Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се
  • Въпроси и отговори
  • Модели документи
  • Срокове за плащания и отчети
  • Законодателство
  • Новини
  • Процедури и практики
  • Обнародвания на държавен вестник
  • До поскъпване на горивата може да доведе косвено двойно облагане

    PortalSchetovodstvo.bg Отговор, предоставен от
    PortalSchetovodstvo.bg
    Притесненията, че течните горива у нас могат скоро да поскъпнат вследствие промяна в законодателството ни, стават все по-основателни, показва експертен анализ на адвокат Любомир Владикин относно промените в ЗДДС.
     
    Измененията в ЗДДС минаха на 20 юни тази година и според тях при осъществяване на търговия с течни горива, отговорните лица задължително трябва да предоставят обезпечение в пари, държавни ценни книжа или неотменяема банкова гаранция за срок от 1 година. Обезпечението обаче не се предоставя в абсолютно всички случаи и всъщност са налице редица важни изключения, влияещи на крайния резултат. Овен това обезпечението не премахва задължението за внасяне на ДДС всеки месец. Месечен ДДС се внася, в случай че приходите на данъчно задълженото лице за съответния месец превишават разходите.
     
    Най-важното условие дали трябва да е налице предварително обезпечение е размерът на сделката. В случай че данъчно задълженото лице направи доставка на течни горива на стойност, надхвърляща 25 000 лв., то обезпечение следва да се внесе. Първите обезпечения се внасят за срок от 1 година и в 1-месечен срок от влизане в сила на законовите изменения  – т.е. обезпечения трябва да се внесат до 6 септември 2016 г.
    Проблемът е, че тези законови изменения влизат в противоречие с Директива 2006/112 на ЕС, касаеща принципа на данъчния неутралитет. Той предполага приспадане на заплатения по получени доставки ДДС, ако са изпълнени материално-правните изисквания във връзка с правото на приспадане, дори и в случай че данъчнозадълженото лице е пропуснало някои формални изисквания, посочва адвокат Владикин.
    По мнението на юриста с измененията в ЗДДС се оказва, че данъчно задължените лица хем ежемесечно отчитат доставката/ продажбата/ покупката на течни горива, хем предварително дават обезпечение. Иначе казано, налице е косвено двойно облагане. Това се получава, когато данъчната основа на облагаемите продажби превишава покупките с право на пълен или частичен данъчен кредит - тогава задълженото лице внася ДДС. Годишното обезпечение от своя страна е по-голямо, отколкото е размерът на реалния ДДС – поради изчисленията как се формира това обезпечение. То се формира, като се събират данъчните основи на облагаемите доставки, на вътрешнообщностните операции и на получените течни горива. Според адвокат Владикин това е не само погрешно, но и представлява „недължим данъчен дълг - финансова тежест“, тъй като принципът на данъчния неутралитет съгласно Директива 2006/112 признава правото на данъчен кредит.
     
    В крайна сметка се получава така, че на касова основа търговците на горива ще бъдат затруднени поради косвеното двойно данъчно облагане.
     
    Съгласно измененията в ЗДДС лицензираните складодържатели не следва да внасят годишно обезпечение за сделки с горива, надвишаващи 25 000 лв. При шумът около евентуалния картел на пазара на горива в различни интервюта на говорителя на КЗК Марио Гаврилов бе засегната темата, че „Лукой“ е основен складодържател в страната ни.
     
    От писмен отговор на финансовия министър Владислав Горанов пък се изяснява, че годишно обезпечение не следва да дават и лицата, внасящи течни горива от трети страни и извършващи вноса чрез подаване на Единен административен документ към Агенция „Митници“. Причината е, че при този режим (N40) се заплаща налог, обхващащ начисляваните при вноса мита, такси, акцизи и данъци, включително ДДС.


    източник: expert.bg

    БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg

    15 експертни решения на казуси от счетоводната практика

    Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
    Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "15 експертни решения на казуси от счетоводната практика"!

    Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

    x