Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се
  • Въпроси и отговори
  • Модели документи
  • Срокове за плащания и отчети
  • Законодателство
  • Новини
  • Процедури и практики
  • Обнародвания на държавен вестник
  • Становище за изготвянето и представянето през 2017 г. на месечните отчети за касовото изпълнение на бюджетите, на сметките за средства от ЕС и на сметките за чужди средства

    PortalSchetovodstvo.bg Отговор, предоставен от
    PortalSchetovodstvo.bg
    С настоящите указания на основание чл. 133, ал. 5 от Закона за публичните финанси (ЗПФ) се определят формата, съдържанието, реда и сроковете за съставянето и представянето на месечните отчети за касовото изпълнение на бюджетите, на сметките за средства от Европейския съюз и на сметките за чужди средства на първостепенните разпоредители с бюджет през 2017 г.
     
    І. Общи положения
     
    1. Първостепенните разпоредители с бюджет (ПРБ) изготвят и представят месечни отчети за касовото изпълнение на бюджета, на сметките за средства от Европейския съюз и на сметките за чужди средства.

    2. Напомняме, че финансово-правната форма „сметки за средства от Европейския съюз” се прилага от бюджетните организации както в качеството им на администратори (управляващи органи, междинни звена, програмни оператори и др.), така и в качеството им на бенефициенти на:
    2.1. Средства от Европейския фонд за регионално развитие (ЕФРР), Европейския социален фонд (ЕСФ), Кохезионния фонд (КФ) и Фонда за европейско подпомагане на най-нуждаещите се лица (ФЕПН) на Европейския съюз, администрирани от Националния фонд (НФ), включително и националното съфинансиране (вкл. и средствата, посочени в ДДС № 06/2008 г.), без средствата по програми за европейско териториално сътрудничество, посочени в т. 2.3, буква б).
    2.2. Средства от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и Европейския фонд за морско дело и рибарство, администрирани от Разплащателната агенция към Държавен фонд „Земеделие” (ДФЗ), включително националното съфинансиране.
    2.3. Всички други средства по програми и проекти, финансирани от фондове и институции на Европейския съюз, администрирани и/или получени от бюджетни организации, включително свързаното с тях национално съфинансиране, като:
    а) средства по предприсъединителните програми на Европейския съюз (ЕС),
    администрирани от НФ и от Разплащателната агенция към ДФ „Земеделие”;
    б) средства по програми за европейско териториално сътрудничество (ТГС);
    в) средства по секторните програми „Леонардо да Винчи“, „Еразъм“ и
    „Коменски“;
    г) средства от Европейския бежански фонд, Европейския фонд „Външни граници” и Европейски фонд „Връщане”;
    д) средства по други програми и проекти, финансирани от фондове и институции на Европейския съюз по смисъла на § 1, т. 36 от ЗПФ.
     
    2.4. Определени от министъра на финансите средства по други международни програми и свързаното с тях национално съфинансиране. Към настоящия момент това са определените с т. 39.1 от ДДС № 12/2013 г. и с т. 12 от ДДС № 08/2014 г. средства и свързаното с тях национално съфинансиране по следните четири международни програми:
    а) Норвежкия финансов механизъм 2009-2014;
    б) Финансов механизъм на европейското икономическо пространство 2009-2014;
    в) Българо-швейцарската програма за сътрудничество за намаляване на икономическите и социалните неравенства в рамките на разширения Европейски съюз 2009-2019;
    г) получаването, съхраняването и разходването от Министерство на отбраната на средствата на НАТО съгласно раздел IV от ДДС № 08/2014 г.
     
    2.5. Средства по други международни програми, отчитани до 2014 г. по извънбюджетните сметки към министъра на финансите по чл. 45, ал. 2 от отменения Закон за устройството на държавния бюджет.
    2.6. В обхвата на средствата на съответните сметки за средства от Европейския съюз по т. 2.1 - 2.5 се включва и авансовото финансиране по реда на чл. 142 от ЗПФ (например сметките и средствата за авансовото финансиране съгласно ДДС № 06/2011 г.) и раздел III от ДДС № 01/2015 г.

    3. Средствата и операциите по т. 2 се отчитат като „сметки за средства от Европейския съюз”, включително и в случаите, когато свързаните с тях приходи, разходи, трансфери и финансиране са предвидени първоначално по съответния бюджет. При наличието на такива случаи при необходимост следва да се извършат съответните промени по бюджетите на съответните разпоредители с бюджет - за разпоредителите с бюджет по държавния бюджет промените се извършват по реда на чл. 109 - 113 от ЗПФ.

    4. Доколкото за операциите със средствата по програми и проекти по т. 2 се прилагат банкови бюджетни сметки, за тяхното отчитане на касова и начислена основа в отчетна група (стопанска област) БЮДЖЕТ се прилага §§ 88-03 от ЕБК и сметки от подгрупа 468 от СБО с едновременно огледално отчитане в отчетна група (стопанска област) СЕС, аналогично на подхода на отчитане съгласно т. 5.1 и раздел ІІІ от ДДС № 06/2008 г. (вкл. и в случаите на банкови валутни бюджетни сметки). В тази връзка, при извършването на трансфери между бюджетни организации за проектите и програмите по т. 2, следва да се използва § 63-00 от ЕБК.

    5. Средствата по всички други международни програми, и з вън посочените в т. 2.1 - 2.5, се отчитат по съответния бюджет и за тях не може да се прилага финансово-правната форма „сметки за средства от Европейския съюз”, освен ако министърът на финансите изрично не определи нейното прилагане за конкретна международна програма/договор по реда на чл. 8, ал. 4 от ЗПФ.
     
    6. Средствата от помощи и дарения, предоставени от други лица, извън т. 2 и т. 5, се отчитат по съответния бюджет и за тях не може да се прилага финансово- правната форма „сметки за средства от Европейския съюз”.

    7. Всички бюджетни организации – администратори и/или бенефициенти на средства по програми и проекти по т. 2, изготвят и представят отделни месечни касови отчети за средствата, администрирани от Националния фонд, за средствата, администрирани от Разплащателната агенция към ДФ „Земеделие“, за другите средства от Европейския съюз и за средствата по други международни програми.

    8. Месечните отчети за касовото изпълнение на бюджета, на сметките за средства от Европейския съюз и на сметките за чужди средства се изготвят в лева (без стотинки) с натрупване от началото на годината.

    9. За изготвяне и представяне на информацията в съответните месечни отчети се прилага един и същ макет.
     
    IІ. Изготвяне и представяне на месечните отчети за касово изпълнение на бюджетите, на сметките за средства от Европейския съюз и на сметките за чужди средства
     
    10. Първостепенните разпоредители с бюджет по държавния бюджет, Националният осигурителен институт (НОИ), Националната здравноосигурителна каса (НЗОК), Държавните висши училища (ДВУ), Държавните висши военни училища (ДВВУ), Българската академия на науките (БАН), Българската национална телевизия (БНТ), Българското национално радио (БНР), Българската телеграфна агенция (БТА) и бюджетните организации по чл. 13, ал. 4 от ЗПФ изготвят сборен месечен отчет за касовото изпълнение по пълна бюджетна класификация, включващи и данните на техните подведомствени разпоредители с бюджет, който включва:
    10.1. отчет за касовото изпълнение на бюджета (Б-1);
    10.2. отчети за касовото изпълнение на сметките за средства от ЕС:
    а) отчет за сметките за средствата от Европейския съюз, администрирани от
    НФ (СЕС-1-КСФ) – средствата по т. 2.1;
    б) отчет за сметките за средства от ЕС, администрирани от Разплащателната агенция към ДФ „Земеделие“ (СЕС-1-РА) - средствата по т. 2.2;
    в) отчет за сметките за други средства от ЕС (СЕС-1-ДЕС) - средствата по т. 2.3;
    г) отчет за средствата и операциите по други международни програми (СЕС-1-ДМП) - средствата по т. 2.4 и 2.5.
    10.3. отчет за операциите и наличностите по сметките за чужди средства (Б-1с код 33);
    10.4. сборните отчети по т. 10.1 - 10.3 се изготвят и представят по пълна бюджетна класификация за 2017 г., както и агрегирано по параграфи на Единната бюджетна класификация (ЕБК) за 2017 г., в съответствие с определените от Министерство на финансите (МФ) макети (файлове – XLS формат), публикувани на интернет страницата на МФ: http://www.minfin.bg: (Бюджет>Методология> Методология на отчетността>Макети).

    11. При изготвяне на всеки един от сборните отчети по т. 10 за цялата първостепенна система, ПРБ (респ. ДВУ, ДВВУ и БАН, ПУДООС, Фонда „Сигурност на електроенергийната система“, както и други бюджетни организации по чл. 13, ал. 4 от ЗПФ) задължително попълват реквизитите код по ЕБК, ЕИК/БУЛСТАТ, съответния код на „финансово-правна форма“ и съответното наименование на отделните файлове, както следва:
    11.1. Във файла на сборен месечен отчет за касовото изпълнение на бюджета (Б-1) полето „финансово-правна форма“ следва да е с код 0.
    11.2. За средства от ЕС, администрирани от НФ, полето „финансово-правна форма“ следва да е с код 98, като разширеното наименование на файла завършва с KSF.
    11.3. За средства от ЕС, администрирани от Разплащателната агенция към ДФ „Земеделие“ (РА), полето „финансово-правна форма“ следва да е с код 42, като разширеното наименование на файла завършва с RA.
    11.4. За други средства от ЕС (ДЕС) - полето „финансово-правна форма“ следва да е с код 96, като разширеното наименование на файла завършва с DES.
    11.5. За средства по други международни програми (ДМП) - полето „финансово-правна форма“ следва да е с код 97, като разширеното наименование на файла завършва с DMP.
    11.6. Във файла на сборния месечен отчет за касовото изпълнение на операциите и наличностите по сметките за чужди средства полето „финансово- правна форма“ следва да е с код 33.

    12. Изготвените отделни месечни отчети на отделен файл съгласно т. 11 се предоставят за обобщаване на съответния първостепенен разпоредител (звената на ДВУ, ДВВУ и БАН – на съответното ДВУ, ДВВУ и БАН). ДВУ, ДВВУ и БАН обобщават тези отчети на подведомствените си разпоредители и ги представят съответно на Министерството на образованието и науката (МОН) и на Министерство на отбраната (МО).
    12.1. Министерството на образованието и науката въз основа на предоставените от ДВУ и БАН отчети изготвя и представя в срока по т. 21 и отделни сборни месечни отчети на ДВУ и на БАН.
    12.2. Министерство на отбраната изготвя и представя в срока по т. 21 и:
    12.2.1. Отделен сборен месечен отчет на ДВВУ, изготвен въз основа на предоставените от ДВВУ месечни отчети.
    12.2.2. Отделен месечен отчет на сметката за средствата на НАТО, като във файла за отчета на средства по други международни програми в полето код по ЕБК се попълва код 1200, полето „финансово-правна форма“ следва да е с код 97, а разширеното наименование на файла да завършва с DMP.

    13. Държавен фонд „Земеделие” в срока по т. 21 изготвя и представя в МФ и:
    13.1. Месечен отчет по т. 10 на сметката за средства от Европейския съюз на Държавен фонд „Земеделие”, като в полето код по ЕБК се попълва код 2220.
    13.2. Информация във формата на утвърдените годишни разчети по реда на чл. 81, ал. 1 от ЗДБРБ за 2017 г. на сметката за средствата от Европейския съюз на Държавен фонд „Земеделие”, която следва да включва годишен план за 2017 г., отчет по месеци и отчет с натрупване към съответния отчетен месец. Информацията се изпраща в МФ на e-mail адрес: s.gerasimova@minfin.bg.
    13.3. Министерство на финансите при необходимост може да изисква от ДФ „Земеделие” и допълнителна информация.

    14. Националният фонд към министъра на финансите изготвя и представя в срока по т. 21 месечен отчет за касовото изпълнение на сметката за средствата от Европейския съюз, където в полето код по ЕБК се попълва код 9817.

    15. Министерство на околната среда и водите в срока по т. 21 представя изготвения съгласно т. 11 месечен отчет за касовото изпълнение на ПУДООС.

    16. Министерство на енергетиката в срока по т. 21 представя изготвения съгласно т. 11 месечен отчет за касовото изпълнение на Фонд „Сигурност на електроенергийната система“ (Фонд „СЕлС“).

    17. Първостепенните разпоредителни с бюджет към съответните сборни отчети за системата си задължително изготвят и представят в срока по т. 21 в електронен вид „Разшифровка на трансферните операции (трансфери и временни безлихвени заеми)“ с бюджети и сметки за средства от ЕС на други бюджетни организации (по кодове от раздел VІІ на ЕБК за 2017 г.), включително и за/от общини, изготвена по формата на определения от МФ макет, която се изпраща в МФ на електронната поща на отговарящия за ПРБ служител от дирекция “Държавни разходи”.

    18. Всички разпоредители с бюджет, предоставящи средства чрез трансфер (вкл. и от сметките за средства от Европейския съюз), следва писмено и по електронна поща да уведомят получателите на трансферираните средства (вкл. и с копие до съответния ПРБ), като посочват предоставената сума и трансферния подпараграф, по който получателите на средствата трябва да ги отразят.
    Разпоредителите с бюджет - получатели на трансферирани средства, следва да ги отразят като получен трансфер по съответния трансферен подпараграф, а изразходването им да отчитат по съответните разходни параграфи и подпараграфи от ЕБК за 2017 г.
    Министерството на труда и социалната политика в разшифровката на трансферите, касаещи МОН, показва на отделни редове трансферите към БАН и ДВУ.

    19. Макетът на файла (файл – XLS формат) с информацията към месечните отчети по т. 17 е включен в приложение към настоящото указание, което е публикувано на интернет страницата на МФ: http: //www.minfin.bg: (Бюджет> Методология> Методология на отчетността).

    20. Месечните отчети по т. 10, както и информацията към тях по т. 17, се представят в МФ чрез уеб-базираната Информационна система за Управление на държавното съкровище (ИС УДС).
    Ръководството за потребителя е публикувано на интернет страницата на МФ: http://www.minfin.bg: (Бюджет> Методология> Методология на отчетността> Материали за ИС УДС).
    С цел гарантиране получаването на отчетните данни и допълнителната отчетна информация от ПРБ, в рамките на настоящата година отчетната информация ще се предоставя и по електронна поща на посочените електронни адреси.

    21. Всички ПРБ зареждат файловете с отчетните данни по т. 10 и файла с разшифровката по т. 17 до 10-то число на месеца, следващ отчетния месец, в съответния модул на ИС УДС на електронен адрес:
    http://treasureapp.minfin.bg/
     
    Отделно от това, всички ПРБ представят съответните файлове със сборните отчети по т. 10 в МФ на e-mail: s.gerasimova@minfin.bg от дирекция “Държавно съкровище” и на електронната поща на отговарящия за съответния ПРБ служител от дирекция “Държавни разходи”. Файловете се изпращат от длъжностното лице, определено да представя тази информация по реда на т. 21.1.
    21.1. Напомняме, че за целите на представянето на изискуемите по реда на т. 21 сборни месечни отчети и информация към тях по т. 17, ръководителите на ПРБ определят със заповед длъжностните лица – оторизирани служители (титуляр и заместващ), за работа с уеб-базираната система на МФ, които въвеждат файловете с отчетните данни на конкретния ПРБ в съответния модул на ИС УДС, като при всяка настъпила промяна в заповедта, съответният ПРБ писмено уведомява дирекции „Държавно съкровище” и „Държавни разходи” в МФ.
    21.2. Министерството на финансите допълнително може да изисква от ПРБ при необходимост файлове с информация от месечните отчети за касовото изпълнение на бюджета, на сметките за средствата от ЕС и на сметките за чужди средства на конкретни второстепенни разпоредители с бюджет.
     
    22. Изготвените от НАП и Агенция „Митници“ по реда на т. 27 и т. 29 от ДДС № 01/2014 г. месечни отчети за администрираните от тях банкови сметки 7301 (вкл. и операциите и наличностите по сметка 7301 в БНБ, на които титуляр е всяка една от агенциите) през 2017 г. следва да се представят в МФ – дирекция „Държавно съкровище“ до 7 число на месеца, следващ отчетния период.
     
    ІIІ. Други въпроси
     
    23. Първостепенните разпоредители с бюджет следва да осъществяват текущ контрол на дейностите, свързани с въвеждане и прилагане на картовите плащания, извършени по реда на чл. 4, ал. 1 от ЗОПБ, и на ефективността от тяхното прилагане, в т. ч. чрез включване на тези дейности в обхвата на техните планове за извършване на вътрешен одит.
    23.1. Обръщаме внимание на бюджетните организации текущо да прилагат мерки както за устно, така и за писмено информиране на физическите и юридическите лица, вкл. с поставяне на подходящи съобщения на определени за това места (на информационни табла, на местата, определени за плащане на съответните задължения и др.) за осигурената възможност за извършване на картови плащания чрез инсталираните ПОС-терминални устройства, както и да насърчават използването на тези устройства при осъществяване на разплащанията на конкретните задължения към администрациите. Бюджетните организации следва да осигурят извършването на текущ контрол за спазването на тези мерки от съответните служители, определени за работа с инсталираните терминални устройства ПОС.
    23.2. Съгласно изискването на чл. 6, ал. 1 от ЗФУКПС ръководителите на бюджетните организации отговарят за постигане на определените цели, като управляват публичните средства по законосъобразен, икономичен, ефикасен и ефективен начин. В тази връзка, ПРБ следва периодично да извършват анализ „разходи-ползи“ на използването на инсталираните ПОС-терминални устройства. При констатирани случаи на трайно неизползване на подобни устройства, т. е. когато няма трансакции или броят на трансакциите по тях е незначителен, следва да се предприемат незабавни действия за намаляване броя на ползваните ПОС-терминални устройства при спазване на разпоредбите на т. 28 от съвместно писмо на МФ и БНБ ДДС № 02/2016 г., с оглед осигуряване оптимално обслужване на картовите плащания на задължените лица при минимален размер на бюджетните разходи.

    24. В изпълнение на изискванията на чл. 133, ал. 4 от ЗПФ първостепенните разпоредители с бюджет публикуват на интернет страниците си ежемесечните отчети за изпълнението на бюджетите, включително за сметките за средства от Европейския съюз, при спазване на изискванията на Закона за защита на класифицираната информация.
    24.1. Всички първостепенни разпоредители с бюджет, както и БАН и държавните висши училища, в срок до края на месеца, следващ отчетния период, следва да публикуват посочените в т. 24 месечни отчети за съответната система.
    24.2. Националният фонд към министъра на финансите, Разплащателната агенция към Държавен фонд „Земеделие” (за сметката за средства от Европейския съюз), ПУДООС, Фонд „СЕлС“, както и други бюджетни организации по чл. 13, ал. 4 от ЗПФ, публикуват месечните си отчети по реда на т. 24.1.

    25. Първостепенните разпоредители с бюджет, включени в СЕБРА, публикуват ежедневно на интернет страниците си информация за плащанията в СЕБРА общо за първостепенната система, по второстепенни системи/второстепенни разпоредители с бюджет и по код за вид плащане за всеки работен ден, в съответствие с Наредбата за определяне на реда, начина, сроковете и обхвата на подлежащата на публикуване информация от Системата за електронни бюджетни разплащания, приета с ПМС № 299 от 14.11.2016 г., обн., ДВ, бр. 92 от 22.11.2016 г.
    25.1. Българската академия на науките и държавните висши училища публикуват информация за плащанията по реда на т. 25, включително за техни подведомствени разпоредители.
    25.2. Националният фонд към министъра на финансите, Разплащателната агенция към Държавен фонд "Земеделие" (за сметката за средствата от Европейския съюз) и включените в СЕБРА бюджетни организации по чл. 13, ал. 4 от Закона за публичните финанси публикуват информация за плащанията по реда на т. 25.

    26. Напомняме, че за целите на коректното класифициране на трансакциите в СЕБРА всички бюджетни организации, включени в системата, при иницииране на бюджетни платежни нареждания, следва да попълват реквизита „Вид плащане в СЕБРА“ (реквизит № 19 от формуляр-образец на документа в приложение № 6 съгласно Указание 03-2014 на БНБ „Съставяне на платежни документи“) като прилагат стриктно кодовете, съответстващи на икономическия тип на конкретните трансакции.
    26.1. Първостепенните разпоредители с бюджет да създадат необходимата организация за коректното прилагане на тези кодове от всички техни подведомствени разпоредители с бюджет/структури.
    26.2. Списъкът на двуцифрените кодове за вид плащане в СЕБРА, които се прилагат при иницииране на бюджетни платежни нареждания, се включва във файла със списъците с кодовете, сметките и обслужващите банки за 2017 г. съгласно т. 64 от съвместно указание на МФ и БНБ ДДС № 09/2011 г. (БНБ № 91СМ-0077/15.12.2011 г.), който се публикува и актуализира на интернет страницата на МФ на адрес: http://www.minfin.bg (в раздел Бюджет>Методология>Методология на отчетността).
    Номенклатурата от кодове за вид плащане в СЕБРА е достъпна и за потребителите на системата чрез функцията „Актуални номенклатури в СЕБРА“ от „Общи функции“ в потребителското меню на СЕБРА.

    27. Първостепенните разпоредители с бюджет, включени в СЕБРА, следва своевременно да уточняват директно извършените операции в БНБ (касови операции, покупко-продажба на валута, директно наредени преводи извън СЕБРА и др.) и да ги разпределят чрез функционалността „Уточняване на операции в БНБ” в СЕБРА по кодовете за вид плащане, съответстващи на икономическия характер и естество на тези операции.

    28. Определеният в настоящето указание срок за представянето на отчетите за касовото изпълнение на бюджетите, на сметките за средства от Европейския съюз и на сметките за чужди средства следва да се спазва стриктно и без изключения.

    Всяко неспазване на настоящите указания, в т. ч. и определените срокове, се счита за нарушение на бюджетната дисциплина по смисъла на § 2 от допълнителните разпоредби на ЗПФ.
     
    източник: minfin.bg

    БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg

    15 експертни решения на казуси от счетоводната практика

    Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
    Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "15 експертни решения на казуси от счетоводната практика"!

    Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

    Подобни статии от категория Бюджетно счетоводство



    x