Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се
  • Въпроси и отговори
  • Модели документи
  • Срокове за плащания и отчети
  • Законодателство
  • Новини
  • Процедури и практики
  • Обнародвания на държавен вестник
  • Бизнесът с атака срещу данък уикенд

    PortalSchetovodstvo.bg Отговор, предоставен от
    PortalSchetovodstvo.bg
    Работодателските и професионалните организации на счетоводителите съвместно ще атакуват новите разпоредби по отношение на данъчното третиране на фирмените активи.
     
    Новият Закон за счетоводството и данъкът, придобил известност като "уикенд“, бяха основни теми на проведената в БСК дискусия с участието на представители на Института на дипломираните експерт-счетоводители (ИДЕС), Асоциацията на специализираните счетоводни предприятия (АССП), Българската стопанска камара (БСК), Асоциацията на индустриалния капитал България (АИКБ), браншови организации и фирми, информираха от БСК.

    Данък "уикенд” е нова възможност за неравно третиране, изнудване и тормоз върху бизнеса от страна на недобросъвестни представители на данъчната администрация. Това заяви Васил Велев от АИКБ. В допълнение данъкът създава още административни прегради пред бизнеса.
     
    „Ако цялата ни енергия отива за това да правим отчети, кога ще работим за създаването на нови пазари, нови продукти, нови работни места?“, зададе реторичен въпрос Васил Велев.

    Той даде предложение за въвеждането на праг на стойност на облагаемите активи в размер на 50 000 лв. (а не 700 лв.), какъвто е прагът за регистриране по ЗДДС, и разпределение на ползването на активите за служебни и лични нужди в пропорция 80:20.
     
    Практически се въвежда сериозна допълнителна данъчно-осигурителна тежест, защото освен 20% ДДС непризнат данъчен кредит върху ползваните за лични цели активи, следва да се имат предвид и 10% данък върху доходите на физическите лица, които получават непаричен доход, и около 30 на сто осигурителни вноски. 

    Същевременно налице е прекалено детайлизиране за следенето актив по актив, въвежда се 3-ти вид амортизация и т.н., респективно - налице са и скрити разходи за поддържане на персонал, който да следи всичко това.

    „Ние не сме против данъка, а сме против начина на администрирането му и объркващите указания на НАП. Отчетността трябва да е на ниво скъпи активи, а не на ниво телефони, лаптопи или таблети“, коментира Велин Филипов, зам. - председател на ИДЕС.

    По мнението на Катя Крънчева от АССП този данък е в ущърб на коректния бизнес, който ще понесе допълнителна данъчно-осигурителна и административна тежест, достигаща до 60 на сто, а некоректният бизнес няма да спре да укрива счетоводна информация и данъци.
     
    Финансовият директор в БСК Станислав Попдончев прибави, че освен коректния бизнес, от данък "уикенд“ най-силно потърпевши ще бъдат микро и малките предприятия, където много често активите се използват едновременно и за търговска дейност, и за лични нужни.

    Емил Евлогиев, зам.-председател на ИДЕС, даде информация за европейския опит при облагането на активите с ДДС. В Полша, например, за леките автомобили (освен ако не са предназначени за лизинг или за таксиметрова дейност) се признава данъчен кредит в размер на 50 на сто. В Ирландия емисиите СО2 са критерий за приспадане на данъчния кредит върху леките автомобили. В Унгария се признават 70 на сто за използване на телефон за служебни цели и 30 на сто за ползване на хотел и т.н.
     
    Участниците в срещата поставиха въпроса относно признаването на данъчен кредит и по отношение на личните автомобили.

    „След като ще се следи личното потребление, редно е да се даде данъчен кредит върху всички автомобили“, посочи Велин Филипов и допълни: „При въвеждането на данъчна практика трябва да се отчита народопсихологията, а българинът обича да лъже държавата, тъй като я смята за нещо различно, отделно от себе си.“

    Колкото на шега, толкова и сериозно Димитър Бранков, зам.-председател на БСК, попита как биха изглеждали Указанията на НАП, приложени към активите на държавната администрация в случаите, когато те се ползват за лични нужди на държавните служители.
     
    По Закона за счетоводството бе подчертано, че във връзка с изискванията на съответната евродиректива санкциите за непубликуване на годишни финансови отчети са значително завишени, но неуказването на горна граница за санкциите е прецедент в законодателството, който следва да се коригира.
     
    Общо бе мнението, че премахването на изискването за публикуване на ГФО от микро и малките фирми ще доведе до непрозрачност на тяхната дейност, още повече че тя не подлежи на финансов одит. 

    „Не трябва да се забравя, че 92% от всички фирми у нас попадат в категорията „микро и малки“ и този процент продължава да се увеличава. Неподаването на годишни финансови отчети крие рискове по отношение на прозрачността“, обърна внимание Катя Крънчева.

    Мнението й бе допълнено от управителя на БИК „Капиталов пазар“ и програмен директор в БСК Жечко Димитров, който отбеляза, че именно този клас фирми са и най-честите бенефициенти по европроекти, по които често е налице изискване за даден оборот през последните години. Така не са малко случаите, когато една фирма подава отчет към НСИ със занулен оборот, а при кандидатстване за европроект се декларира реален и дори завишен оборот. 
     
    „В борбата за облекчаване на административната тежест, създаваме непрозрачност и условия за корупция. Трябва да се мисли и дискутира преди, а не след въвеждането на определени нормативни промени“, изрази категорично мнение Жечко Димитров и прибави: „Парадоксално е, че се правят промени в полза на бизнеса, а всички са недоволни - това говори за качеството на законодателния процес и за това колко необходимо е да се прилага изискването за оценка на въздействието“.
    Васил Велев посочи, че бизнес организациите лобират пред поне 3 правителства и 2 парламента за нов Закон за счетоводството, но приетият такъв е незадоволителен, включително и по отношение на това, че въвеждането на преференциите за микро и малки предприятия е направено в осакатен вид. Велев даде предложение да се въведе автоматично публикуване на годишните финансови отчети, като се използва информацията от НСИ и НАП. 

    Така, от една страна, фирмите няма да са натоварени допълнително (т.е. няма да им се налага да подават отчети освен в НСИ, НАП и Търговския регистър), от друга страна - ще има по-висок контрол на достоверността на подаваната информация и ще се избегне липсата на прозрачност, за която бе споменато по-горе.
     
    Председателят на ИДЕС Бойко Костов изрази подкрепа за предложението и допълни, че създаването на „Единна входна точка“ е препоръчано и в евродирективата, но е възможно единствено ако НАП и НСИ обявят срок за подаване на отчетите до 30 юни, а не до 31 март, както е понастоящем, защото голяма част от фирмите са задължени да преминават през финансов одит, който пък практически е невъзможно да се вмести в срока  до 31 март.

    Участниците в срещата се обединиха около необходимостта от изготвяне на обща позиция на всички работодателски и професионални организации, съдържаща конкретни искания и предложения към представителите на законодателната и изпълнителната власт, с оглед всички натоварващи бизнеса процедури (с неясен и неубедителен като обем фискален ефект за държавата!) да се отстранят. 
     
    Съвместната позиция ще бъде изготвена, координирана и разпространена публично до края на тази седмица, а на 9 февруари предстои да провеждането на среща с ръководството на НАП, както и с екипа, изготвил Указанията за данъчно третиране по ЗДДС на използването и отделянето на стоки за лични нужди.

    източник: pariteni.bg

    БЕЗПЛАТНО приложение portalschetovodstvo.bg

    15 експертни решения на казуси от счетоводната практика

    Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
    Абонирайте се сега в бюлетина на PortalSchetovodstvo.bg и получете специалния PDF "15 експертни решения на казуси от счетоводната практика"!

    Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

    x