Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се
  • Въпроси и отговори
  • Модели документи
  • Срокове за плащания и отчети
  • Законодателство
  • Новини
  • Процедури и практики
  • Обнародвания на държавен вестник
  • Леки автомобили с данъчен кредит по ЗДДС

    Пламен Ангелов Отговор, предоставен от
    Пламен Ангелов
    Въпрос: Кои са случаите на ползване на данъчен кредит по ЗДДС за придобиване и ползване на леки автомобили?

    Отговор:
    Въпросът с възстановяване на данъчен кредит за придобиване, ползване и експлоатация на леките автомобили винаги е стоял на вниманието на законотворците, приходните органи и, разбира се, самите данъкоплатци, регистрирани по закона лица. За съжаление регулиращите текстове винаги са били насочени главно към функционалните възможности на автомобилите, техният  брой места и/или браншовете, които може да ползват ДК за леки автомобили, вместо според нас по-скоро ползването на ДК да се обвърже с профила на бизнеса и дали той изисква ползването за нуждите на стопанската си дейност лек превоз. Какво имам предвид: по сегашните текстове на ЗДДС право на ДК за леки коли и тяхната експлоатация имат следните дейности и браншове: таксита, охранители, куриери, инструкторски фирми за обучение на водачи, рента кар фирми, като те имат право да приспадат ДК за придобиването и ползването от тях на леките коли, като по този начин законът им разрешава законно да намаляват себестойността на предлаганите от тях стоки и услуги, в същото време за всички останали дейности, които по презумпция също ползват изключително само леки автомобили за комуникацията си с клиентите и осъществяването на стопанската си инициатива те нямат това право и по този начин техните услуги се оскъпяват с неползването на ДК за леките коли. Това е типичен лобистки законов текст, който явно създава предимство на определени браншове, изброени по-горе, за сметка на всички останали. Представете си например, как един данъчен консултант, архитект, актюер, одитор, инженер, оценител, дилър недвижими имоти, адвокат и редица други подобни свободни професии и/или корпоративни структури  с този предмет на дейност отиват при свойте клиенти с товарен автомобил, за да могат да ползват ДК за своята стопанска дейност. За да не изпадаме в такива комични ситуации, мисля че законодателят следва да промени тези текстове, като или приеме пълна забрана за ползване ДК за леки автомобили, или да го разреши за всички фирми, които извършват основната си дейност с ползване на леки коли. Възможно е и решение за ползване на процент (например 75%) , като редуциран ДК от начисленият ДДС от всички фирми и регистрирани лица, като по този начин ще решим и т.н. проблем с „данък уикенд”.
             
    По отношение на конкретните разпоредби регламентиращи ползването на ДК за леките автомобили към момента бихме могли да разделим условно на две групи-основни такива и специални регламенти определящи правото на ползване на ДК. Към основните (общите) следва да отнесем тези на чл. 69 от ЗДДС, отнасящи се до: това, че стоките и услугите се използват за целите на извършваните от регистрираното лице облагаеми и възмездни доставки, данъкът е за стоки или услуги, които доставчикът - регистрирано по този закон лице, му е доставил или предстои да му достави; данъкът е при внос на стоки по чл. 56 и 57; изискуемият от него данък е като платец по глава осма. Към същата група са и условията на чл. 71 от с.з. отнасящи се до формата и реквизитите на различните данъчни документи, в следствие на което издаване получателят по доставката придобива правото на ползване на ДК.


    Към втората група - тази на специалните регламенти - следва да включим тези, които са под формата на ограничения на ползване на ДК за леки автомобили и това са текстовете на чл. 70, ал. 1 и 2 от ЗДДС. Забраната за ползване на ДК за леки автомобили е формулирана в т. 4 и 5 от ал. 1 на чл. 70 и тя е: за всички придобити или внесени мотоциклети или леки автомобили, както и за стоките или услугите, предназначени за поддръжката, ремонта, подобрението и експлоатацията на мотоциклети и леки автомобили, включително за резервни части, комплектовка, горивни и смазочни материали. За щастие законът е регламентирал какво според него е лек автомобил в §1 т.18 от ДР на ЗДДС и ние сме посочили тази дефиниция в самото начало на материала. Тук е особено важно да отбележим, че в текста на т.4 настъпи една съществена промяна в сила от 01.01.2013г. въведена от ДВ бр. 94/2012г. и тя е отпадането на ограничението на ползване на ДК за наетите мотоциклети и леки автомобили, което ще рече, че от тази дата, ако сте наели лек автомобил и/или мотоциклет, който служи за облагаеми възмездни сделки в стопанската Ви дейност, то имате право да ползвате ДК при наличието на съответния данъчен документ с начислен ДДС за наемната вноска и всички други разходи по експлоатацията и ползването му. Това последното, въпреки че го включихме в групата на текстовете за ограниченията, по-скоро се отнася към следващата такава - групата на изключенията от общото правило за неползване на ДК. Останалите изключения, които определят привилетированите дейности с право на ползване на ДК са изброени в чл. 70, ал. 2 т. 1 - 4, отнасящи се за: транспортни и охранителни услуги, таксиметрови превози, отдаване под наем, куриерски услуги или подготовка на водачи на моторни превозни средства, включително при последващата им продажба или са предназначени единствено за препродажба (търговски наличности), включително след преработка. В т. 5 на същата алинея по същество е формулирана още една възможност за ползване на ДК, като изключение и тя се отнася за всички други дейности, ако обаче фирмата има за основна една от изброените по-горе такива (посочените в т. 1 на ал. 2 на чл. 70), като що е основна дейност за целите на закона е определено в §1 т. 18а от ДР на ЗДДС.

    Пример: Фирма”Х” ООД развива дейност по подготовка на водачи за МПС и кетъринг услуги, като за първата ползва 3 броя леки автомобили, а за втората 2 броя, като към 01.05.2016 г. за последните 12 месеца има 100 000 лв. извършени доставки, от които 45 000 лв са от кетъринга. Същевременно фирмата предвижда да закупи още 4 броя леки коли с цел извършване на куриерски услуги. Въпросите са: за ползването на кои леки коли към 01.05.2016г. и съответно след тази дата фирмата би могла да ползва ДК по поддръжка и експлоатация и дали ще има право да ползва ДК за доставката на новите 4 автомобила и съответно за последващите им разходи по поддръжка и експлоатация?

    Отговор: От 01.05.2016 г. фирмата може да ползва ДК за всичките си автомобили, тъй като извършва дейност по подготовка на водачи за МПС (дейност с право на ДК посочена в чл. 70, ал. 2, т. 1 във връзка с чл. 70, ал. 1, т. 4 и 5), която се явява основна, тъй като носи 55% от приходите (55 000/ 100 000 х 100), до този момент ако съотношението е било ˃ 50 процента в полза на подготовка на водачи за МПС, то е същото ще се ползва ДК за всички леки коли, но при периоди с обратното съотношение на приходите в полза на кетъринга, то тогава ДК ще се ползва само за 3-те автомобила извършващи обучение на водачи МПС. За новопридобитите ще може да се ползва ДК, тъй като и куриерските услуги попадат в тези по чл. 70, ал. 2, т. 1 във връзка с чл. 70, ал. 1 т. 4 и 5, в тази връзка ще се ползва безусловно и ДК при експлоатацията им в последствие при започване дейността. За 2-та автомобила на кетъринг услугите ще се ползва ДК в бъдеще, като всеки месец се изчислява съотношението на извършените доставки от: обучение на водачи МПС + куриерски услуги към водачи МПС + куриерски услуги + кетъринг услуги и когато то е ˃ 50%, тези автомобили също ще ползват ДК.
     
    Накрая обаче, за да сме напълно коректни, ще трябва да признаем, че след последното изречение (преди примера) за нашите непривилигеровани герои, посочени в началото на материала, се появи още една законова възможност за ползване ДК за дейността си и тя е като се развива паралелно като основна дейност някоя от привилегированите такива. И цитираният пример за данъчния консултант с товарен автомобил би изглеждал в новата ситуация така: данъчен консултант (или подобен нему непривилегирован), който има и таксиметров автомобил, носещ му половината от приходите във фирмата, в този случай може да бъде по-конкурентноспособен, ползвайки ДК в дейстта, по която е квалифициран и ценен.

    С уважение:



    Нормативна рамка:

    БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg

    15 експертни решения на казуси от счетоводната практика

    Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
    Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "15 експертни решения на казуси от счетоводната практика"!

    Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

    x