на 22 Ян 2025