Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се
  • Въпроси и отговори
  • Модели документи
  • Срокове за плащания и отчети
  • Законодателство
  • Новини
  • Процедури и практики
  • Обнародвания на държавен вестник
  • Данъчни облекчения за гражданите при плащане по банков път и подаване на данъчни декларации за починали лица

    PortalSchetovodstvo.bg Отговор, предоставен от
    PortalSchetovodstvo.bg
    Пакетът с данъчни изменения за 2017 г. не спести на данъкоплатците поредната залъгалка с неработещо данъчно облекчение. Новото намерение на държавата да стимулира разплащанията по банков път посредством приспадане на част от дължимия от гражданите подоходен данък е абсурдно по замисъл, неподлежи на контрол и е рисково за бюджета. В облагането на гражданите е предложена и друга скандална мярка, която надали ще донесе приходи в бюджета, но пък ще натовари данъкоплатците с поредното административно задължение под угроза от санкции - да подават данъчна декларация за починали лица, пише в. "Сега".
     
    Това коментираха данъчни експерти по повод предложените от Министерството на финансите за обществено обсъждане изменения в данъчните закони за следващата година. Финансовото министерство през 2016 г. се ограничи с малко на брой нововъведения, но това не е оказало достатъчно съдействие за качеството на част от текстовете.
     
    Финансовото министерство дава предложение хазната да опростява 1% от дължимия за годината данък, но не повече от 500 лв., на гражданите, получили 100% от доходите си по банков път и и харчили 80 или над 80 на сто от тях за платени през банка разходи. Облекчението ще се отнася за доходи, които са получени през 2017 г., и ще бъде декларирано в данъчните декларации, които се подават през 2018 г.
    Във вида, в който са предложени, текстовете няма как да бъдат работещи и има възможност да се превърнат във "врата в полето" за неправомерно използване на данъчно облекчение, посочиха експерти. Формулировката към момента предполага, че данъкоплатецът има задължение да изразходва минимум 80% от доходите си, с оглед да може да използва облекчението, т.е. пестенето на средства не се толерира. За разлика от другите данъчни облекчения тук не е предвидено прилагането на никакви документи, доказващи изпълнението на условията. Няма предвидено дори и подаване на декларация, че лицето е харчило по законово изисквания ред. По този начин единствената надежда на данъчната администрация данъкоплатецът да не излъже остава носенето на обща отговорност за вписване на неверни данни в декларацията.
    Неправомерното използване на облекчението е улеснено и от друга особеност - невъзможността данъчната администрация да прави проверка на банкова информация. С оглед да провери дали един гражданин има право да ползва облекчението, НАП ще следва да иска от съда разрешение за разкриване на банкова тайна и да търси данни от всички търговски банки за платени разходи от конкретното лице. Нелепо е да се очаква, че данъчната администрация ще използва подобни мерки за проверяване на ползване на данъчно облекчение, което е ограничено до 500 лв., коментират експерти. По този начин законът има възможност да се превърне във "врата в полето" и всеки безконтролно да иска опрощаване на 1 на сто от дължимия данък.
     
    Това данъчно облекчение не е първото невъзможно за ползване, предложено от МФ. При кабинета "Орешарски" се въведено данъчно облекчение за лица на трудов договор с минимална работна заплата, при което се оказа, че бедните не бива да са получавали извън това никакви други доходи - както и обезщетения за безработица, детски надбавки, минимално олихвяване по дебитни карти и др. В мотивите към законопроекта понастоящем се твърди, че новото облекчение за безкасовите плащания ще съдейства за повишаване отчитането на оборотите на търговците, при които са направени разходите от физическите лица.
     
    Безсмислено и натоварващо и за гражданите, а и за данъчните, е и новото задължение за наследниците на починали лица да подават вместо тях данъчна декларация, в случай че лицето е получавало и извънтрудови доходи. От тези текстове излиза, че наследниците трябва да имат информация за всички видове облагаеми извънтрудови доходи, получавани от съответният наследодател. Наследниците трябва да са наясно починалото лице имало ли е например доходи от наем, доходи по граждански договори, получавало ли е пари за авторски и лицензионни права, облагаеми парични и предметни награди, доходи от земеделска дейност и др. Освен че следва да са запознати с тези доходи, наследниците следва да ги онагледят и със съответните документи като приложение към декларацията. Необходимо е наследниците да знаят и дали лицето е имало право на различните видове данъчни облекчения.
     
    Съгласно предложените текстове данъчната декларация за починали лица трябва да се подаде до 6 месеца от откриване на наследството. От МФ обаче се застраховат за тези срокове, като дават възможност те да не се спазват, ако наследниците не са били информирани за наличните доходи. По този начин задължението за подаване на декларация възниква от момента на узнаването, а крайният срок е 1 месец. Какъв е смисълът на всичко това, при положение че няма как да се докаже кой и кога е узнал, коментираха данъчни експерти. По тяхно мнение новото задължение надали ще вкара в хазната и 1 допълнителен лев и даже може да регистрира отрицателен фискален ефект поради ненужни разправии и загуба на време за данъкоплатци и граждани.

    "Ще трябва да работим по тези текстове", коментира пред Би Ти Ви Менда Стоянова, шеф на парламентарната комисия по бюджет и финанси.

    източник: expert.bg

    БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg

    15 експертни решения на казуси от счетоводната практика

    Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
    Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "15 експертни решения на казуси от счетоводната практика"!

    Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

    x