Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се
  • Въпроси и отговори
  • Модели документи
  • Срокове за плащания и отчети
  • Законодателство
  • Новини
  • Процедури и практики
  • Обнародвания на държавен вестник
  • Фискалните правила в България – като не могат да се спазват, се променят

    PortalSchetovodstvo.bg Отговор, предоставен от
    PortalSchetovodstvo.bg
    Анализ на Калоян Стайков, Институт за пазарна икономика:
     
    Покрай предложенията за изготвяне на механизъм за финансова подкрепа на закъсали общини, включени в законопроекта за изменения и допълнение на Закона за публичните финанси, съвсем между другото се промъкват и промени, които засягат фискалните правила на национално ниво. Същите онези фискални правила, които бяха нарушени още в както през 2014 г. (още с приемането им), така и през 2015 г. Изглежда управляващите са решили, че след като не могат да спазват правила, ще ги променят.
     
    Едно от предложенията е да се премахне досегашното изискване касовият дефицит на консолидирана основа да не надвишава 2% от БВП за съответната година. То се различава от правилото за дефицит на начислена основа да е не по-висок от 3% от БВП, което е залегнало в Маастрихтските критерии. Първото правило е по-информативното в случая на България, тъй като бюджетът се планира и отчита на касова основа, а не на начислена. С други думи, ако управляващите искат да запазят поне същото ниво на прозрачност, то с премахването на това правило, трябва да започнат да публикуват месечни и шестмесечни отчети за изпълнението на бюджета на начислена основа.
     
    Касовото правило за дефицита, в много случаи, е и по-ограничаващо от това, залегнало в Маастрихтските критерии. Едва ли може да се очаква това до доведе до различно поведение от управляващите, тъй като това правило така или иначе не се спазва през последните две години, а по-скоро е желание за комфорт и спестяване на въпроси. Част от причината вероятно се крие и в началото на работата на вече сформираният Фискален съвет.
     
    Друго предложение, вече продиктувано от европейски политики, е за по-гъвкаво правило за структурния дефицит. Правилото гласи следното: „средносрочната бюджетна цел (СБЦ) за структурния дефицит [1] на сектор „Държавно управление“ на годишна основа не следва да надвишава 0,5 на сто от брутния вътрешен продукт”, но при условие, че публичният дълг е под 40% от БВП СБЦ може да достигне не повече от 1%. В момента е позволено временно отклонение от това ограничение „при провеждането на значителни структурни реформи с голямо въздействие върху фискалната устойчивост” и при условие, че това не надвишава ограничението за 3% бюджетен дефицит на начислена основа.
     
    Новото предложение е подобно отклонение от средносрочната структурна цел да се допуска при „провеждането на значителни структурни реформи или еквивалентни на тях инвестиционни проекти с положителен ефект върху фискалната устойчивост в дългосрочен план”. В някаква степен това наподобява известното „златно правило”, при което поемането на нов държавен дълг, т.е. трупането на дефицит, не може да надвишава публичните инвестиции. В същото време дефиницията на „публични инвестиции” е разтеглива и трябва да бъде ясно дефинирана, отбелязва МВФ в своето „Ръководство за фискална прозрачност” още през 2001 г.
     
    Но това отклонение не е безусловно и има няколко изисквания. Така например е необходимо структурните реформи да са:
    ➤ генерални,
    ➤ да водят до доказуеми дългосрочни положителни ефекти върху бюджета,
    ➤ да бъдат изпълнени докрай.

    Нещо повече, за да може една страна да се възползва от гъвкавостта по отношение на структурните реформи, те трябва да са ясно заявени в конвергентната ѝ програма, след което прилагането на гъвкавостта да бъде разрешена от Европейската комисия. Изисквания и ограничения има и за разрешаване на отклонението от средносрочната бюджетна цел при осъществяването на еквивалентни (на структурните реформи) инвестиционни проекти и, разбира се, предварително разрешение.
     
    На фона на опита на управляващите в България с финансирането по оперативните програми, напълно очакван е и още един потенциален проблем – неразбирателство между интерпретациите на правителството и Европейската комисия. Нещо повече – не е изключено управляващите да си затворят очите за всички изисквания и да направят инвестициите, а после да искат разрешение, както стана с държавната помощ за ВЕИ.
     
    Както и да се погледне ситуацията, разхлабването на фискалните ограничения изобщо не е добра идея. Обяснението „така казва ЕС” не е валидно, тъй като от години Великобритания не транспонира европейски директиви, чиито изисквания са по-ниски в сравнение с националното законодателство. В България обаче политиката е устремена в посоката на най-малко съпротивление, което поставя под въпрос и смисъла от тези правила. Още с въвеждането им те бяха нарушени, а при първа възможност, и удобно оправдание, ще бъдат размити и обезсмислени.

     


    [1] Това е дефицит, който е изгладен от цикличното влияние на икономиката и от еднократни мерки и мерки с временен характер.


    източник: ime.bg

    БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg

    15 експертни решения на казуси от счетоводната практика

    Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
    Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "15 експертни решения на казуси от счетоводната практика"!

    Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

    x