Възможно ли е местната данъчна политика да доведе до промяна
Отговор, предоставен от
PortalSchetovodstvo.bg
PortalSchetovodstvo.bg
12 Окт 2015
В периода между април 2012 и април 2015 г. ИПИ изготви 4 отделни изследвания на нивата на местните данъци и такси, като част от проекта „Регионални профили: показатели за развитие”. С оглед на това през пролетта на всяка година изпращаме заявления по ЗДОИ до всяка община.
В обхвата на изследването влизат 5 вида данъци и такси:
- Данъчната ставка върху недвижимите имоти - нежилищни имоти на юридически лица (‰)
- Данъчна ставка за данък върху превозните средства и леките автомобили – с мощност над 74 kW до 110 kW (лв./kW)
- Данъчната ставка за годишния патентен данък за търговия на дребно до 100 кв. м търговска площ – при най-добро местонахождение на обекта (лв./кв.м)
- Такса за битови отпадъци – за нежилищни имоти на юридически лица (‰)
- Данък за прехвърляне на собственост (‰)
Общ коментар
През последните години няма съществени промени по отношение на местните данъци и такси. Най-редки са измененията при патентния данък за търговия на дребно, а най-чести – при таксата за битови отпадъци за нежилищни имоти на юридически лица. Такса смет е била снижавана повече пъти (58), отколкото е била покачвана (48) за целия период 2013–2015 г.
В периода 2013-2015 г. сме идентифицирали общо 86 случая на намаление и 122 случая на увеличение в наблюдаваните местни данъци и такси. Най-вероятно действителните промени (и в двете посоки) са по-голям брой от регистрираните от нас, но без официална база данни, която да подобри анализа, представяме резултатите от нашия преглед на получената по реда на ЗДОИ информация.
Брой на случаите на ръст и спад на местни данъци и такси в периода 2013-2015 г.
Източник: ИПИ, на база заявления по ЗДОИ до общините
Прави впечатление, че:
Нивото на местните данъци и такси е в значителна степен следствие от наличието или липсата на инвестиции и работещ бизнес. В най-големите икономически центрове нивата на местните данъци и такси се запазват относително високи, а в по-слабо развитите области – относително ниски.
Нито високите местни данъци и такси водят до отказ на инвеститорите да започват бизнес, а населението – да се заселва в областите с относително висока данъчна тежест, нито ниските местни данъци и такси привличат предприемачи и мигранти в по-слабо развитите области.
Налага се впечатлението, че факторите, определящи за решение за започване на бизнес или преселване в определена община/ област, са по-скоро свързани с величината на местния пазар, качеството на инфраструктурата, наличието на подходяща работна сила, възможностите за работа, социалната среда и т.н.
С други думи, в общия случай няма особена данъчна конкуренция между общините. Това не е изненада с оглед на обстоятелството, че огромната част от данъчната тежест за дадена фирма е всъщност към държавата (под формата на данъци и осигуровки), а не към самата община. Колкото и една община да снижава размера на събираните от нея данъци и такси, е трудно тя да има такъв ефект върху цялостната данъчна тежест, който да компенсира други недостатъци на местната инвестиционна среда (например – малкия местен пазар, отдалечеността или слабото инфраструктурно развитие на района).
Отхвърленото преди няколко седмици предложение за отдаване на повече данъчни правомощия на общините (възможността да събират до 2 на сто данък общ доход в допълнение на вече събирания) можеше теоретично да доведе до увеличаване на данъчната конкуренция, но това щеше да се случи за сметка на увеличаване на цялостната данъчна тежест в икономиката.
Увеличаването на финансовата самостоятелност, придружено с териториално административна реформа, е стратегия, посредством която изоставащите райони имат възможност да възвърнат привлекателността си за хората и бизнеса. За да стане това, обаче, е нужно финансова децентрализация не само да се обсъжда, но и да се постави в ясните рамки на текущото данъчно бреме. Най-добрият начин е поетапното отстъпване на нарастващ дял от събираните в момента приходи от данък общ доход обратно към общините, докато се достигне степен на диференциация, позволяваща на по-изостаналите райони да дадат качествено по-добри условия за правене на бизнес от по-високо развитите такива.
източник: Институт за пазарна икономика, economic.bg
източник: Институт за пазарна икономика, economic.bg
БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg
Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "15 експертни решения на казуси от счетоводната практика"!
Подобни статии от категория Плащане на данъци и такси
13Дек2023
Без автоматично актуализиране на данъчните оценки на имотите
от PortalSchetovodstvo.bg
13 Дек 2023
28Ноем2023
До 31 декември се заявяват данъчни облекчения за деца чрез работодател
от PortalSchetovodstvo.bg
28 Ноем 2023
19Септ2023
Предлага се заведенията да плащат патентен данък вместо данък печалба
от PortalSchetovodstvo.bg
19 Септ 2023
14Септ2023
Предложение да няма данъци върху минималното възнаграждение
от PortalSchetovodstvo.bg
14 Септ 2023
25Юли2023
Деклариране и плащане на данъците за II-ро 3-месечие до 31 юли
от PortalSchetovodstvo.bg
25 Юли 2023
12Апр2023
Дружествата декларират и плащат авансови вноски до 18 април
от PortalSchetovodstvo.bg
12 Апр 2023