Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се
  • Въпроси и отговори
  • Модели документи
  • Срокове за плащания и отчети
  • Законодателство
  • Новини
  • Процедури и практики
  • Обнародвания на държавен вестник
  • Масово финансови отчети, подадени в Търговския регистър, още не са вписани

    PortalSchetovodstvo.bg Отговор, предоставен от
    PortalSchetovodstvo.bg
    Близо 50 на сто от подадените през 2016 г. финансови отчети в Агенцията по вписванията все още не са публикувани в Търговския регистър (ТР). Това прави повече от 191 хил. отчета за 2015 г., подадени до 30 юни, 2016 г., още не са обработени. Това сочи проверка на в. "Сега" в раздел "Справки" на ТР.

    Голямото изоставане се дължи на недостига на персонал. Затруднението се задълбочава с всяка изминала година, като се очаква до 30 юни 2017 г. да се подадат нови 400 хил. фирмени отчета - за 2016 г. Опцията за електронно подаване на документите практически не е ускорила процеса, нито е повишила ефективността му, тъй като всеки един документ се разглежда лично от съдия по вписванията.
     
    Интересното е, че на фона на неспособността на агенцията да се справи с работата, от началото на 2016 г. в Закона за счетоводството се въведоха солени глоби за дисциплиниране на фирмите, неподаващи за публикуване своите финансови отчети. Сред немалко големи фирми се бе наложила практика да се плаща санкцията от 3000 лв., но да не огласяват данни за приходите, пазарните дялове и пр. За да се неутрализира тази практика, към глобата от 3000 лв. бе добавена и имуществена санкция - между 0,1 и 0,5 на сто от оборота на компанията нарушител.
     
    Ежегодно Агенцията по вписванията следва да представя на НАП списък на фирмите, неподали отчетите си. По неофициални данни в този списък фигурират почти 70 хил. търговци, от които поне 30 хил. са действащи. През 2016 г. НАП дори изпрати писма до нарушителите, с което ги предупреди за ръста на глобите.
     
    Друг парадокс пък е, че фирмите следва да подават едни и същи данни за работата си в 2 ведомства. От години работодателските организации настояват ТР да използва данните от балансите и отчетите за приходите и разходите, подавани от фирмите към НСИ, вместо да трябва да се редят на две опашки. При това в НСИ не  се плаща такса за приема документите, а Агенцията по вписванията се заплащат по 40 лв. (при електронно подаване - 20 лв.). Основното възражение на държавата срещу служебния обмен на данни бе, че информацията се представя в различен формат пред НСИ и пред ТР. По-вероятно обаче действителната причина е в нежеланието на финансовото министерство да се лиши от близо 10 млн. лв. годишни приходи от горепосочените такси.
     
    Както се изясни преди дни, все пак държавата смята да улесни бизнеса, като обедини подаването на годишните финансови отчети на 1 място - в НСИ. Улеснението обаче ще се случи чак от 2019 г., защото проектът за т.нар. единна входна точка ще приключи през есента на 2018 г. Проектът ще бъде реализиран с почти 594 100 хил. лв. по програма "Добро управление".
     
    Забавянето създава и до предпоставки за измами. Възможно е в редица случаи комапаниите да са подавали единствено заявления, зад които всъщност не са налице отчети или данните са неверни, допускат експерт-счетоводители. Докато се установи, че е налице нередност и отчетът се върне за коригиране, ще минат над 2 г. Ситуацията напълно опорочава идеята за съществуването на ТР и функцията му да дава свободен достъп до надеждни данни, полезни за всеки инвеститор и предприемач, да улеснява стартирането на бизнес и да ограничава корупционните практики.

    източник: expert.bg

    БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg

    15 експертни решения на казуси от счетоводната практика

    Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
    Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "15 експертни решения на казуси от счетоводната практика"!

    Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

    x